Velkommen til Helsinki

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Folkefest! EM Derfor søker vi fotball-EM 2016  Fotball-EM er en folkefest som skaper varige og positive ringvirkninger for hele samfunnet  Fotball-EM.
Advertisements

Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Årsmøte RBK 28.februar 2005 Hva har skjedd de siste årene ? Regnskap 2004 – konsern og datterselskaper Fremtidige utfordringer.
Hva er Fretex ?.
Alkohol | fotball.
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Kretsledermøte 20. mai 2011 Program Kretsledermøtet 2011 Klokken 1600 – 1800: •Åpning og innledning •Regnskap 2010 – budsjett 2011 •Styrets arbeid siden.
AFK Sportslig Plan ”Sånn gjør vi det i AFK” Sportsplan AFK.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Klubblisens v2.0 Kapittel 7 Personell og administrasjon Per-Mathias Høgmo.
Stormøte 02.november Klubbesøk 26.august 2009.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Sprint Jeløy 97 Foreldremøte Hensikten med møte: • Oppsummering av sesongen 2010 • Presentere planer for 2011 • Svare på spørsmål fra foreldrene.
Samarbeid toppavdeling og breddeavdeling (11-19 år) med utgangspunkt i spillerutvikling Prinsipper og retningslinjer på trenernivå Tor Johan Haugland Sportssjef.
MIF Toppfotball Elitelag 2013 Presentasjon. Grupper og lag • Lag: G16 elite, G19 elite og rekrutt(3 divisjon) • Treningsgrupper: G16 og G19\rekrutt.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Fordelingsnøkkel Fordeling •Utvalget bestemte seg for å navngi de ulike dimensjonene som: –68 %: Sportslig (tidligere kalt 68 %) –10 %: Kommersiell.
Medlemsmøte SKF Handlingsplan Toppfotball Kvinner.
Løper og trener utviklingsplan for Agder og Rogaland Skikrets Alpin komiteen 2009/2010.
Den ideelle kommunesammenslåing
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Referat Klubbseminar IL Trio
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Utviklingsprogram for klubbene i 1. divisjon kvinner Hege Leirfall.
Klubblisens v2.0 Introduksjon Per-Mathias Høgmo. Introduksjon Klubblisens introdusert i Norge 2003 Delvis videreutvikling av den da 10 år gamle ”profflisensen”
Norsk klubblisens Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Medlemsmøte SKF Klubblisens for Toppserien.
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
Klubblisens v2.0 Kapittel 2 Prosedyre Kapittel 3 Lisensgiver Kapittel 4 Lisenssøker Rune Nordhaug.
Klubblisens v2.0 Kapittel 8 lov og reglement Roger Ness.
NTF medlemsmøte 2. juni 2007 Status i Seriekomiteens arbeid Diskusjonspunkter / Tilbakespill.
Sentrale markedselementer
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Status i Toppserien vedrørende antall tilskuere Stig-Ove Sandnes Leder for NFFs konkurranseavdeling SKF, 11. mars 2007.
Vårmøte 2012 VELKOMMEN TIL VÅRMØTE PÅ HOTEL ARENA, LILLESTRØM TORSDAG 26. MARS, KL 1800.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
KICK-OFF 2008 Thon Arena Hotell, Lillestrøm Torsdag 27. mars 2008.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Veiledertreneren
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Velkommen til infomøte «Prosjekt 1.div kvinner». 17:00 – 17:10 Orientering om prosjektet 17:10 – 17:30Hva bidrar AFK med? 17:30 – 17.50Hva bidrar LSK.
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
Styreseminar.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Utviklingsprogram 1. divisjon kvinner. Hovedområder Sportslig utvikling Organisasjonsutvikling Økonomi Infrastruktur Lov og reglement.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Toppfotballseminaret – BYGGES PÅ: NFFs HandlingsplanKlubblisensen for Toppserien.
Medlemsmøte DF-02 Lørdag 10. november 2007 Clarion Royal Christiania Hotell Utviklingsprogram for klubbene i 2. divisjon menn.
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
NTF medlemsmøte 12. september 2007 Status i Seriekomiteens arbeid Forslag / Tilbakespill.
SKFs medlemsmøte Lørdag 10. november Program VelkommenVelkommen Kl Hovedterminlisten for år 2008Kl Hovedterminlisten for år 2008 Kl.
BARNEFOTBALLKVELDEN BARNEFOTBALLKVELDEN Norges Fotballforbund | Barnefotballkvelden - NFFs nysatsing for 2010 Barnefotballkvelden.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Klubben for alle.
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Helsinki Møte med klubbene i Toppserien, 29.-30. august 2009 Radisson Blu Plaza Hotel, Helsinki

Program lørdag 29. august Kl. 14.30 Innledning ved president Sondre Kåfjord og styremedlem Synnøve Tverlid Kl. 15.00 NFFs Handlingsplan og Jenteløftet – status (tema I) Kl. 18.00 Avslutning Kl. 20.00 Middag

Program søndag 30. august Kl. 10.00 Oppsummering av tema I Kl. 10.30 Sportslig utvikling – (tema III) Kl. 11.30 Serieavvikling (tema II) Kl. 12.30 Lunsj Kl. 13.00 Toppserieproduktet (tema IV) Kl. 14.00 Åpen post (tema V) Kl. 15.00 Avslutning Kl. 15.15 Avreise til kamp Kl. 16.00 Frankrike - Norge

