Resultatrapportering og kunnskapsdannelse - forslag til resultatrapporteringsopplegg Presentasjon – Samling Kompetansemeglerne,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Senter for Velferdsteknologi
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
SIO- Folkehelse.
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
endringsverktøy for petroleumsindustrien
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
VRI - OPPLEVELSESBASERT REISELIV Prosjektskisse Tjøtta 13. Sept 2010 Britt Hansen.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
Innovasjonsfaglig aktivitet ved Norut De regionale instituttenes rolle Aktivitet i Alta/Hammerfest.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Velkommen til Buskerud, Telemark og Vestfold !
Teknologi og samfunn, IFIM Vil SMBer ha kompetanse fra institutter, høgskoler og universiteter? Håkon Finne SINTEF Teknologi og samfunn, IFIM Foredrag.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Mcs, Videreutvikling av mål- og resultatstyring i Forskningsbasert kompetansemegling Samling Marit C Synnevåg Seniorrådgiver, Scandpower.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Næringsrettet Høgskolesatsing – nHS Seminar – Høgskolen i Oslo, Klekken 13. januar 2005 Arthur Almestad nHS-koordinator Norges forskningsråd, Innovasjonsdivisjonen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Lærings/erfaringssamlinger 4-5 årlige samlinger 1-2 i året i Forskningsrådet, resten ute hos regionale prosjekt. Læring og erfaringsutveksling  Gruppearbeid?
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
Kompetansemegling i Rogaland
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Velkommen til samling for Kompetansemegling! Tirsdag 7. desember 2004 i Forskningsrådet.
Forskningsbasert Kompetansemegling Kompetansemegling i Osloregionen 2004.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Regionale forskningsfond
Nytt fra Forskningsrådet Kompetansemeglingssamling Trondheim 8.desember 2005 Foilene er redigert etter diskusjon i møtet.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling TEFT/IRC-Database Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Rapportering 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
Database for MOBI Felles løsning for nHS og Kompetansemegling Kompetansemeglere og prosjektledere i Kompetansemegling tilgang Statistikk hentes ut regionalt.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Næringsrettet HøgskoleSatsing - nHS Nordisk forsknings- og utviklingskonferanse: HSS 03 - Högskolor och Samhälle i Samverkan, Ronneby 14 -
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nytt fra Forskningsrådet Kompetansemeglingssamling, Lillehammer 15.mars 2006.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Ung i Agder 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Resultatrapportering og kunnskapsdannelse - forslag til resultatrapporteringsopplegg Presentasjon – Samling Kompetansemeglerne, , Kongsberg Marit C Synnevåg

disposisjon 1.introduksjon : Om oppdraget 2.tilnærming : modell for kunnskapsdannelse og læring 3.forslag til resultatrapporteringsopplegg for nHS/Universiutetspilotenen og Kompetansemegling

om oppdraget avstemme begreper knyttet til MRS gjennomføre forankrings- og avklaringsprosesser med ulike målgrupper foreslå operasjonaliserbare resultatindikatorer for nHs /Uni-pilotene og FKM. utarbeide forslag til hvordan MRS kan settes inn i en mer helhetlig kontekst kalt ” Kunnskapsdannelse og læring for nHS og Kompetansemegling” utarbeide en sluttrapport til MOBIs programstyre for godkjenning medio mars -05

tilnærming modell for kunnskapsdannelse og læring: rapportering = ett av flere verktøy mrs - begrenset til styring? målstrukturen ligger fast resultatrapportering i fokus basert på delmålene til MOBI, nHS og FKM : institusjonsmål/FoU, bedriftsmål og nettverksmål databaseutvikling for aktivitetsregistering (kvantitative forhold) statistikk og resultatrapportering

Hva sier kontraktene? 1.prosjektregnskap 2.fremdriftsrapport 3.resultatrapportering, bransjeuavhengige tiltak 2005 (”skjemaet”) 4.sluttrapport 5. Andre rapporter: Nytt: MOBI spesifikk resultatrapportering

Målgrupper Måleverktøy/ Tiltak for kunnskaps- dannelse og læring Internt: Program-og prosjektdeltagerne styringsgrupper prossjektgrupper Eksternt: Nasjonale finansieringskilder Departementer Relevante aktører utenfor programmet Internasjonale samarbeidspartnere. I. Rapporteringsopplegg: - kvantitativt - kvalitativt II. Statistikkmateriale / databaser - programstatistikk - aktivitetsregistrering II. Evalueringer (formative og summative) III. Analyser: god praksis- analyser/cases, utredninger FoU- oppdrag, følgeforskning, problemnotater, spørre- undersøkelser etc. IV. Læringsarenaer for kunnskapsdeling: erfaringsseminar, prosjekt- og programforum, dialogkonferanser, work shops, seminarer konferanser, nettdialog etc. V. Web/nettsted

