13:00 – 13:45 Organisatoriske forutsetninger for målstyring v/Jens-Einar Johansen og Geir Halstensen Delegert ansvar og myndighet, myndighet til å disponere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Hvem styrer i kommunen?.
Prosjektorganisering
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
Politisk påvirkningsarbeid i Mental Helse Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB Christian H. Holm.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Hva var utgangspunktet?
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
8 Det politiske systemet i Norge
Hvordan styrer de folkevalgte? Politikerne Årshjulet i Andebu
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Organisasjonsutvikling og lederroller
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Gruppebesvarelsene Strategiske utfordringer Gruppe 1 Bringe økonomien i balanse, gjenvinne.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Skolen – en kommunal virksomhet
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Medbestemmelse1 Prinsipper for medbestemmelse for ansatte, tillitsvalgte og vernetjenesten.
Organisering av de politiske sekretariatene og litt mer enn det...
LIVSLØPSPERSPEKTIV Tigris Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Kommunen som arbeidsgiver
Rådmann Bjørn-Atle Hansen
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
FORNY 2006 og Økonomiplan Innledning dialogseminar, Rinnleiret
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Lunner 2004 Møte i Fellestjenesten 19. november 2003.
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Om lederavtaler Vi ser på noen maler og konkrete avtaler –
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Ny styringsmodell for SiO Utvidet regionrådsmøte 2. juni 2016 Frøya Bjørn Buan Enhetsleder SiO.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Drøftingsmøte - HTA kap. 3 pkt 3. 2
Den gode skoleeier I Nes.
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Orientering kommunestyret i Tysfjord kommune den
Utskrift av presentasjonen:

13:00 – 13:45 Organisatoriske forutsetninger for målstyring v/Jens-Einar Johansen og Geir Halstensen Delegert ansvar og myndighet, myndighet til å disponere budsjettet på tvers av arter, myndighet innen personalområdet

kommun e Org politisk/ administr. Delegert til politisknivå Delegert rådm Delegert enhetsleder e lederavt aler Merknader/ Spørsmål Snillfjord Komité og etatsmod. Formkap i Øk.saker Komitene unntaksvis Ansettelse, forhandling og øk.saker Liten grad og ikke godt nok konkretisert Nei Hvordan vet politisk nivå at administrasjon har levert i hht bestilling? Verran Komité og 2 nivåmod Formannskap i Øk.saker Komiteene rådgiv Ansettelse og forhandling Øk.saker Ja, enhetsle dere Hvorfor har ikke enhetsledere større pers.ansvar? BøHovedutv. og etatsmod. Formannskapet i Økonomi- og forhandling Hovedutv? så langt kom.loven gjelder Ans, forhandl og økonomi ansettelse og øk.saker, enhetsleder har resultatansv Ja, for alle ledd Hvordan foretas resultatvurderin gen?

kommu ne Org politisk/ administr. Delegert til politisknivå Delegert rådm Delegert enhetsleder e leder avtale r Merknader/ Spørsmål Sula Hovedutv og hybrid formskapet har ansettelser, forhandlinger og økonomi, Hovedutv, Øk.saker Ansettels e, forhandlin g og øk. Saker ansettelse og øk.saker. Rådm. godkj alle faste tilsettingar Ja, for alle ledd Har dere system for resultatvurde ring, ansvarliggjøri ng og belønning? LeirfjordHybrid og etatsmod. 3 polutv myndighe t ved siden av formskap et formskap og utvalg, formskapet i øk saker, utvalgene har forhandling Ansettels e, forhandlin g og øk. saker ansettelses og øk. saker NeiKommer de pol utv. i konkurranse med formskapet? Lederavtaler?,

kommun e Org politisk/ administr. Delegert til politisknivå Delegert rådm Delegert enhetsled ere ledera vtaler Merknader/ Spørsmål Sørreisa Hovedutv og tonivåmo d Form.skapet og stor til hovedutv i økonomisaker Ansettelse,f orhandling og øk. Saker Ansettelse inntil 6 mnd nei Kommer de pol utv i konkurranse med formannskape t? Lederavtaler? NøtterøyHovedutv og etatsmod Form.skap og hovedutvalg i Ansettelse, forhandling og øk. Saker Ansettelse forhandling og øk. Saker Ansettelse, forhandlin g og øk. Saker NeiHar dere drøftet bruk av lederavtaler ?

Fra mål på penger til mål og på resultat - Normalstegene for å integrere dette inn i styringssystemet 1. Beskrive hensikt, fremdrift og design 2. Salg og involvering, både nedover og oppover, hva skal kommunestyre vs. rådmannen eie? 3. Velge hva det skal være mål på/indikatorer, dialog med hver tjeneste 4. Forslag til ambisjonsnivå etter dialog med medarbeidere/brukere m.v. Gjøre avklarte målinger 5. Organisatoriske tilpasninger, lederavtaler, etablere resultatdialog m.v. 6. Sette ledere i stand til å nå avklarte mål, velge riktige tiltak m.v. 7. Trene på resultatdialogen 8. Nå avklarte mål

Hvem skal ha ansvaret for hva, hvem skal eie målene og ha resultatansvar? Hovedprinsipper: Samfunnsmål ikke påvirkningsbart av tjenesten/rådmannen; eks befolkningsutvikling; Kommunestyret Mål som fordrer mer penger, dekningsgrad barnehage, sykehjem, åpningstid bibliotek m.v.; Kommunestyret Ønsket tjenestekvalitet innenfor budsjettet; Virksomhetsleder, vedtas av kommunestyret Mål følger budsjettfordeling; Vedtatt budsjett; sum skoler; mål på skoletjenesten og omvendt

MålområdeResultatansvar ? Kommunestyret vs. Rådmannen/ virksomhet Skape ordnede parkeringsforhold og god fremkommelighet i gater og på torg? Lærertetthet pr. elev ? Oppgradere boligene til en mer hensiktsmessig standard Nivå lesing 2. trinn ? Åpningstiden i barnehagene? Hvor fornøyd foreldre er med brukermedvirkning i barnehagen ?

Resultatdialog og årshjul; Resultatdialog; dialogen kommunalsjef/rådmannsnivået og den enkelte tjenesteleder om planlagte og oppnådde resultater Dialogen tjenesteleder/bruker/medarbeider etter kartlegging, bruker og medarbeiderdialogen Årshjul; planlagte oppgaver/milepeler hele kommunen, skille politisk og administrativt, hvem skal gjøre hva når Når og hva må avklares?

Hvilke organisatoriske tilpasninger/endringer kan være nødvendige? Ansvar og myndighet hos ledere; Budsjettansvar, formelt og utøvelse +Personalansvar +Myndighet til selv å velge tiltak =Resultatansvar Fordrer ny ”type” lederavtaler rådmannen/folkevalgte og rådmannsnivået/tjenesteledere Har dere orden her?

Myndighet hos ledere med resultatansvar Ansvar; Nå avklarte mål, Holde budsjettet, Myndighet for å nå vedtatte mål; Velge tiltak Velge organisering og arbeidsdeling i egen virksomhet Disponere/omdisponere budsjettet/tildelt ramme Ansette i stillinger innenfor reglementet, selv kunne velge Påskjønne ansatte innenfor reglementet Pott lokale lønnsforhandlinger – eller sentralisert? Annet?. Er det orden hos dere? Kjenner ledere til/bruker slik myndighet? Er det noe som må endres?