Mennesket i byen Universell utforming og interaksjonen menneske – sted i et humanistisk perspektiv Inger Marie Lid Stipendiat, Høgskolen i Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Strategi for et inkluderende læringsmiljø
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
BOLIGER - eget hjem for mennesker med funksjonsnedsettelser
1 Hip movement based Authentication Presentert av : Tor Erik Buvarp.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
VITENSKAP ELLER INTERESSEKAMP? Lars Grue NOVA Dok - senteret 7. desember 2006.
Strategiarbeid i praksis
Språk og sosialisering
– en betingelse for aktivitet
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Kåre Hagen Hva trenger vi å vite mer om.. For å gjøre jobben bedre? Dagsseminar, Program for Storbyforskning, Gardermoen 10.januar 2012.
Den gode byen: god tilgjengelighet til byrom krav og dilemma
Undervisning om Joyce Travelbee
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Kjell Erik Øie Statssekretær
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
NY DISKRIMINERINGS- OG TILGJENGELIGHETSLOV Et virkemiddel for universell utforming?
Veien videre 16 pilotkommuner og 1 ressurskommune Visjon om at pilotkommuner for UU gir lokalsamfunn med god tilgjengelighet, likeverd, deltaking og valgfrihet.
En oppdagelsesreise etter universell utforming Presentasjon oktober 2007.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven – paradigmeskifte for vår interessepolitiske retorikk og metode? SAFO konferansen januar 2009 Gunnar.
Empowerment – teoretiske perspektiver
Folkehelse og universell utforming
Rådet for funksjonshemmede i bydel Frogner og arbeid med universell utforming Rudolph Brynn Leder for Rådet for funksjonshemmede Bydel Frogner.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Funksjonshemming et begrep i endring som forvaltningsmessige konstruksjoner eller ikke? Marianne Hedlund (ph d) Inst for sosialt arbeid og helsevitenskap.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Testing av ledelinjer i gategrunn i Kristiansand, september Hva er viktig for drift og vedlikehold?
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Veiledningspedagogikk
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
HJELP MEG – DET HASTER! Klinikk psykisk helse og avhengighet, OUS.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Rehabiliteringskonferansen 2015 Variasjon i organisering av tjenestene.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Lekens egenverdi.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Kunnskapsoppsummering om helsefremmende og resiliente lokalsamfunn
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Mennesket i byen Universell utforming og interaksjonen menneske – sted i et humanistisk perspektiv Inger Marie Lid Stipendiat, Høgskolen i Oslo

Disposisjon Tema presenteres Teori Empiri Metode Begrepsdiskusjon Konklusjon (videre forskning)

Tema Mennesket i byen, Universell utforming og interaksjonen menneske – sted i et humanistisk perspektiv: Menneskesyn (antropologi, forståelse av msk.) Byrom Aktivitet Begrepet og strategien universell utforming legger opp til å tenke nytt om funksjonshemming og funksjonsnedsettelse

Teori Hannah Arendt: Pluralitet Martha C. Nussbaum: Forståelse av mennesket som kroppslig, sårbart og trengende/avhengig av andre Funksjonsnedsettelse er allment tilstede Roy Bhaskar: Kritisk realisme og forståelse av funksjonsnedsettelse/funksjonshemming Tom Shakespeare + offentlige dokument: Relasjonell modell for funksjonshemming

Empiri og metode Byromsanalyse Dialog Overveielser over design og gjennomføring Funn

Begrepsdiskusjon Universell utforming og menneskesyn Funksjonshemmende barrierer Funksjonsnedsettelse Individ – grupper? Det er nødvendig å skille mellom lik i betydningen likeverdig (equal) og lik i betydningen ensartet, likeens (similar)

Konklusjon Pluralitet i stedet for normalitet – unormalitet Annerledesheten er allmenn Hva trenger vi mer kunnskap om? Aktivitet, deltakelse, like muligheter og rettigheter med utgangspunkt i en forståelse av menneske, med variasjoner i funksjonsevne og pluralitet som vilkår.