Fakta om Finland og Helsinki Befolkningstallet i Finland er ca 5,3 mill Befolkningstallet i Helsinki er 579,016 (30. juni 2009) ”Stor-Helsinki” omfatter 12 kommuner og har et befolkningstall på 1,3 mill EU-medlem fra 1. januar 1995 Helsinki by ble stiftet av svenskekongen Gustav Vasa i 1550 som byen av Helsingfors Svensk navn er altså Helsingfors

Fakta om Women’s EURO Tidligere vinnere: 2005 Germany 2001 Germany 1993 Norway 1991 Germany 1989 Germany 1987 Norway 1984 Sweden Group B Pl W D L Pts Germany 2 6 France 1 3 Norway Iceland

Mål med samlingen Skape en felles forståelse for målene i NFFs Handlingsplan relatert til Toppserien Skape en plattform for et felles eierskap til utviklingen av norsk kvinnefotball Etablere en felles oppfatning av prosjektet ”Jenteløftet”, - status og veien videre

Hvilken arbeidsprosess ønsker vi? Prioriterte temaer tas opp på samlingen i Helsinki Det nedsettes arbeidsgrupper innenfor de ulike områdene etter behov Arbeidsgruppene presenterer sine forslag på medlemsmøte cupfinalehelga En beslutning innenfor de ulike områdene må fattes på bakgrunn av arbeidsprosessen

Form Innledninger i plenum ”Summe” rund bordene Alle diskusjoner i plenum Oppsummeringer i plenum Oppnevnelse av arbeidsgrupper etter behov (søndag)

Temaer Tema I: NFFs Handlingsplan 2008-2011, status i prosjektet ”Jenteløftet” Tema II: Serieavvikling Tema III: Sportslig utvikling Tema IV: Toppserieproduktet Tema V: Åpen post

Innledning Toppfotball kvinner ved styremedlem Synnøve Tverlid

Status Women’s Euro 2009 Norge så langt Tap for Tyskland 4-0 Seier 1-0 mot Island Norge – Frankrike ? Gode muligheter for avansement !!! Alle er friske og klare ;)) Tyskland, Sverige og Finland(!) allerede videre Ukraina og Island er ferdig 7 lag kjemper om de siste 5 kvartfinaleplassene Norge, Frankrike, Danmark, Nederland, Italia, England, Russland

Norsk kvinnefotball – veien videre NFFs Handlingsplan – hvor er målet ? Felles eierskap til Toppserieproduktet Felles oppfatning av Jenteløftet - og veien videre

Handlingsplan – toppfotball kvinner Medalje i mesterskap Vinne E-cupen 100000 tilskuere årlig

Toppserien – et attraktivt produkt Hva gjør Toppserien attraktiv Hvordan gjøre den mer attraktiv Hva bør vi ikke gjøre

Jenteløftet – veien videre Ikke hvor skal vi være i 2009, men hvor skal vi være i 2013 Langsiktighet Tålmodighet Sportslig utvikling – klubb/landslag, spillerutvikling Serieavvikling – terminliste og spilleplan

leder for konkurranseavdelingen Tema 1 Tema I: NFFs Handlingsplan 2008-2011, status i prosjektet ”Jenteløftet” ved Stig-Ove Sandnes leder for konkurranseavdelingen

Hvordan skal vi nå målene i NFFs Handlingsplan? Tydeliggjøre målsettingene Hvordan skape felles eierskap om målene? Status pr. dags dato, i forhold til de ulike fagområdene: Sportslig utvikling Klubborganisasjon Infrastruktur Markedsarbeid/kommersielt arbeid Kamparrangement Publikumsoppslutning Økonomi - status Informasjonsarbeid Toppserieproduktet Hvor skal vi være i 2013? Klubbene skal være selvstendige og stå på egne bein, hvordan når vi dit gjennom ”Jenteløftet” som et virkemiddel

NFFs Handlingsplan 2008-2011

Mål – toppklubber kvinner Vinne Europacupen. Få etablert en langsiktig og bæredyktig klubb-organisasjon, gjennom aktiv bruk av klubblisensen som utviklingsverktøy. Utvikle det totale toppfotballproduktet for kvinner, med sportslig utvikling som basis. Samtlige Toppserieklubber skal ha en klubborganisasjon som minimum består av en daglig leder, en markedsansvarlig og en trener på heltid, samt en spillerutvikler i 50 prosent stilling. Inntektene i Toppserieklubbene skal i løpet av perioden minimum fordobles. Ha ukentlige direkteoverførte TV-kamper fra Toppserien, samt et eget fotballmagasin. Ha 100.000 tilskuere årlig ved utgangen av 2011. Toppserieklubbene skal være en ressurs i sitt nærmiljø.

Strategier – toppklubber kvinner NFF og klubbene skal sammen utvikle bærekraftige klubborganisasjoner. Utvikle moderne stadionanlegg som ivaretar sportslige, publikums-, markeds- og mediemessige krav (i tråd med lisenskravene). Tilrettelegge et kamptilbud gjennom hele året, slik at Toppserieklubbene og landslagene er best mulig forberedt til Europacupen og kvalikkamper til EM/VM. Optimale treningsforhold gjennom hele året for alle Toppserieklubbene. Legge til rette slik at de beste spillerne kan satse optimalt og ha en lengre levetid som toppspiller. Bygge opp profi ler på alle nivåer i klubb – spillere, trenere og ledere.

