SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Tilfredshetsundersøkelsen 2009 Campus RENA. Tilfredshetsundersøkelsen 2009-Campus RENA Undersøkelsen 2007 I 2007 valgte avdelingen følgende fokusområder.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Hva er, og hva skal en ”Blimedno- arbeider” gjøre? •Blimedno er en innovativ idé – noe helt nytt innenfor folkehelsetenkningen! •En Blimedno-arbeiders.
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Hvorfor studere kommunikasjon?
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
2B: Nåværende empirisk analyse
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
FYR Ny GIV
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Melding til Stortinget…
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Morgendagens kompetanse
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
KARTLEGGING AV FRILUFTSOMRÅDER Dialogkonferansen 2013.
Bbbb Regionplan Agder 2020 Samarbeidet med UiA-en merverdi for oppfølgingen?
Hva er en artikkel?.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Avdeling for sosionomutdanning
Didaktiske analysekategorier
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Velkommen til presentasjon
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Organiseringen av 8-ukers praksis
VIRCLASS PROSJEKTET Anne Karin Larsen, HIB
Er det behov for kjemikere i lærerutdanning og skoleforskning?
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Mer praksis – bedre lærere?
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Studiebarometeret 2014 Ottar Ohren Høgskolen i Molde 1.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Samling for AER Norge  Arbeid i komité 2 – folkehelse og sosialpolitikk Aase B. Rennesund1.
Bachelor i kriminologi 3-årig bachelorstudie. Hva er kriminologi? Kanskje greit å begynne med hva det ikke er: Ikke CSI, ikke «profiling». Kriminologi.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
FoU-basert undervisning ved ASP Studiekvalitetsdagen på HiST 2007 Høgskolelektor Berit Nicolaysen.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Miljø for Masteroppgaven?
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Utskrift av presentasjonen:

SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS

 En science shop kan defineres som en enhet som framskaffer uavhengig og deltakende forskning som svar på temaer og bekymringer uttrykt av det sivile samfunnet/lokalsamfunnet. Ofte følgende krav til oppdragsgiver: har ikke penger til forskning, ikke kommersiell bruk og trenger kunnskapen ifm. praktisk handling De første ble etablert av studenter i Nederland på 70-tallet Det finnes i dag science shops ved mange universiteter og høgskoler i mer enn 20 land, de fleste i Europa I disse utfører studenter og ansatte forskningsoppdrag sammen. Ansatte er enten engasjerte som forskere eller som veiledere

 En Science shop ved AHS, HiL fra høsten 2010:  «Kunnskapsverksted: Samfunnsforskning for og med borgerne»  Annonse og artikkel i GD + innslag på NRK.  26 oppdrag kom inn  Masterstudenter ved emnet Vitenskapsteori og forskningsmetoder, MHPCC (Master i helsefremmende lokalsamfunnsarbeid)  Deltidsstudie, 3 samlinger á 3 dager pr. emne  Gjennomført med tre ulike kull: høst 2010, vår 2011, vår 2013

 GJENNOMFØRING:  Studentgrupper  Valgte selv oppdrag  Kontakt med oppdragsgiver  Utforming av undersøkelse i samarbeid med oppdragsgiver  Gjennomføring av undersøkelse  Skriftlig rapport til oppdragsgiver  Felles dialogmøte med alle oppdragsgivere der resultatene ble lagt fram og drøftet

 FORMIDLING OG PUBLISERING Rapporter til oppdragsgivere og dialoger med dem Omtale/intervjuer i GD, kommentar og leserinnlegg i GD, omtale/intervju NRK, flere oppslag i Dølen og omtale (kalt genistrek!) i Høgskoleavisa, HiST To ansatte fra HiL tok på seg et større oppdrag for Skåbu bygdeutvalg og gjennomførte en undersøkelse i lokalsamfunnet. Rapport fra denne ble gjort tilgjengelig for alle innbyggere og det ble avholdt et etterfølgende folkemøte med fokus på ulike tiltak. Artikkel i Uniped

 VELLYKKET PROSJEKT? JA! På mange måter en genistrek: Studentenes engasjement, innsats og læring vurderer studentene og jeg som svært stor. Det praktiske arbeidet med noe som faktisk er ønsket av andre, bidrar til det. Learning by doing! God trening til masteroppgave-arbeidet Noen produkter var svært gode (andre middels/»tynne»). Men mye å lære av egne og andres feil

MEN Rammebetingelsene er ikke gode: De fleste av studentene har ikke kjennskap til vitenskapsteori og forskningsmetoder fra før – og vi må starte på bachelornivå Tiden er knapp til å lage gode vitenskapelige produkter: 9 dager ved HiL. Resten av semesteret er studentene spredt og kan vanskelig møtes Mange av oppdragsgiverne var fornøyde med produktet. Noen var kanskje mindre fornøyde (men høflige)… Hadde forventet mer.

 KONKLUSJONER OM SCIENCE SHOPS:  1. Har mange gode sider: pedagogiske og faglige, samhandling/samproduksjon med lokalsamfunnet, demokratiske  2. Kan tas i bruk i mange emner (bachelor og master)  3. Masteroppgave – og bacheloroppgavepool  4. Med nåværende organisering av masterstudiene er tiden et problem. Det er bedre rammebetingelser på heltidsstudier.  5. Krever stor innsats av både studenter og lærere. Undervisning og læring får konkrete konsekvenser for andre – blir mer alvorlig. Er lærere og studenter villige til det?  Mer info ved å google ‘science shops’. Link: