Gjennomføringsmodeller

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Advertisements

Krav til dokumentasjon i kap
Praktisk info til prosjektkunder
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Kontraktsoppfølging mv.
Presentasjon for Byggevareindustrien
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
Lillohøyden -1-7 skole (B4) i Nydalen – Tilbudskonferanse
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
STATUS BANEPROSJEKT
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
OPS – en fornuftig modell?
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Leverandørkonferansen 21.mai 2013 Harald Thoresen, prosjektleder
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Felles anskaffelse av LMS
Bakgrunn og politisk behandling Budsjettforliket i 1998: ”Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en vurdering av mulige.
1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005.
Hærens ILS System HILSS
Felles vegmodell i åpent format Utgangspunkt: –Standard krav til å utarbeide og levere 3D digital vegmodell eksisterer ikke i dag. Verken i Vegvesenets.
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
September 2004.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Kan plan- og gjennomførings- prosesser ved sykehusutbygging forbedres?
Evaluering Læringseksempel 1: Kjøp av saks- og arkivsystem, poengsetting av pris, relativ til laveste pris .
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
DISPOSISJON innledning
«OPS» - Privat finansiering av offentlig infrastruktur
Teoretisk analyse - kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
PREKVALIFIKASJONSGRUNNLAG Konkurransepreget dialog Totalentreprise Prosjekt Ny Horten videregående skole, Lystlunden nord.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
NVF-seminar, Utvalg Organisering og marked, Oslo 20. april 2012 Effektiv gjennomføring – nye prosjektmodeller Samhandling og Prosjektstrategi ferjefri.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – Byggetrinn 2 Tilbudskonferanse 25. september 2012.
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Bybanen Utbygging (BU)
Informasjon Eldrerådet
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Hvordan sikre etterlevelsen av regelverket?
HMN LAB Beslutning om kunngjøring av anskaffelse
Dialogkonferanse Therese Øvernes
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
Hva er NRI? NRI er eid av kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Nittedal, Rælingen og Sørum Sørum kommune er vertskommune for NRI Finansieres ved et.
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
HMN Orientering om HMN LAB
OPS (PPP/PFI)- er det løsningen for en kommune?
Dialogkonferanse Therese Øvernes
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Anskaffelsen som prosjekt
Offentlige anskaffelser
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomføringsmodeller Lyngdalsmodellen: Brukerstyrt og kostnadseffektiv – hånd i hånd Byggedagen 2014, november 2014 Dr. ing Øystein H. Meland

Svakheter v/ dagens gjennomføringsmodeller (delte modeller og totalentreprise) Manglende helhetssyn (prosjektering, bygging, bruk, livsløp) med tilhørende suboptimaliseringer Få insentiver for kvalitet, funksjonalitet og lave levetidskostnader pr bruker (LCC) (M2-priser investering er isolert sett uvesentlig!) Fokuserer primært på bygget og ikke funksjonene/bruken: Gir stort omfang av endringer mot slutten av prosjektet, når gjennomføring av endringer er dyrest – alternativt «tar det vi får»

Har byggherrene noe medansvar? Dr. ing Øystein Meland

Hva bør byggherrer da unngå? Dr. ing Øystein Meland

Sentrale virkemidler: Utfordringen er vel å utforske spillerommet som ligger i samarbeid, der det beste hentes fra den enkelte? Sentrale virkemidler: Tillit, åpenhet, engasjement og kommunikasjon Forståelse av kunde-leverandør-tankesettet Handlefrihet og beslutningskraft for alle – ikke bare for betongentreprenøren (TE) eller arkitekten (BHS) Balansert og komplett prosjektledelse med reell styringskompetanse Incentiver og ikke fastprisleveranser Kravsterke kunder (bruker og eier) Nysgjerrighet? Dr. ing Øystein Meland

Dr. ing Øystein Meland 6

Målsettinger for ny Lyngdalsmodellen (konkretiseres i det enkelte prosjekt) Bedre kvalitet for brukere og byggherre Understøtte effektiv tjenesteyting i sektoren Lavere livsløpskostnader mht investering, drift og vedlikehold – pr bruker Bedre opsjonsmuligheter i bygget Fleksibilitet – til ulik bruk Generalitet – for flerbruksmuligheter Elastisitet – til større eller mindre arealer

Flyt i byggeprosjekter – hvor skjer påvirkningen og forretningsutviklingen? Kommunikasjon og tid De administrative prosessene følger hele prosjektforløpet

PLANLEGGINGSPROSESSENE Behovs- spesifikasjon Hoved-funksjons-spesifikasjon Deltalj-funksjons-spesifikasjon Rom-funksjons-spesifikasjon Bruker Konsept- ideer Konsept- valg Skisse- prosjekt Valg av løsning For- prosjekt Verifisert For- prosjekt Detalj- prosjekt Ansk entr Byggherre Konsept- skisse (arkitekt-konkurranse) PBL Forhånds- konferanse PBL Reguleringsplan Konsekvensanalyse PBL Rammetillatelse (12 u) PBL IG-till Myndigheter Viken Prosjektstyring, Sandefjord

HVA er konkurranseprega dialog ? Konkurranseprega dialog er en anskaffelsesprosedyre hvor oppdragsgiver i en eller flere runder fører en dialog med leverandører om alternative løsninger før det gis konkurrerende tilbud. Kommunikasjon! Innsalgsmomenter: - ved konk preget dialog kommer inn tidlig nok til å påvirke løsninger – dette kan ikke gjøres via konk med forhandling Ref Jill og plansjer om dette – kan lånes oppdragsgiver får mer kunnskap/kompetanse/ideer til løsning uten å betale _____ Tydeligere inn med LCC og miljø argument Prosessen for å komme fram til kontrakten har betydning for hvilke fallgruber en går i.