Forslag til generiske indikatortyper Mål 1.institusjonsmål, 2.bedriftsmål 3.nettverksmål Virkemidler – i prosjektet/kopling til andre VM Organisering og forankring ?? Kompetanseutvikling, formidling og læring

Indikator 1 - FKM -Institusjonelle delmål Kvalitative indikatorer knyttet til prosjektet[1][1] Er målgruppen ”bedrifter med liten FoU-erfaring” gjenstand for spesielle satsinger i instituttet? 1.2 Gi en vurdering av omfanget av arbeidsmetodikk/formidlingsmetoder rettet mot bedriftsmålgruppen i kraft av dette prosjektet 1.3 Er det planlagt gjenkjøp av FoU- tjenester fra instituttet på bakgrunn av dette prosjektet? Sammenfattende vurdering + UTDYPING

Indikator 2- FKM – bedriftsrettede delmål Kvalitative indikatorer knyttet til prosjektet[1][1] Gi en vurdering av planlagte gjenkjøp av FoU fra bedriftenes side. 2.2 Gi en vurdering av bedriftenes tilbakemeldinger om prosjektets bidrag til innovasjon i form av produkt-, prosess- eller markedsutvikling. 2.3 Gi en vurdering av om bedriftene har tilegnet seg ny og verdifull kunnskap og kompetanse gjennom prosjektet? Sammenfattende vurdering + UTDYPING

Indikator 3- FKM – nettverksrettede delmål Kvalitative indikatorer knyttet til prosjektet[1][1] Gi en vurdering av om prosjektet klart å etablere bedre og varige samspill mellom instituttet og andre FoU-miljøer, bedrifter og andre utviklingsaktører på regionalt nivå. 3.2 Gi en vurdering av konkrete samarbeidsavtaler ift nasjonale nettverk. 3.3 Gi en vurdering av konkrete samarbeidsavtaler ift internasjonale nettverk. Sammenfattende vurdering + UTDYPING

Indikator 4 - FKM: virkemidler i prosjektet/ kopling til andre virkemidler Kvalitative indikatorer knyttet til prosjektet[1][1] Evner kompetansemeglingen å bidra til å forbedre innovasjonssystemet regionalt? 4.2 Gi en vurdering av om kompetansemeglerne har tilstrekkelig tilgang på verktøy[1] ift bedriftssamarbeidet? [1] Med verktøy menes her f.eks. tilgang på informasjon, metodiske og tekniske verktøy.[1] 4.3 I hvilken grad har prosjektet utløst midler fra andre offentlige virkemidler? Sammenfattende vurdering + UTDYPING

Indikator 5 – FKM:Organisering og forankring Kvalitative indikatorer knyttet til prosjektet[1][1] Er det organisert velfungerende samarbeidsfora internt i prosjektet? 5.2 Gi en vurdering av forankring i prosjektansvarlig (kontraktshaver) institusjon 5.3 Gi en vurdering av graden av systematisk oppfølging av resultater ( kvalitetsikring) av de enkelte prosjektene fra prosjektleders side Sammenfattende vurdering + UTDYPING

Indikator 6 – FKM: Kompetanseutvikling,formidling og læring Kvalitative indikatorer knyttet til prosjektet[1][1] Gi en vurdering av etablering av formelle læringsarenaer for felles erfaringsdeling og læring i prosjektet? 6.2 Gi en vurdering av omfanget av kompetanseutvikling og læring for prosjektdeltagerne 6.3 Er formidlingsaktivitetene i prosjektet vellykkede? Sammenfattende vurdering + UTDYPING

VERDISETTING Hva uttrykker verdiene? 1. Spørsmålet besvares med ”nei” eller ”i svært liten grad” 2. Spørsmålet besvares med ”litt” eller ”til en viss grad” 3. Spørsmålet besvares med ”en god del” eller ”i stor grad” 4. Spørsmålet besvares med ”mye”/”mange” eller ”i svært stor grad”

utfylling av rapporteringsskjema sikre mer enn årlig innrapportering til Forskningsrådet årlig fra prosjektleder (pl) til MOBIs adm.- inn i databasen PROSESS VIKTIG!!sikre forankring og dialog: samarbeid pl og prosjektgruppe/styringsgr etc. PROSESS VIKTIG!! erfaringsdeling og gjensidig læring på regionale og nasjonale samlinger

videre prosess utkast 1 til PS MOBI 18.02/arbeidsgruppens møte √ utkast 2 til –nHS – samling √ –Kompetansemegling – samling 2.03 utkast 3 på e-postrunde til programstyret MOBI ferdigstilling innen 15.03