Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Fagoppgave Justert formulering
Muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva mer enn e-valg? – Om forholdet til e-demokrati og e-forvaltning Dag Wiese Schartum.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Dag Wiese Schartum, AFIN
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Muntlige presentasjoner
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Definere og velge hovedmål og delmål
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Forvaltningspolitikk og IKT-politikk; to sider av samme sak? Dag Wiese Schartum, AFIN.
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
«Lese og løse oppgaver»
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Juridisk metode innen forvaltningsinformatikken Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Arbeidet med prosjektskissen
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 22. oktober 2003
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Dag Wiese Schartum, AFIN
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Om å disponere masteroppgaver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Masterskolen 2013 : Introduksjon
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling Dag Wiese Schartum, AFIN

Valg av emne Valg av emne kan/bør/vil styres av én av de følgende begrunnelsene Egne interesser Forhåndskunnskaper Vitetrang og nysgjerrighet Yrkesrettethet Samfunnsmessig betydning Setter forvaltningsinformatikken grenser for emnevalg? Tenk: (tverrfaglig, men uten at hvert aspekt nødvendigvis er like viktig Typisk å både ha teoretisk og praktisk sikte (hvordan bør ting gjøres?) Typisk å ha fokus på styringsidealer og ofte et rettighetsperspektiv Personlige forutsetninger Samfunnsmessige hensyn

Idéskisse Er én av flere mulige måter å undersøke et emne på. Mulige innholdselementer i og retningslinjer for arbeid med idéskisse Skriv skissen i saksprosa. Legg vekt på å angi det du forventer blir hovedinnholdet i oppgaven. Legg vekt på å forklare hvorfor du synes idéen til oppgave er viktig. Legg vekt på resonnementer (snarere enn på struktur). Formulere gjerne foreløpige antakelser om funn/konklusjoner (som senere må bekreftes/avkreftes). Skriv uten å ta mye hensyn til om faktiske og teoretiske antakelser mv holder mål.

Problemstilling Problemstillingen er ”regissøren” og skal gjennomlyse/prege hele oppgaven. Bare det som kan begrunnes ut i fra problemstillingen skal behandles i oppgaven. Ved påbegynnelse av arbeidet med oppgaven er problemstillingen foreløpig, og du kan forvente at du kan/bør/må foreta justeringer etter hvert som du lærer av å gjennomføre undersøkelsene. Problemstillingen vil ofte bli sluttført til slutt! Det er ”god skikk” å drøfte/redegjøre noe for hvorledes en problemstilling har utviklet seg under veis i arbeidet. Problemstillingen kan formuleres på to nivåer, f.eks med en/to hovedproblemstillinger med tilhørende underproblemstillinger Problemstillingen kan formuleres i to omganger, på ulike nivå, for eksempel slik at du har én problemstilling helt innledningsvis og en presisert problemstilling som resultat av gjennomgangen av relevant teori mv. Velg positiv problemavgrensning og negativ avgrensning kun når det er nødvendig (det er så mye du ikke skal skrive om!). ”Oversikt over fremstillingen” i innledningskapittelet kan med fordel skrives som en problemoversikt der poenget er å formidle hvorledes de ulike delene av problemstillingen blir behandlet i oppgaven.