Virkemidler – toppklubber kvinner Videreutvikle klubblisensen . NFF skal gi faglig bistand til videre utviklingsarbeid i klubb innenfor lisensområdene, blant annet gjennom klubbesøk. NFF skal utvikle en særskilt profi lerings- og mediestrategi for kvinnefotballen. Øke rekrutteringen av ledere og tillitsvalgte med nødvendig kompetanse i klubbene. Etablere en ressursgruppe sentralt i NFF med spesielt fokus på å bedre rammebetingelsene for klubbene. Bidra til å legge til rette for spillere under og etter videregående skole, med tanke på videre utdanning og jobb; en helhetlig tankegang. Etablere et skandinavisk mesterskap vinterstid for de beste klubbene i Norge, Sverige og Danmark. Etablere et vintertilbud til klubbene. Utvikle og gjennomføre et styreutviklingskurs . Motivere ledere og trenere til å gjennomføre NFFs ulike kurs. Videreføre Trenerforum for trenere i Toppserien. Opprettholde La Manga som trenings- og kamptiltak vinterstid. Bruke trenere og spillerutviklere som er ansatt i klubb til å forankre klubben blant andre klubber i lokalmiljøet.

Resultatmål landslagene A-landslaget, kvinner: Medalje i OL 2008, EM 2009 og VM 2011. U23-landslaget, kvinner: Vinne Åpent Nordisk Mesterskap.

Det sentrale spørsmålet… Hvordan skape felles eierskap om målene?

Status – evaluering fra klubb Kategorisert: Sportslig utvikling Klubborganisasjon Infrastruktur Markeds-/kommersielt arbeid Kamparrangement Publikumsoppslutning Økonomi - status Informasjonsarbeid Toppserieproduktet

1. Sportslig utvikling ved Jarl Torske, landslagstrener J19

Det sentrale… Det handler om hvordan vi kan utvikle det sportslige, i klubb og landslag, for å kunne prestere på et enda høyere sportslig nivå i framtida. Dette er det sentrale området. Eget tema ved Jarl Torske søndag formiddag.

leder Toppfotball Kvinner 2. Klubborganisasjon ved Heidi Støre leder Toppfotball Kvinner

Hensiktsmessige organisering Anlegg / infrastruktur ? Toppserieklubb Hensiktsmessige organisering Målsettinger Adm. prioriteringer Informasjonsstrategi Profil, verdi og plass i lokalsamfunnet Organisasjonsutvikling Rekrutteringsstrategi Representasjon Kontroll Økonomi / finansiering Kompetanseutvikling Styret Kvinner Elite Leder Nestleder Ledere utvalg? Spillerutv.komité Kontrollkomité Valgkomité Lov & Reglementsansvarlig Administrasjon Daglig leder Trenerkoordinator U-avdelingen Markedsansv Økonomiansv. Arrangements-ansv. Sportslig ansvarlig Informasjon / media Anlegg / infrastruktur ? Markedsutvalg Økonomiutvalg Arr.utvalg Sportslig utvalg Info.utvalg Anleggsutvalg Markedsplan Konseptutvikling Profilering Døråpning og salg Utvikling av nye tiltak Oppfølging Økonomiplan Budsjett Lisenssøknad og oppf. Regnskapsrapport Fullmakter og retn.linj. System og rutiner Arrangementsplan Utarbeide sikkerhetsregler / kriseplan Bemanning Oppfølging Utvikling Hovedtrener Informasjonsstrategi Målgrupper Kanaler Samfunnskontakt Kontakt media Tilrettelegging media arrangement Medietrening spillere Internettsider Ass. trener Keepertrener Spillerutvikler Ungd.trenere

Sport Daglig leder 5 klubber har heltidsansatte trenere 6 klubber har ulike personer i de 4 hovedfunksjonene – hovedtrener, ass.trener, keepertrener og spillerutvikler 8 klubber har sportslig leder, 6 av disse sitter i styret Daglig leder 5 dekker to hovedfunksjoner (ref. org.skissen) 2 dekker mer enn to hovedfunksjoner 4 av disse 7 klubbene har satt i gang tiltak for å bedre dette eller gjør det i nær fremtid

Markedsansvarlig Informasjon / PR 6 av 12 klubber har ansatt en egen markedsansvarlig eller vil ansette i umiddelbar fremtid 2 av 12 klubber har en frivillig ressurs som markedsansvarlig I 4 av klubbene er det daglig leder som har rollen – ofte sammen med styreleder eller ekstern ressurs Informasjon / PR I 5 klubber dekkes denne rollen av en person med riktig fagkompetanse 3 klubber har ingen i denne rollen i dag

Arrangement Utviklingsprosesser 3 klubber har en egen ansatt for denne oppgaven I 2 klubber er det styreleder sitt ansvar 4 klubber har en frivillig i rollen I 3 klubber er det daglig leders ansvar Utviklingsprosesser 6 klubber har vært igjennom/starter nå en større utviklingspross med bred involvering av medlemmene 2 klubber er i forberedelsesfasen 1 klubb har dette som en kontinuerlig prosess

klubblisensansvarlig 3. Infrastruktur ved Rune Nordhaug klubblisensansvarlig

Status infrastruktur - i forhold til minimumskravene Fløya: Alfheim BRA Kattem: Orkdalsbanken BRA Trondheims/Ørn: Dalgården BRA Fortuna Ålesund: Color Line BRA Klepp: Klepp Stadion BRA Team Strømmen: LSK-hallen BRA Stabæk: Nadderud BRA Arna-Bjørnar: Seimsmyrane Klart 2010 Amazon Grimstad: Levermyr Klart 2010 Kolbotn: Sofiemyr OK Røa: Røa Idrettspark OK/byggeplass Sandviken: Stemmemyren Må utvikles/disp

