Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Advertisements

NYHET FRA UTDANNINGSDIREKTORATET
Norges beste barnehage
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
På vei mot ny utviklingsplan
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Norges beste barnehage
Kompetanseplan bydel Frogner
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Lærerutdanning som fjernundervisning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Profesjonsportal og basisferdigheter barnetrinn (LUB)LUBungdomstrinn (LUT)LUT 2.år2.år 4.sem4.sem prof-ped/ etikk 15 stp matematikk.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
UiS Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Studieplanarbeid.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Notodden Ressurssenter Kursavdelingen ved Notodden vgs.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Forkurs, TRES og Y-veien
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Velkommen til praksismøte for ABLU Torsdag 19.mars 2015
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Mappeoppgave 4 i pedagogikk
Utdanning som sprenger grenser
Strategi for Nord universitet 2020
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Kort om Realfagsløyper
Kort om Realfagsløyper
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Tone Milde Seniorrådgiver
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1

Sentralt i ny utdanning Fra fag til kunnskapsområder Fokus på tverrfaglighet og tett samarbeid mellom fag – studiekrav, eksamen etc. Pedagogikk skal sikre sammenheng, helhet og progresjon Pedagogikk inn i alle kunnskapsområder Tett og forpliktende samarbeid mellom HSH og praksisfeltet Utdanningen skal være forskningsbasert, bidra til profesjonell utvikling, evne til kritisk refleksjon og profesjonsforståelse 2

Presentasjon BLU Se utdelt oversikt over modell - presentasjon 3 årig bachelorutdanning 70 førsteprisøkere takket ja til 60 studieplasser høst 14 Ca. 65 studenter registrerte seg – 9 menn 60 studenter i ordinært løp på BLU 1 pr. dags dato 100 dager i praksis 3

Presentasjon ABLU Se utdelt oversikt over modell - presentasjon 4 årig bachelorutdanning 40 frie studieplasser tildelt fra Utdanningsdirektoratet Pr. nå 42 studenter - 3 menn Barnehagen som sentral læringsarena – partnerskap Samlingsbasert og nettbasert 100 dager i praksis 4

Arbeidsbasert deltidsutdanning Arbeidsplassbasert – minst 40 % arbeid i egen barnehage alle fire år Undervisning 1 dag i uka gjennom Adobe Connect (når det ikke er praksis eller fysiske samlinger) 3 fysisk samlinger hvert semester over 4 år 95 dager praksis i barnehage + 5 dager knyttet til sammenhengen mellom barnehage og skole Ikke profil, men forsterking av kunnskapsområdene Barns utvikling, leik og læring + Språk, tekst og matematikk (begge 30 stp) Fordypningsenheter 30 stp er enda ikke avklart 5

Tema i alle kunnskapsområder Pedagogisk ledelse Mangfold og likeverd De yngste barna Barns medvirkning Didaktikk 6

Samarbeidsavtale mellom praksis og HSH Styrere og praksislærere er profesjonsutdannere på lik linje med faglærerne på HSH. Vi har ulike, men har komplementære roller Vi er helt avhengige av hverandre for å få et godt resultat Hva ser dere som de viktigste grepene for å bidra til kvalitativt gode profesjonsutøvere som praksislærere? Hva er utfordringene? Hvilke behov har dere for bidrag fra HSH? Diskusjon i grupper på tvers av barnehager 7

Felles mål: Til barnets beste 8