Kontraheringsprosesser med konkurransepreget dialog Forvaltning Drift Vedlikehold Utvikling (FDVU) Spesifikasjon Konsept Prosjektering Utførelse Avhending Gjenbruk Kommunen Tilbyder (en og en) Evalueringsteam: Oppdragsgiver Tilbydere Forespørsel om deltakelse Kvalifisering og utvelgelse av kandidater Dialogmøter Valg av løsn. for tilbud Endelig tilbud leveres basert på valgt konsept Evaluering av tilbud uten forhandlinger Valg av tilbyder Tildeling kontrakt Protokollføring Behov - spesifikasjon med beskrivende dokumenter Utlysning Doffin TED Invitasjon til endelig tilbud

Konseptideer er en del av konkurransen: alt. tomter, ombygg/nybygg, finansierende, driftsansvar mv) Evalueringsteam evaluerer både konsept og tilbud

Prosjekteringen inndeles i faser med ulike elementer i påvirkningsfokus: Sikrer trinnvis brukermedvirkning og byggherrebeslutning – fra overordnede grep til detaljer Resterende prosjektforløp er en opsjon

Fordeler ved ny kontraheringsmodell Modellen gir oppdragsgiver et bredere beslutningsgrunnlag ifht å: påvirke livsløpskostnader redusere risiko for endringer ivareta fleksibilitet Reell påvirkningsmulighet for eier og brukere lenger ut i prosessen enn i de tradisjonelle modellene Tidlig involvering av de sentrale aktører – tilgang til rett kompetanse til enhver tid Bedre informasjon og prosjektinnsikt gjennom hele kjeden – gir økt produktivitet og effektivitet

Fordeler ved ny kontraheringsmodell forts Kommuner kan få utarbeidet en helhetlig sektorplan Fokuserer mer på funksjon/bruk og ikke bare byggverket Finansiering/leie kan inngå som del av tilbudet Innenfor Lov om offentlige anskaffelser (LOA) Prosjektaktørene kan ta et helhetlig ansvar for investering og drift i et levetidsperspektiv Et forhåndsdefinert vedlikeholdsnivå som opprettholdes gjennom hele driftsperioden kan avtales Resultatet av modellen gir mindre risiko og dermed lavere risikopåslag og dermed reduserte kostnader

Hva oppnådde vi? To masterstudenters evaluering: Dr. ing Øystein Meland

Prosjektet har vært en stor suksess, både hva gjelder resultat og prosess. Suksesskriterier: 􀁸 Kvalitet: Skoleanlegget ble veldig bra, stor bruker- og eiertilfredshet. 􀁸 Tid/Fremdrift: Prosjektet ble levert innenfor tidsrammen. 􀁸 Kostnad: Prosjektet ble levert klart under målsum. Dr. ing Øystein Meland

Videre blir følgende suksessfaktorer fremhevet som gode/godt ivaretatt: 􀁸 Kompetanse i prosjektgruppen vurderes som en god suksessfaktor. 􀁸 Samspill mellom involverte aktører har fungert godt i prosjektet. 􀁸 Modellens prinsipper for brukermedvirkning har fungert godt. Dr. ing Øystein Meland

Følgende suksessfaktorer blir fremhevet med forbedringspotensial: 􀁸 Faktorer utenfor prosjektets kontroll har resultert i at prosjekteringen ikke har vært optimal. 􀁸 Forbedringer i prosjektets fremdriftsstyring. Videre trekker vi frem følgende observasjon: 􀁸 Politikernes rolle har skapt utfordringer for prosesser knyttet til prosjektets fremdrift. Dr. ing Øystein Meland

To alternative konsept: 1. bygge en ny skole etter Lyngdalsmodellen Kostnader To alternative konsept: 1. bygge en ny skole etter Lyngdalsmodellen 2. renovere eksisterende Berge u-skole Investeringskostnad: Ny: 30.000 kr per kvm Gammel: 19.000 kr per kvm (oppgradering) Årlig FDV-kostnad: Ny: 650 kr per kvm (10,5 kvm/elev) Gammel: 750 kr + per kvm (20+ kvm/elev) Karl Robertsen, Institutt for økonomi

LCC kvm (NY): 30’ + NV (650) = 41.240 kr/m2 Gammel Kr 30’ Invest. 19’ Invest. FDV 750 650 FDV Tid Tid LCC kvm (NY): 30’ + NV (650) = 41.240 kr/m2 LCC kvm (Gammel): 19’ + NV (750) = 31.969 kr/m2 LCC elev (NY): 41.240*10,5 = 432.860 kr/elevplass LCC elev (Gammel): 31.969*20 = 639.380 kr/elevplass Karl Robertsen, Institutt for økonomi