4. Markeds-/kommersielt arbeid ved Holger Roald (forfall) ved Stig-Ove Sandnes

Status marked/kommersielt Solide nasjonale samarbeidspartnere; Thon, Norsk Tipping, SAS, Hafslund, BAMA, StatoilHydro, VG og Frisk Forsikring. Thon har bidratt med arenaprofilering i år; beachflagg, arrangørvester og ballhenter-vester. Fotballkort til alle klubbene er produsert i år som i fjor. Give-aways effekter fra Hafslund er produsert og distribuert til alle klubbene; pannebånd, drikkeflasker, skoposer, ryggsekker og toalettvesker. Toppserie fleece jakker og t-shirts distribuert til alle klubbene Arenareklamen for nasjonale partnerne ble utvidet med 12 m for 2009, totalt 118 m. Det er produsert 5 direktesendte tv-kamper.

ved Kari Iuell (forfall) 5. Kamparrangement ved Kari Iuell (forfall) ved Stig-Ove Sandnes

Målsetting jfr. klubblisensen Det er en overordnet målsetting at klubber som deltar i Toppserien skal spille på så gode stadioner at det kreves kun et minimum av justeringer i de tilfeller de skal konkurrere på internasjonalt plan og ha mulighet til å spille internasjonale kamper på sin hjemmestadion. Spillere, dommere, ledere, samarbeidspartnere, media, publikum og andre som er på fotballkamper skal føle at de kommer til en trygg og sikker stadion, hvor de kan ta del i fotballen på en best mulig måte. I

Toppserien 2009 Hva gjorde jeg? Klubbesøk – bli kjent med forholdene - Hvordan jobbes det i dag? organisering, frivillig stab, publikum… - Anlegg

Hva oppdaget jeg? Mye bra – noe ikke så bra Store forskjeller Manglende uniformering/synlighet av Toppserien Manglende dedikert markeds-/arrangementsansvarlig

Hvor startet jeg? Uniformering (enkelt å ta tak i umiddelbart) Vester til verter Toppserieflagg Vester til ballhentere Beachflagg v inngangene Skilting av garderober og arr.rom Maler for lagoppstilling, arr.brev, kampoppgjør osv Delegatordningen En mer veiledende rolle Kontrollskjema (hjelpemiddel til korrigeringer inn mot klubbene) Seminar for arr.ansvarlige Ekstra klubbesøk til de som har ønsket det.

Hva gjør jeg videre? Hjelpe til med (kompetanseoverføring :o): Enkle rutiner som løfter arrangementene Org.plan og arbeidsinstrukser kampdag Arrangementsmanual Frivillige funksjonærer Lokal forankring Fortsette arbeidet med publikumsprosjektet Klubbesøk (første er Trondheims/Ørn 15/9)

6. Publikumsoppslutning ved Kari Iuell og Holger Roald (forfall) ved Stig-Ove Sandnes

Tilskuertall Toppserien 2007 og 2008

Tilskuertall Toppserien 2008 og 2009

Status Toppserien 2009 Hvilke tiltak er gjennomført for å øke antall tilskuere? Hva lykkes vi med? Hva lykkes vi i mindre grad med? Målsetting om 100.000 tilskuere Er dette et ”hårete” mål – eller en realistisk målsetting? Hvis realistisk, hvilket tidsperspektiv?

klubblisensansvarlig 7. Økonomi - status ved Rune Nordhaug klubblisensansvarlig

Økonomi

Økonomi

kommunikasjonsrådgiver 8. Informasjonsarbeid ved Le Hang Duong, kommunikasjonsrådgiver

Status Toppserien 2009 Strukturert informasjonsarbeid fra NFF sentralt og klubbene i forhold til Toppserien Målet må være ukentlige/daglige omtaler av Toppserien i media Dette krever at det bygges opp profiler på alle nivåer i klubb – spillere, trenere og ledere, samt landslagene Igangsatte tiltak i 2009

Kjennskap til Toppserien/ norsk kvinnefotball

Om undersøkelsen Undersøkelsen ble gjennomført på web hos Norstat i perioden 28. April-8.Mai 2009 Utvalget består av i alt 1000 respondenter Utvalget er landsrepresentativt Resultatet er vektet på kjønn, alder og bosted I rapporten skiller vi på ”Fotballinteressert” og ”Ikke fotballinteressert”. Dette er basert på et skalaspørsmål hvor vi spør om fotballinteresse. 1=Ikke interessert, og 7= Svært interessert Fotballinteressert= Svart 4-7 på skalaen Ikke fotballinteressert= Svart 1-3 på skalaen

Oppsummering 63,6% har hørt om Toppserien 72,3% (dvs 46% av totalutvalget/befolkningen) av disse relaterer dette til kvinnefotball. Det vil si svarer at det er ”kvinnefotball” eller ”øverste fotballserie for kvinner” Stabæk/Asker, Røa, Trondheims Ørn og Kolbotn har alle i overkant av 70% kjennskap (hjulpen) 40% forbinder kvinnefotball med landslaget 5% sier de var på kvinnefotballkamp forrige sesong 37,9% (1,9% av totalutvalget/befolkningen) av disse var på toppseriekamp, mens 47,8% (2,4% av totalutvalget/befolkningen) så breddefotball 18,2% sier de kunne tenke seg å gå på toppfotballkamp for kvinner denne sesongen 55,6% sier de har sett 1 eller flere kvinnefotballkamper på TV 85,6% (47,6% av totalutvalget/befolkningen) av disse har sett landslaget på TV, mens 29,9% (16,6% av totalutvalget/befolkningen) nevner Toppseriekamp

