Hva er medienorge? www.medienorge.uib.no Informasjonssentral for fakta om norske massemedier Oppdrag: Dokumentere medieutviklingen i Norge Samler inn statistikk om alle norske medier 40 ulike kilder: offentlige institusjoner offentlige og private forskningsinstitutter bransjeorganisasjoner medieselskaper www.medienorge.uib.no
Eget web-tilbud med mer enn 300 sider informasjon: statistikk og metode kildeomtaler norske og internasjonale pekere innen mediesektoren nyhetsbrev Gir ut boken medienorge hvert 2. år Gir ut nyhetsbrevet mediefakta 2 ganger årlig Assisterer Kulturdepartementet ved utredninger etc. www.medienorge.uib.no
www.medienorge.uib.no medienorges brukere: offentlige myndigheter medieselskaper bransjeorganisasjoner journalister forskere og studenter medielærere Snitt på 58 unike brukere per dag 24 000 aktive søk etter data i 2003 www.medienorge.uib.no
medienorge deltar i samarbeid om nordisk mediestatistikk i regi av Nordicom Leverer tall og fakta til publikasjonen Nordic Media Trends Sitter i rådgivende utvalg for Statistisk sentralbyrås kulturstatistikk og IKT-statistikk www.medienorge.uib.no
Hvorfor ble medienorge etablert? Initiativ fra Kulturdepartementet i 1992: ’For å underlette den politiske beslutningsprosess’ 1 kilde i stedet for 50 Inspirert av MedieSverige; Faktabok om den svenske mediesektoren publisert av informasjonsnettverket Nordicom www.medienorge.uib.no
Hvordan ble medienorge etablert? Forprosjekt i 1992 for å kartlegge data og kilder Referansegruppe med representanter fra: Kulturdepartementet NRK bransjeorganisasjoner forskermiljøet Etablert ved Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen fordi: fagmiljø uavhengighet Nordicoms norske avdeling lå ved instituttet www.medienorge.uib.no
Organisasjon og økonomi: Organisert som prosjekt ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen Oppdragsgiver: Statens medieforvaltning (Kultur- og kirkedepartementet) Faglig ansvar: Institutt for Informasjons- og medievitenskap Finansiert over statsbudsjettet via den norske pressestøtten www.medienorge.uib.no
www.medienorge.uib.no Årlig budsjett på ca 1,2 millioner (uten bok) 2 årsverk - 3 stillinger: 1,5 på informasjon 0,5 på IT/web Egen server for web-tilbudet www.medienorge.uib.no
Hvordan arbeider vi?: www.medienorge.uib.no Samler inn data i tidsserier – ikke enkeltstående undersøkelser Samler inn data om medienes: tilgang og bruk innhold struktur økonomi Kildeomtaler og pekere til kildenes egne nettsider Både formelle og uformelle avtaler med kilder. Godt samarbeid pga PR-effekt www.medienorge.uib.no
Kvalitetssikring og dokumentasjon av metode viktig: Mediestatistikkens vakthund! Pådriver for utarbeiding av ny statistikk og omlegging av gammel, uhensiktsmessig statistikk Egenutviklet web-tilbud; Full kontroll over grensesnitt og oppdateringer Vekt på klarhet og oversikt på web-sidene Dynamiske søk www.medienorge.uib.no
Kvalitetssikring og dokumentasjon av metode viktig: Mediestatistikkens vakthund! Pådriver for utarbeiding av ny statistikk og omlegging av gammel, uhensiktsmessig statistikk Egenutviklet web-tilbud; Full kontroll over grensesnitt og oppdateringer Vekt på klarhet og oversikt på web-sidene Dynamiske søk www.medienorge.uib.no
Kvalitetssikring og dokumentasjon av metode viktig: Mediestatistikkens vakthund! Pådriver for utarbeiding av ny statistikk og omlegging av gammel, uhensiktsmessig statistikk Egenutviklet web-tilbud; Full kontroll over grensesnitt og oppdateringer Vekt på klarhet og oversikt på web-sidene Dynamiske søk www.medienorge.uib.no
Utstrakt nordisk samarbeid og kontakt om datakilder, validitet, strukturdata etc. Deltakerne er: Sverige Norge Finland Island Danmark??? www.medienorge.uib.no