Studieveilederens verktøykasse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Advertisements

BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Del 2: Personlig økonomi.
Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
For elever til videregående skole
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Et program for ungdomsskolen
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Hva er aktivitet og deltakelse?

SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Del 1: Selvinnsikt.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Del 2: Personlig økonomi.
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Et tegnsett for Norge? Ett tegnsett for Norge?
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
ELEVMEDVIRKNING.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Godt innhold i avklaring
CIP - karriereveiledningsmodell
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Juli 14/Sted endres i topp-/bunntekst1. En attraktiv og vital lokalforening, hva skal til? En attraktiv og vital lokalforening, hva skal til? V/leder.
Mestringsmodell Breidablikk
Avdeling for øyeblikkelig hjelp, Jæren
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
MEDIKAMENTHÅNDTERING I HJEMMETJENESTEN
Foreldremøte 8.september trinn
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Karriereveiledning i grupper
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Hvordan gjøre gode karrierevalg
Karrierevalg i en Grenseløs Karriereverden Perspektiver og utfordringer Erik Haug
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Utskrift av presentasjonen:

Studieveilederens verktøykasse Mette Manus Manus Motivasjon

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Dimmebryteren Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Hva skal jeg bli? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Hvilke yrker finnes? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Når begynner karrierevalget? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Hva er karriere? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Rett person til rett jobb Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Ta valg Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Hvem påvirker valget? Du Foreldre Søsken Venner Rådgiver Lærer Media Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Hva påvirker valget? Miljøet Foreldrenes utdanning Karakterer Sosial kompetanse Interesser og evner Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Forutsetninger for et riktig valg Selverkjennelse Verdivalg Målsetting Strategi Gjennomføring Motivasjon Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Selverkjennelse Hvem er du? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Interesser Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Teoretiker og konsentrert? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Kanskje fysisk og spenningssøkende? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Drømmer du om å jobbe med dyr eller mennesker? Være håndverker eller kunstner? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Hva vil du helst jobbe med? Økonomi / business Markedsføring / salg / PR Analyse / utredning / saksbehandling Forskning Maskiner / teknologi Noe kunstnerisk / kreativt Mennesker / omsorg Formidling / informasjon Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Teamarbeider eller individualist? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Lang eller kort utdanning? Og hvor? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Framtidsvyer Den teknologiske utviklingen Den globale utviklingen Miljøendringer Finanskriser Hvordan vil fremtidens yrkesliv se ut? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Hva kan vanskeliggjøre et riktig valg? Manglende kunnskap om de mangfoldige utdanningsmulighetene Dårlig selvinnsikt. Lav selvtillit som gir usikkerhet om hva du kan greie Dine egne og omgivelsenes forventninger og ambisjoner Alder og manglende erfaring Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 «Mellom-år» Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Rådgivers rolle Se den enkelte Være nullstilt og fri for fordommer Ikke overkjøre, men åpne for dialog Se muligheter, ikke hindringer Være godt orientert om utdannelsesmuligheter Være veileder og coach slik at den enkelte er delaktig i prosessen Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Den gode samtalen Lytte med et åpent sinn Være genuint interessert Nærhet Stille de rette spørsmålene Være engasjert Være nysgjerrig Gi av seg selv Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Eleven i sentrum, individuell tilpasning Hvilke interesser bør forbli hobby? Hvilke interesser kan bli til et yrke? Hvilke interesser vil vedvare? Evner og ressurser Arbeidsinnsats Motivasjon Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Mestring og motivasjon Hva har du behov for? Hva kan du gjøre selv? Har du behov for hjelp fra andre? Greier du å ta imot hjelp fra andre? Har du vilje til forandring? Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Metoden til Manus Motivasjon 1. møte Kartlegging av interesser og evner 2. møte Gjennomgang av personlig rapport. Konkrete forslag til veier videre Ved behov, videre oppfølgende samtaler Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 1. møte: kartleggingen Samtale Interessetest Kreativitetstest Selvvurderingstest Teoretisk problemløsningstest Oppsummering Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Interessetesten Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 2. møte Den personlige rapporten Forslag til studier og studiesteder Grundig informasjon om aktuelle steder Veien videre Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Målsetting Hva er ditt største mål? Hvordan kan du lage delmål? SM KM NM EM VM OL |_ |_____|_____|____|_____|_____|

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Øvelse: Hinderløp Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

En karriere blir til i møtet mellom: ønsker mål evner og ressurser omverdens muligheter og begrensninger Noe kan du påvirke, velge og bestemme. Andre ting er ikke opp til deg, som økonomiske konjunkturer, arbeidsmarkedet, arbeidsgivers behov osv. Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Forventninger Yrke Familieliv Økonomi Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14 Oppfølgingsmøter Nye samtaler ved behov Hjelp til å skrive cv og søknad Være referanse Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14

Takk for oppmerksomheten! Mette Manus Manus Motivasjon Nasjonalt studieveilederseminar, 02.10.14