40% forbinder kvinnefotball med landslaget Menn har i større grad svart de negative beskrivelsene ”kjedelig” (29,5%) og ”dårlige spillere” (13,3%) enn kvinner. Samtidig svarer også flere menn enn kvinner ”underholdning” (15,4%) På den annen side svarer en større andel kvinner ”noe positivt” (32,3%) og ”rollemodeller” (23,8%) enn hva menn gjør. De i aldersgruppen 15-29 år er betraktelig mer negative enn de eldre. En større andel svarer ””kjedelig” (42,1%), ”uinteressant” (45,5%) og ”dårlige spillere” (13,3%). De som er bosatt i Nord-Norge svarer i større grad ”fotball på høyt nivå” (23,5%) enn de som bor lenger syd. Også Midt-Norge har en relativt høy andel med denne beskrivelsen (21,4%) 14% svarte landslaget i 2002 Base: 1000 stk

De fleste syntes kampen(e) har vært en positiv opplevelse De fleste syntes kampen(e) har vært en positiv opplevelse. 54,7% svarer ”artig”, mens 44,6% sier at det var ”engasjerende”. NB! Det er her lave baser! Base: 50 stk

TV-kamper april-juni 2009 Det har vært 5 TV-sendte kamper fra Toppserien i perioden april-juni. Alle kampene har gått på TV2 og hatt et TV-seer snitt på 58.800.

april – juni 2009 Share of Voice: Andel av eksponeringstid fordelt på ulike Toppserieklubber

april – juni 2009 Total eksponeringstid etter arena med potensial for eksponering av klubbsponsorer (hovedarena, treningsfelt, haller og lignende).

april – juni 2009 Share of Voice: Andel av omtale fordelt på ulike Toppserien i perioden april - juni

april – juni 2009

april - juni 2009

PR-verdi : Hva vil det koste å kjøpe all omtale Toppserien får? april - juni 2009 PR-verdi : Hva vil det koste å kjøpe all omtale Toppserien får? Utregningen tar utgangspunkt i størrelsen på oppslaget sett opp mot annonseprisene i hvert enkelt medie. Til grunn for utregningen ligger 925 tv, radio, print og Internettmedier.

Konklusjon Det skrives mye i mediene Det er viktig å pleie forholdet til pressen Bruk undersøkelsen til å selge inn kvinnefotball som noe bra å satse på for samarbeidspartnere – økonomisk og omdømmemessig!

Tema II: Serieavvikling Hovedpunktene er: Hovedterminliste Spilleplan Kampdag Prinsipper for flytting av kamper Kollisjon med J19/J17-landslag TV-kamper Norsk Tipping og andre kommersielle avtaler

Hovedterminliste Hovedterminlisten forteller hvilke datoer vi skal spille serie- og cupkampene på. Forutsetninger, for landslag og klubblag: FIFA: Women’s Football International Calendar UEFA: European Women’s Match Calendar EM-sluttspill, VM-sluttspill og OL-sluttspill skaper alltid en utfordrende hovedterminliste. 2010 – et år uten A-mesterskap – dette vil likevel kunne bli utfordrede.

FIFA Women’s World Cup

Spilleplan Spilleplanen angir hvilke lag som møter hverandre i de ulike serierundene. Klubbene kan komme med sine ønsker til NFF før spilleplanen blir satt opp. NFF tar med klubbenes innspill etter oppsettet med spilleplanen for 2009.

Kampdag NFF og SKF har en overenskomst om at kampdag for Toppserien er lørdag kl. 16.00. Kamper kan flyttes ut i forhold til TV-kamper. Skal det fortsatt være samordnet kampdag og tidspunkt for Toppserien; Hvilke fordeler gir dette? Hvilke ulemper gir dette?

Prinsipper for flytting av kamper Dersom fast kampdag opprettholdes for Toppserien, hvilke prinsipper skal gjelde ift. flytting av kamper? Hva skal til for å flytte/endre en kamp (jfr. Kampreglementets § 12)? Utsettelse pga representasjon på lands- eller kretslag Utsettelse på grunn av sykdom, skade eller sosiale forhold I tillegg kommer selvsagt TV-kamper. Hva med dårlig flyforbindelse? Stengte veier? Etc.

Kollisjon med J19/J17-landslag 12-4 Utsettelse pga representasjon på lands- eller kretslag Med de begrensninger som følger av (3) har en klubbs førstelag etter søknad krav på utsettelse av kamp dersom: a) to av lagets faste spillere deltar på J-17/G-18 eller høyere rangert landslag, eller b) tre eller flere av lagets faste spillere deltar i samling/kamp arrangert av krets eller forbund. Skal Toppseriekamper avvikles uavhengig om det er landskamper for J19 eller J17?

TV-kamper Det skal i henhold til TV-avtalen sendes 5 TV-kamper fra Toppserien. Status 2009. I tillegg har NFF bidratt økonomisk i forhold til Jenteligaen på TV2.

Norsk Tipping og andre kommersielle avtaler I kampavviklingen må det tas hensyn til kommersielle avtaler, spesielt vedr. TV-kamper, men også i forhold til Norsk Tipping.

Andre forhold relatert til turneringsbestemmelsene Andre forhold som klubbene har innspill på som er regulert i turneringsbestemmelsene? Andre lover eller regler som bør endres på Forbundstinget i mars 2010?

Tema IV: Toppserieproduktet ved Erik Loe, konst. generalsekretær

Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007

Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Konstituert generalsekretær Erik Loe Finland, 30. august 2009

Utgangspunkt for tenkning ”Hjernen vår er laget for følelser mer enn for tenkning” “Vi konkluderer slik det føles godt. Dermed: Kan vi påvirke følelser, får vi tenkning og atferd med på kjøpet” - Geir Overskeid, psykolog og førsteamanuensis, UiO -

Erkjennelse: Vi har selv ansvaret for inntrykket som skapes av oss!

