Fylkeskommunens mål Overordnede mål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen en sykkelby med potensiale
Advertisements

Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag i bystyrekomiteen 9. november 2011.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Tilstandsanalyse og kommuneprp.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Budsjett konsekvenser KULTUR: Kulturell skolesekk – positivt Noe økt aktivitet på kultur- og musikkskolen Noe reduksjon på øvrig aktivitet, for.
Nord-Trøndelag fylkeskommunes ansvar og eierskap forvalter 3,1 milliarder kroner og har ansatte eier Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), tar.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
© Byrådsavdeling for finans, kultur og næring Økonomisk prognose pr. februar 2004 Byråd for finans, kultur og næring Henning Warloe.
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
Rådmann i Modum kommune
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Fylkesrådmannens forslag til økonomiplan for
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Eigerøy fyr vinterstid Eigersund kommune Rådmannens presentasjon av forslag til budsjett 2011 Forslag til økonomiplan.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Budsjett 2015 og økonomiplan Byrådets forslag.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statsbudsjettet - FFK som aktiv regional utviklingsaktør - Ann Solveig Sørensen KS - Høstkonferansen 2009.
Konkurransegrunnlag - utdrag Omfang og kontraktsverdi Hedmark fylkeskommune ønsker å invitere et eksternt fagmiljø til å foreta en gjennomgang av Hedmark.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Ungdomssatsinga til Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland Hva? Hvem? Hvor? Hvorfor? Hvordan?
Hedmark fylkeskommune Presentert for UFT på høstmøtet , Trysil Hotell.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
BUDSJETT 2017.
Økonomiplan /Årsbudsjett 2018 Økonomiske rammebetingelser
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Utskrift av presentasjonen:

Økonomiplan 2015 – 2018/ Årsbudsjett 2015 Orientering om fylkesrådets forslag 17. november 2014

Fylkeskommunens mål Overordnede mål Høyere utdanningsnivå og flere attraktive arbeidsplasser Attraktive byer og tettsteder som stimulerer til befolkningsvekst og bolyst i hele fylket Sikker og fremtidsrettet infrastruktur Bærekraftig regional utvikling tilpasset fremtidige klimautfordringer Hovedmål God kvalitet og høy gjennomføring i videregående opplæring Tannhelsetjeneste med høy kvalitet og godt forebyggende helsearbeid Et aktivt og mangfoldig kunst – og kulturliv med høy kvalitet Tilrettelegge for arbeidsplassutvikling og innovasjon Et mer internasjonalisert nærings – og samfunnsliv God folkehelse i Hedmark God fremkommelighet, effektivt kollektivtilbud og høy trafikksikkerhet God veiledning til kommunene i plan – og utviklingsarbeid og helhetlig miljø – og arealforvaltning Reduserte klimautslipp og bærekraftig bruk av fylkets naturressurser God forvaltning og utvikling av Hedmark fylkeskommunes samlede ressurser

Utfordringer for Hedmark Endringene i inntektssystemet Svikt i skatteinntekter Redusert elevtall Inndekning av pensjonskostnader

Svært krevende arbeid med økonomiplan og årsbudsjett Forslaget til nytt inntektssystem viser at Hedmark fylkeskommunes frie inntekter vil bli redusert med 133,8 mill. kroner innen 2019. Det har vært ekstra utfordrende at endringene fra forslaget Kommuneproposisjonen og i Statsbudsjettet har vært så store. Mens forslaget i Kommuneproposisjonen viste en reduksjon på 54,1 mill. kroner, innebar Statsbudsjettet en ytterligere forverring på 79,6 mill. kroner.  

Ulempe for distriktsfylket Hedmark Endringene i inntektssystemet gir store omfordelingsvirkninger mellom fylkene. Fylker med lav andel yngre befolkning og med innbyggere som bor spredt får større utfordringer enn andre. I et stort distriktsfylke som Hedmark får dette betydelige konsekvenser utover i økonomiplanperioden.

