mål om at 25% av alle driftsinnkjøp i offentlig sektor

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Kontraktsoppfølging mv.
BankID i Vital Forsikring ASA
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Hva er Fretex ?.
Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
E-handel.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Frokostseminar Bjørn Ove Klubbenes Fredrikstad kommune
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Atento - innkjøpsportal for store bedrifter
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Høgskolen i Oslo Innføring av bestillingssystem. Kort oppsummering: Bør vi innføre et bestillingssystem?Ja Går det greitt å innføre?Nei Bør vi likevel.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Felles anskaffelse av LMS
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Webinar – eWorker og eMeetings
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Se hvordan jeg smart bruker Outlook 2010
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – Dekk og tilhørende tjenester, DL nr
IT-utstyr 2015 Tilbudskonferanse Agenda for møte Presentasjon av prosjektgruppa Kort gjennomgang av de mest relevante punkter i konkurransegrunnlag.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

mål om at 25% av alle driftsinnkjøp i offentlig sektor        Til markedsplassen | Nettkart | Nyhetsbrev | Ta kontakt                                                                          VIS UTSKRIFTSVERSJON Du er her: Forsiden >> Artikkel 14.06.2007 Ordre- og fakturahåndtering på Ehandel.no Nye rammeavtaler fra desember 2006                                                                                            Fornyings- og administrasjonsdepartementet og KS signerte 30. november 2006 rammeavtaler med fem norske leverandører om et utvidet tjenestetilbud på Ehandel.no. Mer enn 550 virksomheter i stat og kommune er etter å ha avgitt fullmakt rettighetshavere til avtalene som i første omgang gjelder for tre år, og har en anslått verdi hos leverandørene på 600 millioner kroner. Mer informasjon om hvem som er rettighetshavere til rammeavtalene og hvordan minikonkurransene skal gjennomføres finner du på www.ehandel.no/sba. De nye tjenestene skal kunne gi offentlige virksomheter støtte bl.a. ved bruk av nye innkjøpsmetoder, og er av stor betydning for arbeidet med å nå regjeringens mål om at 25% av alle driftsinnkjøp i offentlig sektor skal skje elektronisk i løpet av 2009.                                                                                             Fra venstre: Olav A. Lindberg (Posten Norge AS), Kjell Warholm (Atento AS), Olav Ulleren (KS), Hugo Parr (FAD), Øivind Kirksæter (Visma Unique AS), Kai M. Bjerke (Exense Software AS), Oddmar Johannesen (IBX AS), André Hoddevik (FADs ehandelssekretariat) Følgende leverandører har signert rammeavtale med KS og FAD (i alfabetisk rekkefølge): Atento AS Exense Software AS Ibx AS Posten Norge AS Visma Unique AS Det er mer enn 550 offentlige oppdragsgiverne som etter å ha avgitt fullmakt til KS eller Ehandelssekretariatet kan benytte tjenestetilbudet. Disse skal enten alene eller i samarbeid med andre rettighetshavere gjennomføre minikonkurranser blant leverandørene på rammeavtalen. Mer informasjon om hvem som er rettighetshavere til rammeavtalene og hvordan minikonkurransene skal gjennomføres finner du på www.ehandel.no/sba. Tilbake Hvordan komme i gang? Informasjon for kjøpere Informasjon for leverandører UNSPSC Teknisk informasjon Aktører på Ehndel.no Aktiviteter Pilotprosjekt Tjenester og verktøy Om Ehandel.no Lenker                                                                                                                                                                                                                                 eGovernment Good practices

Måten disse avtalene har kommet i stand på er et godt eksempel på betydningen av samordning og samhandling i offentlig sektor. At resultatet har blitt så bra er jeg derfor svært glad for. Bruk av elektronisk handel frigjør ressurser i organisasjonen, og gir svært gode muligheter for innsyn og sporbarhet i innkjøpsprosessen. Dette er viktige elementer både i fornyingsarbeidet, og ikke minst i kampen mot svart arbeid og korrupsjon, sier statsråd Heidi Grande Røys. De nye rammeavtalene bygger på det eksisterende avtaleverk for Ehandel.no, men stiller også klare krav til utvikling og nyskapning hos leverandørene for å kunne ta i bruk nye innkjøpsmetoder. Grande Røys er fornøyd med at samtlige leverandører har vist stor vilje og interesse for å følge opp dette på en konkret og forpliktende måte. - Den største økonomiske betydningen av avtalene for offentlig sektor ligger ikke i avtalene som sådan, men i at de kan brukes som lett tilgjengelige verktøy i det pågående arbeidet med å fornye og effektivisere offentlig sektor. I tillegg bidrar avtalene også til utvikling og kompetanseheving hos leverandørene, sier Grande Røys.