“Advertising is the last thing you bring to the mix “Advertising is the last thing you bring to the mix. You start by getting the product right, getting your attitude right, getting everyone internally understanding the mission. Then you move to telling the story through PR. You build the advertising last, and that way you can live on realistic budgets.”

Skeptisk: tvilende, mistroisk, kritisk være, stille seg s- til noe

De fleste syntes kampen(e) har vært en positiv opplevelse De fleste syntes kampen(e) har vært en positiv opplevelse. 54,7% svarer ”artig”, mens 44,6% sier at det var ”engasjerende”. Filter: Har vært på kvinnefotballkamp denne eller forrige sesong Base: 50 stk

Sterk merkevare Kjennskap, gjenkjennelse, oppfattet kvalitet og kundetilfredshet. Image, personlighet og omdømme, uttrykt som assosiasjoner, tillit, relasjoner, lojalitet og merkehistorie.

Mye er likt når det gjelder å oppnå suksess utenfor banen, som på. Ambisjoner Forankring og eierskap. Ansvarliggjøring Kompetanse. Kompetanseutvikling. Vilje til å lære av andre. Anlegg Forberedelse / Tilrettelegging / Plan / Forutsigbarhet Vilje og evne til å prioritere Rette folkene, på de rette plassene Humør. Lojalitet Fakta. (Ref Jarl om Frankrike, Tyskland, Norge) Tålmodighet. Repetisjon. Kommunisere godt.

Summing Hvilke 3 begreper (assosiasjoner) skal brukes når vi skal argumentere for at folk skal velge å bruke tiden sin på Toppseriekamp Kan vi bli unike på noe? Hva kjennetegner (emosjonelt eller demografisk) de det er størst sjanse for at kommer, og som man derfor burde bruke tiden sin på? Hvilket tiltak vil enklest øke sannsynligheten for at de faktisk kommer?

Åpen post EM 2016 Sondre Kåfjord Nytt klubblisensreglement Rune Nordhaug La Manga 2010 – aktuelle datoer Tone Angeltveit Spørsmål fra Team Strømmen Elisabeth Reymert Videre oppfølging høsten 2009 Stig-Ove Sandnes

Samling Toppserien V/ Sondre Kåfjord EM 2016 Samling Toppserien V/ Sondre Kåfjord

EURO 2016 Norge og Sverige 88

EURO 2016: Åpningskamp i Oslo. Totalt 51 kamper 4 vertsbyer: Oslo, Lillestrøm, Trondheim og Stavanger. Minst 14 dagers arrangement i hver by. 24 potensielle Base Camps for deltakende nasjoner (fra nord til sør) Fan Zones og folkefest

SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DESEMBER JANUAR FEBRUAR 1.9.2009: Overlevering av dokumentasj.til KKD 18.9.2009: Arbeids-seminar med UEFA 10.10.2009: Førsteutkast for layout til søknad ferdig 13.9.2009: Fellesmøte med EM-komiteene 1.12.2009: All input levert, og alle templates ferdig 15.1.09: Søknad ferdigstilt til behandling i NFFs styre 30.11.2009: Alle nødvendige garantier innhentet 20.12.2009: Endelig layout til søknad ferdig 15.2.2010: Overlevering av søknad til UEFA Finansdepartementets kvalitetssikring av søknad om statstilskudd Stortings-behandling Intern kvalitetssikring av søknad til UEFA Trykking av søknad 27.11.2009: Arbeids-seminar med UEFA (tentativ dato) Bearbeidelse av søknad 27.5.2009: UEFA Exco beslutter vertsland for EURO 2016 6.10.2009: Ullevaal Stadion et av de minste nasjonalanleggene for fotball i Europa Ingen fotballanlegg i Norge kan arrangere internasjonale mesterskap/europacupfinaler Nasjonalanlegget er motoren i NFFs økonomi, og sikrer aktiviteten i kretser og lag Norge rundt

Hovedmilepæler EM-prosjekt frem til beslutning i UEFA Finansdepartementets kvalitetssikring av søknad om statstilskudd Stortings-behandling Kvalitetssikring av søknad til UEFA Technical working session 14-18 sep 15.2.10 - Levering av søknad til UEFA sep okt feb 1.9.2009 - Overlevering av dokumentasjon til KKD 10.10.09 - Førsteutkast layout søknad 23-27 nov 27.5.10 - UEFA Exco beslutter vertsland 15.1.09 - Søknad ferdigstilt til behandling i NFFs styre Bearbeidelse av søknad jan des nov 01.12.09 - Delprosjekter og vertsbyer leverer sin input til søknad og alle templates ferdig 13.09.09 - Fellesmøte med komiteene 20.12.09 - Endelig layout søknad 30.11.09 - Alle nødvendige garantier innhentet Trykking av søknad Første leveranse til KKD i 17.08: Analyse av samfunnsøkonomiske gevinster Kostnadsoverslag for alle fire arenaer Sikkerhet behandles for seg Endelig søknad KKD 01.09.09 Svar statstilskudd november 09 Søknadsfrist UEFA 15.02.09 Valg av arrangørland 27.05.10

Har norsk fotball behov for nytt nasjonalanlegg? Ullevaal Stadion et av de minste nasjonalanleggene for fotball i Europa Ingen fotballanlegg i Norge kan arrangere internasjonale mesterskap/europacupfinaler Nasjonalanlegget er motoren i NFFs økonomi, og sikrer aktiviteten i kretser og lag Norge rundt 92

