1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Utdanningssamarbeid med (nord-)russiske læresteder Erfaringer fra Universitetet i Tromsø Astrid Brokke – Avdeling for utdanning.
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
VIRCLASS prosjektet The Virtual Classroom for Social Work in Europe Ide – innhold – søkeprosesser – samarbeid med mediesenteret Presentasjon på Seminaret:
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Seksjonsleder/hygienesykepleier
VIRCLASS The Virtual Classroom for Social Work in Europe NVU-konferanse mars 2007 i BERGEN Digitale utfordringer – hvordan fremme læring gjennom.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Jonas Bakken EdTech, UiO,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
HØGSKOLEN STORD/HAUGESUND Ask & Haugen 1 Internasjonalt samarbeid innen e-læring fører an mot en felles europeisk studiearena Towards Lisbon 2010 NVU-konferansen,
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
VIRCLASS PROSJEKTET Anne Karin Larsen, HIB
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
VIRCLASS partnere Parma Universitet,ItaliaNYE PARTNERE KOM MED I 2005 Høgskolen i Jønkøping,Sverige Institutt Miguel Torga, PortugalINHOLLAND universitet,
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
CAKE session no. 3 Læring og erfaring.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Dokumentasjon av et strukturert førstelektorløp
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 1 VIRCLASS The Virtual Classroom for social work in Europe Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid ved.
Meldingsløftet 2010 – 2011 Et ledd i Samspill 2.0 som er utbredelse av utviklingsarbeidet i og Samspill 2007 Fylkesmannen
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Velkommen til samling for «Multipliere» 3 nettverk: Aktiv Ungdoms lokalkontakter Eurodesk / UngInfo EuroPeers Det handler om: Synlighet, tilgjengelighet,
1 Utvekslingsavtale mellom SVT-fakultetet, NTNU og University of California, Berkeley Institutt for sosiologi og statsvitenskap Department of Sociology.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
UH sektoren i internasjonalt perspektiv
Relevant questions for the Reference Group
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Master i Serviceledelse i Beijing
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
EØS-midlene: En platform for internasjonalt samarbeid.
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
2019 EUA-CDE Thematic Workshop, January 2019: Inter-institutional collaboration in doctoral education «Målet er bedre forskning gjennom mer samarbeid.
Utskrift av presentasjonen:

1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Copenhagen, 12 – 14 August 2005

Anne Karin Larsen2 E-læring som virkemiddel i undervisning og læring av sosialt arbeid i et Europa i endring.

Anne Karin Larsen3 EUSW-TN et prosjekt for internasjonal prosjektutvikling European Social Work Thematic network, European Social Work Thematic network, Commonalities and Differences Commonalities and Differences The Virtual Classroom for social work in Europe The Virtual Classroom for social work in Europe Et av flere prosjekter som er utviklet som et resultat av EUSW-TN Et av flere prosjekter som er utviklet som et resultat av EUSW-TN

Anne Karin Larsen4 Det hele startet…. EUSW-TN 2002 EUSW-TN 2002 Planer om utvikling av en sommerskole 2005 Planer om utvikling av en sommerskole 2005 En internasjonal arbeidsgruppe ble etablert En internasjonal arbeidsgruppe ble etablert Ideen om å utvikle en e- læringsbasert modul i forkant ble lansert Ideen om å utvikle en e- læringsbasert modul i forkant ble lansert Virclass prosjektet ble etablert i 2003 Virclass prosjektet ble etablert i 2003 Søknad om midler fra SOFF/NUV ble sendt og innvilget Søknad om midler fra SOFF/NUV ble sendt og innvilget Høgskolen i Bergen har bidratt med økonomisk støtte Høgskolen i Bergen har bidratt med økonomisk støtte Andre utenlandske institusjoner med arbeidskraft Andre utenlandske institusjoner med arbeidskraft

Anne Karin Larsen5 Arbeidsgruppen for skole

Anne Karin Larsen6 Det jeg vil snakke om….. Hvordan prosjektet oppstod Hvordan prosjektet oppstod Målsetting Målsetting Prosjektets elementer Prosjektets elementer Målgruppene Målgruppene Studiets innhold Studiets innhold Ulike studieforløp Ulike studieforløp Et ønske om å utvikle noe nytt Et ønske om å utvikle noe nytt Opplæring i bruk av et LMS-system Opplæring i bruk av et LMS-system Å bli en e-læringspedagog Å bli en e-læringspedagog Erfaringer og overraskelser Erfaringer og overraskelser Oppsummering – videre arbeid Oppsummering – videre arbeid