Gjenåpning av det nasjonale anbudet, konkurransegrunnlaget. Kriterier: Vekt: Funksjonalitet (generell / bestilling / fakturahåndtering / avtaleforvaltning) 40_ % Pris 35_ % Teknisk løsning (SLA, teknologi, integrasjoner) 10_ % Andre tjenester (opplæring, dokumentasjon, brukerstøtte, endringsledelse) Tilbudt plan for implementering av tjenestene (herunder leveringstid) 5__ %

Funksjonalitet basert på forespurt funksjonalitet i det nasjonale anbudet. Forespørselen nasjonalt er svært omfattende og dekker alle områder av betydning. Samlet er det etterspurt 117 funksjoner, derav 90 på fakturabehandling. For Posten ble de 6 funksjoner delvis dekket gjennomgått og vurdert som tilfredsstillende. Posten vurderes å ha 100% dekning alle 90 funksjoner for fakturabehandling.

Anbefaling om kjøp av klusterløsning (flerfirmaløsning) Prosjektgruppen anbefaler oppstart som en samlekunde eller som et kluster av brukere (krever ikke felles oppstartdato) fordi: Store rabatter og samdriftsfordeler nå og i fremtiden. Ved fremtidig ehandel og bestillingsløsning kan leverandørutvikling skje mer effektivt ved at en leverandør kan tilslutte seg til klusteret en gang, mot alternativt 8 ganger(mot hver kommune). Fleksibilitet ivaretas for hver enkelt kommune: Hver kommune kan likevel bevare sine individuelle løsninger innenfor en slik løsning både nå og i fremtiden. Valgt system startes som en konsernmodell der hver kommune blir et firma med stor fleksibilitet. Hver kommune vil i hele løsningen kun se sine navn på kontodimensjonene og kun få opp sine egne verdier i hver dimensjon. Hver kommune vil bare se de dimensjoner en selv bruker, info fra andre kommuner er skjult. Ved endring av økonomisystem eller i kontodimensjoner kan det foretas endringer innenfor samleløsningen uten ny oppstart. Øvrige kommuner i 12 K får mulighet for å tilknytte seg klustermodulen når som helst til samme priser. Alle har opsjon etter det nasjonale anbud.

SAMLET VURDERING BESTILLING OG FAKTURABEHANDLING. Rangering samlet Posten har oppnådd best score med 9,6 poeng av 10 mulige. Visma Exense

Posten valgt fordi: Best på pris Best på funksjonalitet: Dekning av funksjoner, Best på brukervennlighet Best på flerfirmaløsning Best på teknisk løsning/ integrasjon Best på opplæring og leveringsevne Best på på skannerbyrå og komplette elektroniske prosesser ved handel

Mandatet for prosjektet er ikke å velge mellom lokal eller ekstern skanning, men å vurdere og anbefale den beste løsningen for de kommuner som ønsker å skanne eksternt. Likevel skal det pekes på momenter til vurdering. Byråløsning: Mulighet for å gjøre perioden med skanning så kort som mulig ved at det kan mottas elektroniske fakturaer rett i løsningen. Posten er pådriver for slik løsning. ( Posten mottar og distribuerer utgående fakturaer i stor stil) Lave og forutsigelige kostnader Høy kvalitet, leveringssikkerhet, god SLA Krever endret fakturaadresse, eller lokal postboks med videreforsendelse Lokal skanning: Krever etablering av ’ny’ oppgave med plass, utstyr og personell

Web- baserte løsninger en forutsetning: Ehandelssekretariatets strategi er å kjøpe tjenester, ikke software. Begrunnes slik: ASP-tjenester- stadig mer vanlig måte å skaffe seg tilgang til software på. Ehandelssekretariatet vurderer det mye enklere å kjøpe ASP-tjenester på vegne av offentlig sektor enn å kjøpe software. Oppnås øket fokus på bruk av verktøy, funksjonalitet og endringsledelse samt på kvalitet på tjenestene og mindre på det tekniske aspektet. Dersom en virksomhet ønsker å drifte selv, vil det alltid være muligheter for å anskaffe verktøy gjennom egne anskaffelser. Våre kravspesifikasjoner må gjerne benyttes så langt de passer. Knut Øyvind Granli, seniorrådgiver, Fornyings- og administrasjonsdepartementets ehandelssekretariat

Hva innebærer valget? Avtale med Posten Norge AS Forpliktende leveringsavtale med staffesanksjoner Ehandelssektretariatet har jevnlig oppfølging av avtalene Drift hos Ergogroup System fra Basware

