Norskopplæring for innvandrere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

Forskning og utvikling
Voksenopplæringens overganger
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse Desember
IKVO-konferanse, Stjørdal
Deltaking, inkludering og velferd
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg, Innherred samkommune Samkommunen – en regionkommune i utvikling?
Nasjonalt introduksjonsregister
1 ”På vei til egen bolig”: neste etappe i regjeringens satsing for å forebygge og bekjempe bostedsløshet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg, 18.januar,
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Fra anmodning til vedtak om bosetting: eksempel fra Bærum kommune
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Samsvarsuttalelse (SUT) litt historie
Nasjonalt introduksjonsregister
Kommunalminister Erna Solberg, Oslo, 26. mai 2005 Hvorfor kommer mange EØS- arbeidstakere til Norge?
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse
1 Roger Iversen, statssekretær KRD BE-dagene 30.mars 2005, Storefjell Nu går alt meget bedre Men fortsatt mye igjen å gjøre.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Stortingsmelding om arbeidsinnvandring Fredag 18. april 2008.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Forskriften har regler om
Kongsberg norsksenter
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forslag til ny akvakulturlov Fiskeriforum Vest 13. januar 2005 Ekspedisjonssjef Magnor Nerheim.
Seminar om forskning og brukeres rolle Velkommen !
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)?
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
1 Nasjonalt introduksjonsregister NIR. Kommunal- og regionaldepartementet 2 NIR-forskriften Kapittel 1: Generelt om formål, virkeområde og definisjoner.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
Norsk mal: Startside engelsk mal Velg BLD MAL– engelsk under ”oppsett”. Introduksjonsloven med forskrifter -pågående regelverksarbeid Hege Hov Eggen Seminar.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Opplæring i norsk og samfunnskunnskap - krav ved søknad om permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap Norunn Breivik og Cecilie Uteng, Utlendingsdirektoratet.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Prosjekttilskuddsmidler til kommunale innvandrertiltak med formål å styrke integreringsarbeidet i kommunene
Norsk Fosterhjemsforenings 35 års jubileum
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Utskrift av presentasjonen:

Norskopplæring for innvandrere obligatorisk norskopplæring og ny finansieringsordning Kommunalminister Erna Solberg - Pressekonferanse 9. juli 2003

En helhetlig integreringspolitikk Realkompetansereformen Introduksjonsordningen Lovbestemt rett og plikt til norskopplæring

Norskopplæring for voksne innvandrere språk en forutsetning for deltagelse KRD overtar ansvaret fra 2004 pedagogisk ansvar blir liggende i UFD sektoransvaret for opplæring ellers ikke berørt KRD overtar ansvaret fra 2004 tett sammenheng til første tid i landet og introduksjonsordningen kap 254 post 60 (nesten 900 millioner) omtalt i kommuneproposisjonen 2004 pedagogisk ansvar blir liggende i UFD sektoransvaret for opplæring ellers ikke berørt

Utfordringene sterk økning i kostnadene få deltagere fullfører opplæringen bedre og mer effektiv norskopplæring mer frihet for kommunene hvordan nå hjemmeværende med barn? Utfordringene sterk økning i kostnadene få deltagere fullfører opplæringen bedre og mer effektiv norskopplæring mer frihet for kommunene en forutsetning for deltagelse i samfunnet hjemmeværende kvinner med barn   I 1997 var det 12 900 deltagere og 250 millioner, mens det i 2002 var 30 400 deltagere og 760 millioner statstilskudd. Dagens ordning: frivillig deltagelse, opp til 850/3000 timer opplæring, uten tidsfrist. Kommunene har ansvar for å tilby. Finansiering gjennom statlig refusjonsordning (tilskudd per elev- og lærertime) Språkprøven på mellomnivå er i dag prøven som definerer det nivå deltagerne er tenkt å nå. Dette er under revisjon. Bedre og mer effektiv opplæring, bl.a gjennom bruk av IKT og gjennom rammefinansiering, som sporer kommunene til effektiv bruk av midlene.