Anne Karin Larsen7 MÅLSETTING Å utvikle e-læringsstudier i sosialt arbeid med et komparativt perspektiv for en internasjonal studentgruppe med Å utvikle e-læringsstudier i sosialt arbeid med et komparativt perspektiv for en internasjonal studentgruppe med En internasjonal lærergrupper En internasjonal lærergrupper Med en felles studieplan og pensum Med en felles studieplan og pensum Som kan integreres i de ordinære studieplanene enten i BA-programmer eller MA-programmer Som kan integreres i de ordinære studieplanene enten i BA-programmer eller MA-programmer Og være interessant for professionelle sosialarbeidere som ønsker et internasjonalt perspektiv på sosialt arbeid Og være interessant for professionelle sosialarbeidere som ønsker et internasjonalt perspektiv på sosialt arbeid

Anne Karin Larsen8 Prosjektets elementer Studieplan og pensum samarbeid Studieplan og pensum samarbeid Organisering og koordinering Organisering og koordinering Utvikling av en virtuell læringsarena for sosialt arbeid i Europa Utvikling av en virtuell læringsarena for sosialt arbeid i Europa

Anne Karin Larsen9 Målgruppene Studentene: Studentene: –BA/Diplom; MA; (PhD) profesjonelle sosialarbeidere Samarbeidspartnerne Samarbeidspartnerne –Universitet og høgskoler innen sosialt arbeid i Europa

Anne Karin Larsen10 Tre moduler Ulike studieforløp Ulike studieforløpe-læringselvstudium Modul 1: Social Work in Europe Modul 1: Social Work in Europe –Commonalities and Differences Modul 2: Comparative Social Work Modul 2: Comparative Social Work –A European perspective on core issues of Social work Modul 3: Social Work as subject and profession in Europe Modul 3: Social Work as subject and profession in Europe

Anne Karin Larsen11 Antall studiepoeng er fordelt slik: Hele studiet gir fra studiepoeng /ECTS Modul 1 Gir 5 studiepoeng Modul 2 Gir 10 studiepoeng Module 3 Gir studiepoeng

Anne Karin Larsen12 Modul 2 og 3: 5 valgfrie tema Hovedtema 1: Hovedtema 1: Antioppressive social work with focus on: Antioppressive social work with focus on: 1a: Discrimination and oppression as phenomenon in Europe 1b: Poverty as phenomenon in Europe 1c: Ethnic diversity as phenomenon in Eu 2: Welfare systems 3: Social Work Education, skill training and professional competenses

Anne Karin Larsen13 Et ønske om å utvikle noe nytt Internasjonalt samarbeid inntil nå: Internasjonalt samarbeid inntil nå: –Studentutveksling –Lærerutveksling –Intensivkurs –Nettverksmøter Skape et virtuelt klasserom for sosialt arbeid i Europa Skape et virtuelt klasserom for sosialt arbeid i Europa Opplæring i bruk av et LMS-system Opplæring i bruk av et LMS-system Å utvikle ferdigheter innen e-lærings- pedagogikk Å utvikle ferdigheter innen e-lærings- pedagogikk

Anne Karin Larsen14 Virtuell campus kombinert med sommerskole Å bli kjent med studentene i forkant av sommerskolen Å bli kjent med studentene i forkant av sommerskolen Mulighetene for forberedelse og samarbeid via e- læring Mulighetene for forberedelse og samarbeid via e- læring Kontakt i etterkant av sommerskolen Kontakt i etterkant av sommerskolen

Anne Karin Larsen15 Erfaringer og overraskelser –Kunnskap om studentene –Kunnskap om administrative ordninger og regler i andre land –Kunnskaper om sosialt arbeid i Europa –Kunnskaper om nytten og mulighetene et virtuelt klasserom gir –Kunnskaper om arbeidsmengde

Anne Karin Larsen16 Fremtidsplaner Utvikling av en ny organisasjonsmodell Utvikling av en ny organisasjonsmodell Justering av studieplan og moduler Justering av studieplan og moduler Utvikling av en didaktisk modell og en virtuell bok om sosialt arbeid i Europa Utvikling av en didaktisk modell og en virtuell bok om sosialt arbeid i Europa Økt fleksibilitet i studiet Økt fleksibilitet i studiet Muligheter for tilrettelegging av studietilbudet til bruk i andre LMS- systemer Muligheter for tilrettelegging av studietilbudet til bruk i andre LMS- systemer

Anne Karin Larsen17 It:s learning – et LMS system Oppbygging av en læringsplatform Oppbygging av en læringsplatform Oppslagstavle Oppslagstavle Veiledere Veiledere Læringselementer Læringselementer –Oppgaver –Bilder –Videoer –Respons på oppgaver –Diskusjonsforum –Innlevering av eksamen –Mappe eksamen

Anne Karin Larsen18 Web-adresser