Kan ikke alle bare være venner da?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen utfordringer for skolene
Advertisements

Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Rolighetsmoen barnehage
Nulltoleranse for mobbing
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Orerønningen ungdomsskole.. Hva sier så L97s generelle de, om DET MENINGSSØKENDE MENNESKE, i forhold til fagplanen i Kunst og Håndverk?
Læringsmiljø Bunntekst.
Karriereveiledning - utfordringene sett fra elevenes ståsted Cathrine Karlson Politisk nestleder i Elevorganisasjonen.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Kampen skole Vår visjon:
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Den entusiastiske lærer
Skolevandring.
Kjære forelder/ foresatt
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hvordan kan FAU bidra til å skape god skolemiljø?
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
«Den gode timen på Saltvern»
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Vår skole på Fornebulandet
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Sammen lykkes vi!.
Utskrift av presentasjonen:

Kan ikke alle bare være venner da? - Elevperspektiv på skolen som sosial arena Elevorganisasjonen Axel Fjeldavli axel@elev.no – 22 99 37 00

Hva vil det si at skolen er en god sosial arena, sånn egentlig?

Elevene trives

Elevene er motiverte

Elevene lærer

Elevene lærer Elevene trives Elevene er motiverte

Men hvordan kommer man dit?

Rammer og støttefunksjoner Handlingsplaner og kartlegging Skolehelsetjenesten Rådgivingstjenesten Velferdstiltak

Skolens samfunnsmandat Den generelle delen av læreplanen Det meningssøkende, skapende, arbeidende, allmenndannede, samarbeidende, miljøbevisste og integrerte mennesket Hvilke holdninger skal skolen fremme? Dannelse Grunnleggende ferdigheter Verdens beste skole?

Lærerrollen Lærer som ser både elevene og hører på elevene Dialogen elev-lærer God klasseledelse Legger til rette for trygghet og tillit

Foreldrene, da? Motiverer og følger opp Kommunikasjon skole/hjem som noe naturlig Tydelige og sammenfallende forventninger Foreldrenes rolle i tilpasset opplæring

Tilpasset opplæring Elevmedvirking Vurdering

Drømmeskolen – noen kjennetegn Alle i skolen bryr seg om at alle trives Kontinuerlig og god kommunikasjon mellom partene Ingen mobbing Elevene har lyst til å lære og føler eierskap til egen læring Elevene får være med å bestemme

Spørsmål? Elevorganisasjonen Axel Fjeldavli axel@elev.no – 22 99 37 00