Sykkel og varelevering i by Om varelevering, konfliktpunkter og løsninger Tromsø november 2014 Toril Presttun Vegdirektoratet
Om lastebiler Skap 2,6 m Speil 0,3 m Lengde inntil 12 m Bakløfter ca 2,5 meter + manøvreringsareal Bil 2,5 m
Blindsoner For syklister er høyresvingende tunge biler en risikofaktor
Om konflikter - sykkelfelt Sykkelfelt betyr «stans forbudt». Det er lov å krysse sykkelfelt, men ikke stoppe for av- og pålessing eller av- og påstigning I teorien er sykkelfelt en stiv ordning I praksis blir det bare delvis overholdt, slik at det er en fleksibel ordning Hva skjer hvis det blir en ulykke?
Litt om logistikk Mat og drikke Butikker, kiosker og fast food, restauranter, kafeer, hoteller, kantiner tungt - arbeidsmiljø matsikkerhet - krav til kjøling og hygiene Partigods – hele lasten til en mottaker Stykkgods Samlast
Partigods – hele lasten til en mot- taker Stykkgods Samlast Ekspressgods Sykkelbud – mye mer effektivt enn bil i bygaterbil
Tidspress Varelevering foregår som oftest i ruter Krav om å levere innen gitte tidsvindu Tidsbruk- jo lenger tid hver leveranse tar jo færre leveranser blir det tid til på en rute Kjøre-hviletid «Analysene av stressfaktorer i arbeidet viser at tidsrelatert stress er det største problemet for nærtransportsjåførene, etterfulgt av trafikalt relatert stress» Arbeidsforskningsinstituttet AFI rapport 2/2010
Sjåføren i skvis Mest brukte virkemiddel i bylogistikk er bøtelegging av tungbilsjåførene Sjåførene må alt for ofte velge mellom å ikke gjøre jobben sin eller bryte trafikkreglene Noen ganger betaler oppdragsgiver/ arbeidsgiver boten Ofte ser politiet mellom fingrene på brudd Politiet fjerner av og til sykkelfelt eller kollektivfelt Planleggerne legger opp til at sjåførene ordner seg «Inne i byene opplever 74% av sjåførene at parkeringsforhold utgjør et problem for arbeidsutførelsen og omlag 8 av 10 må ofte bryte parkeringsregler» AFI 2/2010
Hva gjør planleggerne? lite offentlige ressurser for å tilrettelegge bylogistikk lite sammenheng i tiltak i de større byene* lite forståelse for at en gate er både gjennomfartsåre og adkomst til den enkelte virksomhet Parkering har to betydninger: Hensetting av personbil når den ikke er i bruk Stans for levering/henting av varer (flyttelass, bagasje) eller av- og påstigning *Bedre i små byer – dels fordi det er enklere og dels fordi planleggere og trafikkforvaltere er nærmere hverandre
Løsninger Bylogistikkplan: Overordnet plan for godshåndtering i byområdet Varemottak Utarbeide plan for varemottak og losseplasser i by som oppdateres og vedlikeholdes, og som brukes av alle etater Systematisk gjennomgang ved nybygg og bruksendringer for å få varemottakene etablert og lokalisert i henhold til denne planen Vise varelevering i reguleringsplan Varelevering ved planlegging av sykkelnett Registrere de aktuelle problempunktene i planen Jobbe systematisk med løsninger Tidsreguleringer og nattleveringer Felles betjente varemottak eller byterminaler
Ved planlegging for sykkel fysiske og trafikale løsninger Sykkelgate Lav fart og blandet trafikk i kjørebane – opphevde gangfelt Shared space Sykkelfelt Flytte varemottak til sidegate eller privat grunn Må sjekkes ut om det fungerer i praksis Vareleveringslommer innenfor sykkelfelt Varelevering ved parkering utenfor sykkelfelt Universell utforming
Uten varelevering - intet byliv