Kort om Basware Grunnlagt -85, Helsinkibørsen siden 2000 Hovedkontor i Finland, 7 datterselskap i Europa, 1 i USA. Over 500 000 sluttbrukere AAA rating som kredittverdig Basware AS i Norge, hovedkontor Oslo med 150 kunder I en fagtest kåret til Europas beste system

Fremdrift og anbefalinger. Beslutning for fakturabehandling tas i juni for oppstart i 1.11.07 Valg av skannerbyrå kan utsettes til 15.8 for oppstart 1.11.07 Viktige rutiner for å få ut effekter: Automatisk fordeling av faktura til attestant ved et referansenr påført faktura. Andre krav til faktura formidles leverandørene og håndheves Superadministrator blir viktig dersom ehandel og bestillingssystem innføres, felles ressurs for kommunene.

Funksjonalitet; mulighet for oppstart av klusterløsning. Prisene i vedleggene er kun sammenligninger for klusterløsning. Dersom hver kommune ønsker å starte som egen abonnent/eget oppsett, må tilknytningsavgiften som er oppgitt for kluster betales pr hver enkelt kommune. Et særkrav fra Visma i deres klusterløsning er at det krever ett valg av skannerløsning for alle 8 kommuner samlet. Alle må da enes om skanning hos for eksempel Posten eller BBS. Visma svarer på et utdypende spørsmål om dette: En lokal skanner kan kun være knyttet til ett Proceedo oppsett. Dette innebærer at hver kommune som velger lokal skanning må være satt opp som ett Proceedo oppsett. I praksis blir klusterløsning hos Visma et umulig valg når kommunene skal stå fritt om valg av skannerløsning. Ved samlet vurdering av funksjonalitet trekker dette punktet betydelig ned.

Vurdering av samlet funksjonalitet i løsningene. En basisfunksjonalitet gjelder den såkalte klusterløsning med fordeler dette gir. Det ansees sannsynlig at kommunene vil velge noe ulikt vedrørende skanning lokalt eller hos byrå. Dette er det bare Posten som takler. Dette punktet må veie tungt innen området funksjonalitet som samlet sett skal vekte 40 %. Visma Posten Exense Poengene gitt på forespurt funksjonalitet; 9,7 9,8 9,5 Brukervennlighet fra demonstrasjon 7,5 8,5 Ikke vurdert Evne til klusteroppstart som tillater ulike skannerløsninger blir vurdert som svært viktig. Visma takler ikke dette. Referansebesøkene inngår i samlet vurdering. Den samlede poenggivning er gitt ut fra en totalvurdering av momentene over. Exense er noe usikkert vurdert, men ville ikke vært avgjørende for samlet vurdering. Funksjonalitet samlet : 7,0 9,5 7,0

Referansegruppens vurdering av brukervennlighet Brukervennlighet inngår i funksjonalitet som skal vekte samlet 40 %. Utarbeidet et vurderingsskjema for brukervennlighet ved bestillingssystem for ehandel og fakturabehandlersystem. Ved sammenstilling av resultatet er hver kommune vektet likt uansett antall deltakere. Resultatet ble: 1 kommune vurderte Visma/Proceedo som mest brukervennlig 2 kommuner vurderte systemene som like brukervennlige 5 kommuner vurderte Posten/Basware som mest brukervennlig Basert på kommentarer i tillegg mente 7 kommuner Basware var mest brukervennlig. Omregnet i poeng: Posten med BasWare best score med 8,5 poeng og Visma med Proceedo 7,5 poeng.

Avgrensning til to leverandører for nærmere prosess Forhandlingsutvalget valgte den 26.4. å spesielt fordype seg i tilbudene fra Posten og Visma. Begrunnelsen er: Prisene fra Exense gjennomgående er høyere. Spesielt gjelder dette årlige driftspriser på bestillingsløsning. Exense oppgir også som eneste tilbyder pliktige konsulentkostnader ved oppstart for fakturabehandlerverktøy, ca 450’ kr samlet De setter også maksgrense på fire deltakere pr kursdag, dette øker kostnadene. Exense tar også generelt forbehold om prisene ved oppstart knyttet til hvor mange kommuner som blir med. Exense tilbyr ikke elearningsmodul som de to andre. Oversikten over funksjonalitet viser at de ikke har noen pre som kan forsvare høyere priser, de to tilbyder andre har bedre og svært god dekning helt og delvis.

Sammenligning av priser for skanning Basert på vedlegget kan leverandørene for ekstern skanning rangeres slik etter pris på ekstern skanning: Posten Exense Visma ved BBS. Prisforskjellen er betydelig. Posten enklest prismodell med alt inkludert i en pris. Posten har best kvalitet med mest omfattende tjeneste; lukking av sensitive vedlegg.