Samfunnsøkonomisk analyse Forfattere: Professor Dag Morten Dalen, BI og førsteamanuensis Lars Håkonsen, HiT 1.1 millioner tilreisende til Norge vil generere forbruk på flere milliarder, EURO 2016 gir store samfunnsøkonomiske gevinster Mesterskapet genererer også store verdier som er vanskelig å prissette (etterbruk, folkehelse, byutvikling, kompetanseutvikling med mer)

Finansieringsmodell Arrangøren dekker kostnadene for det anlegget som blir stående igjen etter EM ( til Tippeligapriser ) Det søkes statsstøtte for tilleggskostnadene ved EM-arrangementet For Nasjonalanlegget søkes det statsstøtte for kostnader utover sikker realisasjonsverdi av Ullevaal Stadion Ekstrakapasiteten bygges i moduler ( gjenbruk )

Risikoreduksjon De lokale arrangørene tar overskridelsesrisikoen! Kalkylene som er utarbeidet lokalt er gjennomgått av eksterne kvalitetssikrere ( Byggforsk ) Det er innarbeidet sikkerhetsmarginer i størrelsesorden 30 % I tillegg er det gjennomført såkalt ”helikoptergjennomgang” av alt materialet av annet eksternt selskap Endelig søknadsbeløp fastlegges etter gjennomgang sammen med KKD`s kvalitetssikrere For nasjonalanlegget velges en DBO-modell for gjennomføringen av prosjektet Overskytende gevinst ( utover forpliktet beløp ) ved salg av Ullevaal nyttes til dekning av eventuelle overskridelser på nasjonalanlegget

klubblisens Rune Nordhaug klubblisensansvarlig NFF “We must achieve equality of opportunity again in the interest of football, especially in the European competitions” Karl-Heinz Rummenigge

Questback 2009 Questback sendt ut til alle klubbene i TL, AL og TS sommeren 2009: 11 av 16 TL klubber besvarte (69%) 15 av 16 AL klubber besvarte (94%) 10 av 12 TS klubber besvarte (83%)

Er lisenskravene for tøffe? 1 Ja 2 Nei 3 Som de bør være

Er det nyttig å ha en nasjonal klubblisens? 1 Nyttig 2 Unyttig 3 Har ingen formening om dette

Påvirkning i klubbens beslutninger? Vi spurte om klubblisensen påvirket klubbens beslutninger -en tilbakemelding: ”Videre, så kan vi i dag se (etter min mening) at lisensrapporteringen har hatt svært liten betydning (om noe) på de økonomiske prosessene rundt om i klubbene (dette jamfør alle klubbene som i dag melder om økonomiske problemer). Sådan konkluderer jeg med at lisensrapporteringen ikke påvirker økonomiske beslutninger i klubbene, noe som også gjelder oss ”

Påvirkning i klubbens beslutninger? 1 Påvirket beslutninger i klubben 2 Ikke påvirket besluntinger i klubben

Hvilken type beslutning: 1 Økonomisk 2 Infrastrukturendring 3 Personell 4 Annet

Nytt lisenssystem Klubblisensregelverket: Prosedyrebestemmelser Inkludert Overgangsbestemmelser for høsten 2009 Kriteriene Retningslinjer

Lisensprosessen eksisterende regelverk Ved dispensasjon utelates kriteriet, vurderes ikke av nemnda Alle kriterier (- dispensasjoner) oppfylt Dispensasjons- søknad 1.8.2009 FS Behandler søknad Lisenssøknad 1.10 Klubblisens- nemndas behandling november Avslag på dispensasjon medfører at kravet må oppfylles ved søknad Ett kriterie ikke oppfylt Ikke lisens

Lisensprosessen nytt regelverk Ved dispensasjon utelates kriteriet, vurderes ikke av nemnda Alle kriterier (- dispensasjoner) oppfylt Dispensasjons- søknad 1.8.2009 FS Behandler søknad Lisenssøknad 1.10 Klubblisens- nemndas behandling november Avslag på dispensasjon medfører at kravet må oppfylles ved søknad Ett kriterie ikke oppfylt Ikke lisens

Lisensprosessen nytt regelverk Handlingsplan leveres ikke inn/godkjennes ikke av nemnda Kriterier som Ikke er oppfylt: Handlingsplan Ikke lisens Handlingsplan godkjennes Klubblisens- nemndas behandling Handlingsplan Milepæl 1 Milepæl 2 Milepæl 3 Milepæl 4 Milepæl 5 Ved brudd Irettesttels. - 3 poeng - lisens Lisens Alle kriterier oppfylt: Plikt å oppdatere ved endringer Behandles av doms- og sanksjonsutvalget

Effekter Kontinuerlig lisens: Overgang: Lisens innvilges for en periode uten sluttdato. Klubblisensen er gjeldende til den blir inndratt av korrekt instans eller lisensinnehaver rykker ned fra 0. divisjon. Overgang: Dette reglementet trer i kraft straks.

Effekter Reglementet gjelder for lisensbehandlingen høsten 2009, med følgende unntak, endringer og presiseringer: Lisenssøknadene høsten 2009 skal vurderes opp mot lisenskriteriene i gjeldende klubblisensmanual versjon 2.0. En klubb vil få lisens selv om det foreligger brudd på gjeldende A- eller B-kriterier. Brudd på kriteriene vil ikke lenger føre til at lisenssøknaden avslås, men i stedet medføre at klubben pålegges å etablere en handlingsplan. Kriterier som en lisenssøker tidligere har oppfylt skal også være oppfylt ved søknad 01.10.09. Dersom slike kriterier likevel ikke lenger er oppfylt vil klubben få lisens, men nemnda skal samtidig pålegge klubben å etablere en handlingsplan der det skal angis at disse kriteriene igjen skal være oppfylt senest den 31.12.09. Det nye reglementet gir ikke Forbundsstyret, eller andre, adgang til å dispensere fra lisensbestemmelsene. Alle kriterier skal følgelig oppfylles, eller være del av en etablert handlingsplan. Dispensasjoner som allerede er innvilget og som fortsatt gjelder, vil bli inkorporert i handlingsplanen med eksisterende frist. Nasjonale lisenser som innvilges høsten 2009 vil være løpende og ikke ha en konkret avslutningsdato.

