Kunnskapsbløffen Magus Marsdals bok høsten 2011 - Sandefjord -Oslo -Hvordan står det til i Akershus? -Gjelder primært synet på nasjonale prøver / resultat-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Skole – hjem samarbeid.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
STASJONSUNDERVISNING
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
VURDERING.
Undersøkelse foretatt av Respons Analyse
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Tidsbrukutvalget Kurs/nettverk 25. mars. Kartlegging og dokumentasjon –Dokumentasjon for å ha ryggen fri –Testing ved oppmelding –Kartlegging av min.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
FIRST LEGO League i Molde ?
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Tester i norsk skole Øystese ØKF. Ideologi eller pedagogisk nyvinning? Konkurranse Rangering Belønning Øket læringstrykk Endret ledelse Ytre.
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Hvorfor foreldremedvirkning?
Kommunepolitikernes ansvar Jens Petter Gitlesen Forbundsleder Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Politiske partier og valg
NORSKE HUSØKONOMERS FORBUND. . Forslaget fra styret i NHF var  Det nedsettes et arbeidsutvalg. AU, på 3 personer som utreder organisasjonens fremtid.
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Grete Monsen Evaluering av ledelsesmodell i bergensskolen.
NTL – akkurat nå Aktuelle saker fra forbundet. Hva skjer? Aktuelle politiske saker for NTL Aktuelle saker i LO Tariffoppgjøret 2012 Arbeidet på forbundskontoret.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Nettverkskurs 26. novemver 2012 Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Hva er politikk? Politikk (gr. Politikos): det angår byen. Fordeling av goder og byrder i et samfunn (ved bruk av makt) Det er politikk i alt vi gjør,
Hvordan skrive delegert vedtak Sentralarkivet og Politisk sekretariat Kurs for saksbehandlere Dette gjelder vedtak på: ansettelser elevpermisjoner.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Nasjonale prøver Sandved skole
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsbløffen Magus Marsdals bok høsten Sandefjord -Oslo -Hvordan står det til i Akershus? -Gjelder primært synet på nasjonale prøver / resultat- målstyring Atv-g-kurs i Akershus okt.2011 v/ Halldis Stenhamar

Hvorfor boka? Manifest’ rolle / mandat / oppdrag Ulike meninger rundt målstyring – Målestyring? –Resultater / resultatenheter / belønning / straff... –Bedrifts-tenkning Kunnskapsløftet – grunnleggende ferdigheter –Læreplanen – generell del / fagplanene 2

Juks og / eller”juks”? ”Frita” elever som ikke skulle vært fritatt Gi elevene lengre tid på oppgavene Peke / spørre – skal du sette kryss der? Drille på oppgavetypene / fjorårets oppgaver Sette tilside annen undervisning 3

Nasjonale prøver hos oss i Akershus Ulik politikk i kommunene? Vår fagpolitiske politikk – lik i kommuner uavhengig av politisk styring? Utdanningsforbundets politikk: –Positive til nasjonale prøver –Negative til rangering Nye synspunkter nå? 4

Nå: Haldis Holst har uttalt seg – sjekk Utdanningsforbundets sider Sikre skoleeiers interesser ved å la et representativt utvalg ta nasjonale prøver? –Men – la skolene ha en ”bank” av materiale til nødvendig kartlegging? Følge opp OECD’s anbefalinger om å legge større vekt på HELE det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet!? 5

Aktuelt å følge opp? Hvordan er ståa ved egen skole? – og i eget lokallag? – utviklingen av spesialundervisning – økt??? (GD) Skolepolitisk sak i lokallaget? Årsmøtesak? Landsmøtesak? TA DEBATTEN! – LES BOKA 6