Målgruppe personer med en tillatelse som danner grunnlag for bosettingstillatelse, dvs flyktninger personer med opphold på humanitært grunnlag enkelte grupper spesialister familiegjenforente med gruppene over familiegjenforente med nordiske og norske borgere nordiske borgere og EØS/EFTA-borgere (ikke plikt) Målgruppe personer med en tillatelse som danner grunnlag for bosettingstillatelse, dvs · flyktninger · personer med opphold på humanitært grunnlag · enkelte grupper spesialister · familiegjenforente med gruppene over · familiegjenforente med nordiske og norske borgere · nordiske borgere og EØS/EFTA-borgere Målgruppen betraktlig større enn den for introduksjonsordningen   I tillegg: Nordiske borgere får en rett til 300 norskopplæring. Svensker og dansker får kun slik opplæring hvis det ikke kan dokumenteres at de snakker svensk og dansk. Personer med en EØS-oppholdstillatelse får også rett til 300 timer norskopplæring, men ingen plikt. Og ikke opplæring utover de 300 timene.

Forslag til ny ordning – I 300 timer obligatorisk opplæring inkl. 50 timer samfunnskunnskap på et språk vedkommende forstår individuell rett til 300 timer gyldig i tre år tilrettelagt opplæring Forslag til ny ordning – I 300 timer obligatorisk opplæring inkl. 50 timer samfunnskunnskap på et språk vedkommende forstår individuell rett til 300 timer gyldig i tre år tilrettelagt opplæring   Aldersspenn for plikt: 16 – 55 år Aldersspenn for rett: 16 – 67 år

Forslag til ny ordning - II kommunal plikt til å tilby inntil 3000 timer etter behov opplæring må tas innen fem år arbeid med ny læreplan og nytt prøvesett nasjonalt registreringssystem (individnivå) regelsettet inn i introduksjonsloven Forslag til ny ordning - II kommunal plikt til å tilby inntil 3000 timer etter behov opplæring må tas innen fem år arbeid med ny læreplan og nytt prøvesett nasjonalt registreringssystem (individnivå) regelsettet inn i introduksjonsloven   Nasjonalt registreringssystem: Behov kommunene: slå fast hvem som har rett og plikt kommunene: å vite hvor mange timer den enkelte har fått/skal få den enkelte: å kunne dokumentere gjennomført opplæring og prøver UDI: saksbehandling for bosettingstillatelse og statsborgerskap for bedre statistikk og oversikt for introduksjonsprogrammet

Bosettingstillatelse og statsborgerskap personer som får opphold etter 1.1.05 omfattes av ny ordning vilkår om gjennomført obligatorisk opplæring for bosettingstillatelse og statsborgerskap vilkårene trer i kraft 1.1.2008 Bosettingstillatelse og statsborgerskap personer som får opphold etter 1.1.05 omfattes av ny ordning vilkår om gjennomført obligatorisk opplæring for bosettingstillatelse og statsborgerskap vilkårene trer i kraft noen år senere enn ordningen   Personer som får opphold etter 1.1.05, omfattes av ordningen. Vilkår om gjennomført opplæring for bosettingstillatelse trer i kraft etter tre år. Vilkår om kunnskap i norsk for statsborgerskap tenkes tre i kraft etter fem år.

Finansieringsordning rammetilskudd gjennom kommunenes inntektssystem utgiftsdekning for kommunene utgiftspukkel i overgangsperiode gir kommunene spore til mer effektiv bruk av ressursene åpner for andre former for opplæring (IKT, private aktører, interkomm. samarb.) Finansieringsordning rammetilskudd gjennom kommunenes inntektssystem utgiftsdekning for kommunene utgiftspukkel i overgangsperiode gir kommunene spore til mer effektiv bruk av ressursene åpner for andre former for opplæring (IKT-basert, private aktører, interkommunalt samarbeid)   Penger legges inn over fem år, etterhvert som nye kull går inn i ordningen. Kriterium for fordelingen: innvandrere bosatt i Norge opp til fire år, og ikke-vestlige innvandrerere vektes dobbelt. Fordeling synliggjøres i egen kolonne i beregningsteknisk grunnlag ’grønt hefte’. Mulig for korrekturer i overgangsperioden, særlig ettersom datagrunnlaget blir bedre.

Videre arbeid høringsbrev ut i juli 2003 ot.prp. fremmes i vårsesjonen 2004 planlagt gjennomføring fra 1. januar 2005 gammel ordning fases ut over fem år Videre arbeid høringsbrev ut i juli 2003 ot.prp. fremmes i vårsesjonen 2004 planlagt gjennomføring fra 1. januar 2005 gammel ordning fases ut over fem år   Gammel ordning fases ut over fem år, gjennom opprettholdelse av refusjonsordning. Personer som har ankommet tidligere og ikke tatt norskopplæring, får dermed fem år på seg til å gjennomføre norskopplæring, hvis de er interessert. Personer som befinner seg i et opplæringsløp, får fem år på seg til å fullføre.