Vedlegg 1 kompetanseveileder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Relasjon med barn.
Normer, verdier og holdninger
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Pedagogisk analyse.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Etiske modeller - hva er det?
Trinn 2 Barnets første leveår.
Sosiologi i barnehagen
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
det første ordforrådet
Kulturteori
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Kriminalitetsforståelser
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Kurs i leiing Kommunikasjon.
© Westend 61/Masterfile/NTB Scanpix. Læringsmål kapittel 2 -forstå innholdet i tyske tekster som handler om fritid og sport -ta i bruk en rekke ord, uttrykk.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Artikkel.
Barns utvikling: viktige begreper
Holdninger.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Ressursfokus vs mangelfokus
En positiv skoleforelder.
Grunnleggende om veiledning
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Fra kunnskap til handling
Moralske holdninger - Dydsetikk
Verdiar i nye ålesund Verdidebatt og verdiblink Leiarsamling P1 Komité for kulturbygging og verdiar.
Kapittel 11 Læringsteori.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

Vedlegg 1 kompetanseveileder Om kompetanse Vedlegg 1 kompetanseveileder

Hva er kompetanse Kunnskap: Kunnskap – det en kan eller vet noe om. Kunnskap kan være bevisst eller taus. Den bevisste kunnskapen er du klar over at du har. Den tause kunnskapen kan være bygget opp gjennom års erfaring og er ofte vanskelig å uttrykke i ord. Den gjør seg ofte gjeldende i handling. Ferdigheter: Ferdigheter er knyttet til handling, og til kapasitet til å handle på en bestemt måte. Holdninger: Holdninger er knyttet til meninger, oppfatninger og verdier som påvirker hvordan en bruker sine kunnskaper og ferdigheter.

Hva er kompetanse En mye brukt definisjon: Kunnskap + ferdigheter + holdninger