Effekter Forbundsstyret gir ikke dispensasjoner FS vedtar regelverk og kriterier Lisensnemnda innvilger lisens og vedtar handlingsplan (utarbeidet av klubb) Langsiktighet Utvikling Forutsigbart

Eksempel Eksisterende kriterie positiv egenkapital: Betyr: Case: klubben bryter med kravet til positiv EK per 1.10.09. Kriteriet er innarbeidet, alle klubbene som fikk lisens innfridde kravet i fjor. Betyr: Klubb KAN få lisens Betinget at nemnda blir forelagt en troverdig handlingsplan som viser hvordan kriteriet kan være oppfylt per 31.12.09 ”handlingsplan” ”kriteriene igjen skal være oppfylt senest den 31.12.09. ” Milepæl 1: 31.12.09: Positiv EK Milepæl 2: 31.01.10: Positiv EK Milepæl 3: 28.02.10: Positiv EK Milepæl 4: 31.03.10: Positiv EK Milepæl 5: 30.04.10: Positiv EK Irettesettelse - 3 poeng Mister lisens

Nytt klubblisensreglement oppsummert Kontinuerlig lisens - gjelder til den opphører eller trekkes tilbake Klubber som ikke oppfyller alle kriterier (dvs. tidligere A- og B-kriterier) skal etablere en handlingsplan før de får lisens Ikke godkjent handlingsplan ved ny søknad – avslag på lisens Brudd på lisensbestemmelser eller krav i handlingsplan – Lisensnemnda anmelder til Doms- og sanksjonsutvalget Handlingsplanene inneholder milepæler og angir sanksjoner ved brudd på de enkelte krav

Overgangsbestemmelser oppsummert Nytt reglement gjøres gjeldende for lisensbehandlingen høsten 2009 I år – alle søknader ”nye” Eksisterende kriterier legges til grunn Tillegg: Finansielt overvåkningssystem Ikke nye dokumentasjonskrav til klubbene Tidligere oppfylte kriterier skal være oppfylt senest 31.12. Innvilget og gyldig dispensasjon vil bli innbakt i handlingsplan Hele det nye systemet på plass innen 01.01.10

Jenteløftet

Jenteløftet – definisjon ”Summen av alle utviklingstiltak som gjennomføres i en klubb der målsettingen er å utvikle klubben.”

Jenteløftet Etablert før sesongen 2008 5-årig prosjekt som avsluttes i 2012 Hvor skal klubbene være i 2013? Klubbene skal være selvstendige og stå på egne bein Jenteløftet er kun et virkemiddel for å oppnå målsettingene i NFFs Handlingsplan 2008-2011. Dette betyr at målet er at klubbene i 2013 skal være bærekraftig. Med det menes blant annet at klubbene skal klare seg selv økonomisk, dvs. skape egne inntekter til drift.

Administrativ evaluering Erfaringene etter det første året med Jenteløftet er at de seks delprosjektområdene må spesifiseres mer: Hvilke arbeidsoppgaver tilhører Jenteløftet som prosjektgruppe? Hvilke arbeidsoppgaver tilhører den enkelte avdeling i NFFs administrasjon?

Prosjektorganisering Forbundsstyret Økonomi

Prosjektgruppe Jenteløftet Prosjektleder (konst.): Stig-Ove Sandnes, leder Konkurranseavdelingen Sportslig utvikling: Jarl Torske, Toppfotballavdelingen Organisasjonsutvikling: Heidi Støre, Toppfotball Klubblisens/infrastruktur: Rune Nordhaug, Konkurranseavdelingen Arrangement/media: Kari Iuell, Konkurranseavdelingen Markedsutvikling: Holger Roald, Markedsavdelingen Informasjon/profil: Le Hang Duong, Informasjonsavdelingen Økonomi: Bente Bratbak, Økonomiavdelingen Fra SKF Tone Angeltveit, daglig leder

Justert struktur

Hvordan skal vi jobbe videre? Forhåpentligvis er det skapt en noe mer felles forståelse for målsettingene i NFFs Handlingsplan. Hvordan jobber vi videre med de 9 områdene? Klubbene jobber videre med områdene som før Videre oppfølging – skriftlig oppsummering av helga Arbeidsgrupper – nedsette arbeidsgrupper (NFF-SKF-klubb) Notat med konkrete innstillinger utarbeides innen 20. oktober (innenfor de oppnevnte arb. grupper) Oppfølging av avtale mellom klubb og NFF (kontinuerlig) Cupfinalehelga – arb. gruppenes forslag framlegges Klubb-besøk høsten 2009 (klubbstyre + daglig leder)

Hvilke arbeidsgrupper bør oppnevnes? Bør ha: Kampavvikling Toppserieproduktet Kan ha – vurderes nærmere: Markeds-/kommersielt arbeid Publikumsoppslutning Informasjonsarbeid Ikke behov: Klubborganisasjon Sportslig utvikling Klubbøkonomi - status Infrastruktur

Oppsummering - hovedområdene Antall besvarte