Forskrift om skadedyrbekjempelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vernetjenesten i Kristiansund
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Kristin Aamodt Støylen, DK Søre Sunnmøre
Kjell Arne Skagemo Miljørådgiver i Sarpsborg kommune 3. april 2017
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Tomrommet som oppstår ved manglende eller mislykket kommunikasjon, fylles raskt med rykter, sladder, vrøvl og gift.” Henry Louis Mencken Hovedverneombudet.
Sentralt regelverk om skadedyr - etter matlovgivningen
Velkommen Kurs for skadedyrbekjempere Del I 2005
| 1 Norm for informasjonssikkerhet Modul 2 – Internkontroll av personvern og sikkerhet på tannklinikken.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Markedstilsyn og moduler
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
Kurs for tilsynsmyndighet - Kommunalt tilsyn med skadedyrbekjempelse
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Mattilsynets oppgaver og ansvar
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Forberedelse til bekjemping
Gjennomføring av skadedyrbekjempelse
Insekticider - toksikologi
Mini-kurs: Kommunalt tilsyn med skadedyrbekjempelse
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Gnagere, flaggermus, fugler, slanger og kakerlakker
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
Byggherreforskriften
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
Folkehelseinstituttets anbefalinger ved rotte- og musebekjempelse
Bruk av skadedyrmidler i skoler og barnehager
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
Tromsø kommunes hemmelige tjenester….
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Protokoll, opplysningsplikt, veiledning mm. Skadedyrforskriften (§3-5) sier at skadedyrbekjemperen skal føre løpende protokoll over hvilke bekjempelsestiltak.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Fra Plan til utbygging Gjennomføringsavtaler med eksterne utbyggere.
Håndheving av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven med forskrift Anne-Marie Colban Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Konfliktberedskap Geir Waage Aurdal – forhandlingssjef Virke.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Samfunnsmedisin – arbeidsfelt og oppgaver Befolkningsrettet virksomhet Sikring av miljøet Politisk administrativt arbeid Samfunnsmedisin er en del av helsetjenesten.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Anne Brit Slettebø Advokat
Er dagens bruk av lusemidler forsvarlig
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Administrative reaksjoner
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Utendørs musikk og bruk av høyttaleranlegg
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Forskrift om skadedyrbekjempelse Kurs på Folkehelseinstituttet v/rådgiver Helena Wilson

Forskrift om skadedyrbekjempelse Kap. I Innledende bestemmelser Kap. II Plikt til skadedyrbekjempelse Kap. III Gjennomføring av skadedyrbekjempelse Kap. IV Godkjenning av skadedyrbekjempere Kap. V Administrative bestemmelser

Formål (§ 1-1) Forebygge at skadedyr overfører/blir årsak til smittsomme sykdommer hos mennesker blir årsak til andre helseproblemer hos mennesker Skadedyrbekjempelse skal ikke medføre helseskade eller miljøskadelige virkninger

Virkeområde (§ 1-2) Forebygging og bekjempelse av skadedyr Privat og ervervsmessig bekjempelse Gjelder i bygninger og innretninger mv Unntak

Definisjoner (§ 1-3) Skadedyr Bekjempelsesmidler Bekjempelsesmetode Skadedyrbekjemper Internkontroll

Plikt til skadedyrbekjempelse (§§ 2-1, 2-2) Hvem har plikter? Eier eller bruker Plikt til hva? Forebyggende tiltak Utryddelsestiltak

Kommunens rolle (§§ 2-3 til 2-5) - Kan pålegge forebyggings- og utryddelsestiltak Kan iverksette tiltak for eiers/brukers regning Ved overhengende helsefare: kan forby bruk av bygning mv. inntil forholdet er rettet Hastevedtak - For å hindre overhengende helsefare: kommunelegen kan pålegge strakstiltak

Gjennomføring av skadedyrbekjempelse (§3-1) Hvem kan utføre skadedyrbekjempelse? eier/bruker: bekjempelse på egen eiendom skadedyrbekjempere (=godkjente) medhjelpere Grensetilfeller: Planlegging og utførelse

Bruk av bekjempelsesmidler (§ 3-2) Substitusjonsprinsippet: Plikt til å bruke det middel og den metode som gir minst skadevirkninger for miljø og helse og som kan føre til ønsket resultat. Kan kun benyttes godkjente kjemiske midler Giftige og meget giftige midler kun skadedyrbekjemper med særskilt godkjening

Meldingsplikt (§ 3-3) Ved bruk av giftige/meget giftige midler Senest innen 3 uker før iverksettelse Melding sendes til kommunen/bydelen Dokumentasjon/utredning av konsekvenser for helse, hygiene og sikkerhet Kommunen kan vedta stansing, retting og tvangsmulkt Ny melding senest 3 uker etterpå: om gjennomført tiltak og resultat

Nabovarsel (§ 3-4) Plikt: varsle naboer og andre berørte Unntak: åpenbart unødvendig ikke praktisk gjennomførbart Varselets innhold (minimum): gjennomføringstidspunkt bekjempelsesmiddel faresignaler/forholdsregler

Protokoll, opplysningsplikt, veiledning (§ 3-5) Skadedyrbekjempere skal føre løpende protokoll ha opplysningsplikt overfor oppdragsgiver gi medhjelpere nødvendig veiledning Kommunen kan kreve å få seg forelagt protokollen eller andre relevante opplysninger i forbindelse med tilsyn

Godkjenning av skadedyrbekjempere (kap. IV) Personlig godkjenning Krav til kunnskap og praksis Gyldig i 10 år Kan settes vilkår Fornyelse Folkehelseinstituttet godkjenningsmyndighet Kan tilbakekalle godkjenningen

Internkontroll (§ 5-1 ) Krav til internkontroll for alle virksomheter som driver skadedyrbekjempelse, også for ”enmannsbedrifter” IK-systemet skal dokumenteres i den form og omfang som er nødvendig ut ifra virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse

Administrative bestemmelser (kap. IV) Tilsyn, § 5-2 Utgifter, § 5-3 Virkemidler, § 5-4 Klage, § 5-5 Delegasjon, § 5-6 Utstedelse av utryddingssertifikater, § 5-7 Dispensasjon, § 5-8 Straff, § 5-9