Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune GOD SKOLESTART - En tverrfaglig arbeidsmodell i skolehelsetjenesten Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
God skolestart En modell for helsefremmende og forebyggende arbeid hvor skolehelsetjenesten og andre faggrupper jobber sammen med pedagogisk personell på 1. trinn.
Mandal kommune Ca 15 000 innbyggere Helse- og sosialenheten 1,5 stilling barnefysioterapeut Tverrfaglig helsestasjon 4 barneskoler
Bakgrunn UTGANGSPUNKT Systematisk innpass i skolen Fysisk aktivitet og ernæring Helsefremmende og forebyggende arbeid SYNNØVE IVERSEN(2006) Helseproblemer hos barn Overgang til skole Tidlig intervensjon FINANSIERING Opptrappingsmidler psykisk helse 2008
Forankring Synnøve Iversens doktorgrad (2006) Samhandlingsreformen (juni 2009) Rapport fra Helsedirektoratet (mai 2010) Veileder til forskrift om kommunalt forebyggende og helsefremmende arbeid (2005) Nye nasjonale retningslinjer for forebygging av overvekt (juli 2010) Virksomhetsplaner
Målsetning Å skape en best mulig skolehverdag for alle elever Å ha særlig fokus på barn med spesielle behov for ekstra tilrettelegging og oppfølging Å bidra til å videreutvikle tverrfaglig samarbeid
Deltakere Fra starten: To barneskoler ( ca 100 elever) Prosjektgrupper Styringsgruppe Per mars 2011: Alle fire barneskolene ( ca 200 elever) Tverrfaglig team
Tverrfaglig team Lærere 1. trinn Helsesøster Fysioterapeut Familiesenter representant PPT
Gjennomføring Juni Felles informasjon til lærere og foreldre Når Aktivitet Deltakere Ansvar Juni Felles informasjon til lærere og foreldre Deltakere ved alle skolene Koordinator Sommerferie August Skolestart/foreldremøter Fordeles September Planleggingsmøter Plan for ressursdagene Tverrfaglig team Alle Høstferie 04.-08.10.2010 Oktober Ressursdager Uke 42 og 43 November Uke 44 og45 Januar/april Generelle tiltak og oppfølging av enkeltbarn Alle deltjenestene April Oppfølgingsmøte
Tiltak – noen eksempler Klasse/gruppefokus: Grupper for motorisk usikre barn/sammensatt gruppe Zippys venner Skrivedans Mindre grupper med fokus på samspill og sosiale ferdigheter/ART-grupper Fysiske rammebetingelser/ergonomi
Tiltak Enkeltbarn Behov for videre observasjon/test/undersøkelse Individuelle tiltak Henvisning til andre instanser (logoped, spesialisthelsetjenesten) Oppstart av ansvarsgrupper Veiledning
Resultater Jobber mer systematisk med fokus på helsefremmende og forebyggende tiltak Fokus på psykisk helse og mestring gjennom innføring av Zippys på tre skoler Fagpersoner mer tilgjengelige i skolen ”Kortere tjenestevei” Tverrfaglig støtte for lærere Kompetanseheving Foreldrekontakt
Noen utfordringer Forventninger Hva er forebygging? Tilgjengelige fagfolk / ressursbruk Skolens ”eie-forhold” Taushetsplikt
Veien videre Samhandlingspris 2010 – gir nye muligheter... Drive God skolestart videre på alle barneskolene. Lokal veileder / forankring i alle ledd Opprette kontakt og samarbeid med andre kommuner med God skolestart?
Å styrke gode sider Kon Fu Tse Gi meg en fisk Og du hjelper meg for en dag Lær meg å fiske Og du hjelper meg for hele livet Kon Fu Tse