Fra statsbudsjettet Midlene til regional utvikling (13-50-midler) videreføres på om lag samme nivå: 67,5 mill. kroner for Hedmark Rentekompensasjonsordning for transporttiltak – 2 mill. kroner for Hedmark i 2015 (og ytterligere 2 mill. kroner for hvert år) Ingen statlige midler til ordningen med kulturkort eller Den kulturelle spaserstokken fra 2015

Langsiktige økonomiske utfordringer Fylkesrådet gjør grep for å sikre dekning av fremtidige pensjonsutgifter og inndekning av fylkeskommunens akkumulerte premieavvik Fylkeskommunen må tilpasse seg reduserte inntekter som følge av nytt inntektssystem og forventning om lavere skatteinngang I 2015 vil fylkesrådet starte arbeidet med en gjennomgang av tilbuds- og skolestrukturen og se på muligheter for effektivisering av tjenester og administrasjon Rammereduksjoner er foreslått lagt inn for alle områder fra 2017 Fylkesrådet er opptatt av at tiltak og rammereduksjoner ikke skal gå ut over kvaliteten på tjenestene

Hvordan møte utfordringene ? Fylkeskommunen må i sin planlegging ta inn over seg de lavere forventede overføringene fra staten i årene som kommer Fylkesrådet vil i 2015 og 2016 sette i gang prosesser for å finne ut hvordan man konkret kan tilpasse seg reduserte rammer mot slutten av perioden Alle fylkeskommunens tjenesteområder vil bli vurdert i en slik sammenheng Under illustreres kuttene for de store områdene Rammekutt 2017 2018 HT 1 – Administrasjon/fellesutgifter - 4 - 8 HT 2 – Utdanning - 12 - 24 HT 3 – Tannhelse HT 5 – Kultur - 2 HT 7 – Samferdsel: fylkesveger - 10 - 15

Gjeldsutvikling

Utvikling antall 16-18-åringer

Investeringer skolebygg Ferdigstillelse av Storhamar videregående skole til skolestart i 2015 Utbygging av Ringsaker videregående skole innen 2017 Oppstart av prosjektet ved Elverum videregående skole i 2015 – byggestart 2016 Rehabilitering av internatet ved Jønsberg videregående skole Nytt ventilasjonsanlegg ved Trysil videregående skole Utbedringer Stange videregående skole

Utdanning – nye tiltak IB-linje (International Baccalaureate) ved Elverum videregående skole – planlagt oppstart høsten 2015 Spisset toppidrett ved tre videregående skoler Nytt trådløst nettverk ved de videregående skolene innen 2017 Etablering av «Finn din vei» på Kongsvinger

Tannhelse Hedmark har svært gode resultater innen tannhelse – «landets beste» Tannlegevakt foreslås avviklet fra 2016 Ikke lovpålagt oppgave Ressurskrevende ordning Alle tannleger plikter å yte øyeblikkelig hjelp

Fylkesveger Det er lagt inn 6,9 mill. kroner til styrking av fylkesvegvedlikeholdet i 2015 – totalt er det avsatt 363,5 mill. kroner til drift og vedlikehold i 2015 Fylkesveginvesteringene er på samme nivå som i forrige økonomiplan – 242,4 mill. kroner i 2015 Handlingsprogrammet for fylkesveger 2014-2017 er lagt til grunn Til drift/vedlikehold og investeringer i 2015 er det til sammen avsatt 605,9 mill. kroner

Sundfloen bru Fylkesrådet har prioritert og fått på plass penger til utbedring av Sundfloen bru på Koppang Denne investeringen er viktig for å sikre skognæringen og Østerdalsbruket konkurransekraft i forhold til tunge vogntog (60 tonn) 20 mill. kroner til utbedring er lagt inn i 2015

Kollektivtrafikk Tilskuddet til Hedmark Trafikk FKF er økt med 5 mill. kroner i forhold til 2014 – tilskudd på 325,6 mill. kroner i 2015 Positiv utvikling i antall kollektivreisende de siste årene – 5,3 % økning i 2013 Det er en ambisjon om 3 % økning Rammen for TT-ordningen foreslås videreført på samme nivå – 14,4 mill. kroner

Kultur og næring Utvikling av Atlungstad brenneri – 0,8 mill. kroner årlig Fylkesrådet følger opp intensjonsavtalen om et kompetanseløft ved Høgskolen i Hedmark (Blæstad) med 0,35 mill. kroner årlig – til bl. a. et doktorgradsprogram Videreføring av kulturkortet for ungdom

Avslutningsvis Fylkesrådets budsjettforslag gir et godt grunnlag for god tjenesteproduksjon for 2015 Den økonomiske situasjonen i fylkeskommunen er i dag under god kontroll Fylkeskommunen har derfor et godt utgangspunkt ved inngangen til et nytt budsjettår og ny økonomiplanperiode