Sykkel og varelevering i by

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
För demokrati i Norrköping
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Vernetjenesten i Kristiansund
Bergen en sykkelby med potensiale
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Pedagogisk analyse.
Inndeling av vegnettet
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Føre var - forebygging av muskel- og skjelettplager
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Hva satser Oslo På Store og små prosjekter
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Utfordringer og potensialer for kollektivtrafikken i Elgeseter gate
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
COOP EXTRA PORSGRUNN - NORGES MEST VOKSENDE DAGLIGVAREKJEDE -
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Tiltak for å redusere sykefraværet
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
Hms på byggeplass..
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
BERGEN APRIL 2009 SIDE 1/13 Senter for Byøkologi © 2008 Hvordan påvirke samfunnsutviklingen? Kari Anne K. Drangsland Senter for byøkologi Byfriksjoner.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Sannheter og myter om tømmervogntog
Sykkelbyen Lillestrøm Strømmen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Overordnet mål og sluttprodukt
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Plan- og bygningsloven
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Kort om Bysiden Norges største byguide på nett (52 byer) ‏ Aktuell informasjon om arrangementer. Hva skjer, hvor og når? Brukeren kan selv legge ut informasjon.
Kristiansand Samkjøring i Bergensområdet Bytransport på en fornybar måte. Arild Eggen Prosjektleder.
En kort introduksjon til byplanlegging
SHARED SPACE Skvallertorget Avsluttet. SHARED SPACE Hensikten  Bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for g å ende og syklende i byen  Gj ø re.
Godstransport i byområder Nøkkeltall, trender og tiltak Godstransportseminar, Helsfyr Tirsdag 12. april 2005 av Olav Eidhammer.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Trafikk regler og sykler
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – Byggetrinn 2 Tilbudskonferanse 25. september 2012.
Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy.
Kunderelasjoner v/Olav Slaatsveen Norges Lastebileier-Forbund Skal se på hvordan vi som kunde/bruker opplever trafikksystemet i Norge.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Kvalitet, risiko og avvik
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Byutvikling i et friluftsperspektiv
…og de selvkjørende bilene og bussene
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til Newton-rommet
Trondheim sentrum fram mot 2040
Velkommen til Newtonrommet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Kolbotn Skole – Nybygg og Rehabilitering Prosjektorientering
Utskrift av presentasjonen:

Sykkel og varelevering i by Om varelevering, konfliktpunkter og løsninger Tromsø november 2014 Toril Presttun Vegdirektoratet

Om lastebiler Skap 2,6 m Speil 0,3 m Lengde inntil 12 m Bakløfter ca 2,5 meter + manøvreringsareal Bil 2,5 m

Blindsoner For syklister er høyresvingende tunge biler en risikofaktor

Om konflikter - sykkelfelt Sykkelfelt betyr «stans forbudt». Det er lov å krysse sykkelfelt, men ikke stoppe for av- og pålessing eller av- og påstigning I teorien er sykkelfelt en stiv ordning I praksis blir det bare delvis overholdt, slik at det er en fleksibel ordning Hva skjer hvis det blir en ulykke?

Litt om logistikk Mat og drikke Butikker, kiosker og fast food, restauranter, kafeer, hoteller, kantiner tungt - arbeidsmiljø matsikkerhet - krav til kjøling og hygiene Partigods – hele lasten til en mottaker Stykkgods Samlast

Partigods – hele lasten til en mot- taker Stykkgods Samlast Ekspressgods Sykkelbud – mye mer effektivt enn bil i bygaterbil 

Tidspress Varelevering foregår som oftest i ruter Krav om å levere innen gitte tidsvindu Tidsbruk- jo lenger tid hver leveranse tar jo færre leveranser blir det tid til på en rute Kjøre-hviletid «Analysene av stressfaktorer i arbeidet viser at tidsrelatert stress er det største problemet for nærtransportsjåførene, etterfulgt av trafikalt relatert stress» Arbeidsforskningsinstituttet AFI rapport 2/2010

Sjåføren i skvis Mest brukte virkemiddel i bylogistikk er bøtelegging av tungbilsjåførene Sjåførene må alt for ofte velge mellom å ikke gjøre jobben sin eller bryte trafikkreglene Noen ganger betaler oppdragsgiver/ arbeidsgiver boten Ofte ser politiet mellom fingrene på brudd Politiet fjerner av og til sykkelfelt eller kollektivfelt Planleggerne legger opp til at sjåførene ordner seg «Inne i byene opplever 74% av sjåførene at parkeringsforhold utgjør et problem for arbeidsutførelsen og omlag 8 av 10 må ofte bryte parkeringsregler» AFI 2/2010

Hva gjør planleggerne? lite offentlige ressurser for å tilrettelegge bylogistikk lite sammenheng i tiltak i de større byene* lite forståelse for at en gate er både gjennomfartsåre og adkomst til den enkelte virksomhet Parkering har to betydninger: Hensetting av personbil når den ikke er i bruk Stans for levering/henting av varer (flyttelass, bagasje) eller av- og påstigning *Bedre i små byer – dels fordi det er enklere og dels fordi planleggere og trafikkforvaltere er nærmere hverandre

Løsninger Bylogistikkplan: Overordnet plan for godshåndtering i byområdet Varemottak Utarbeide plan for varemottak og losseplasser i by som oppdateres og vedlikeholdes, og som brukes av alle etater Systematisk gjennomgang ved nybygg og bruksendringer for å få varemottakene etablert og lokalisert i henhold til denne planen Vise varelevering i reguleringsplan Varelevering ved planlegging av sykkelnett Registrere de aktuelle problempunktene i planen Jobbe systematisk med løsninger Tidsreguleringer og nattleveringer Felles betjente varemottak eller byterminaler

Ved planlegging for sykkel fysiske og trafikale løsninger Sykkelgate Lav fart og blandet trafikk i kjørebane – opphevde gangfelt Shared space Sykkelfelt Flytte varemottak til sidegate eller privat grunn Må sjekkes ut om det fungerer i praksis Vareleveringslommer innenfor sykkelfelt Varelevering ved parkering utenfor sykkelfelt Universell utforming

Uten varelevering - intet byliv