Nasjonal Booking Switch Torsdag 13. januar kl 15.30 – 16.15 Elisabeth Heyerdahl-Jensen, prosjektleder BIT Reiseliv Kjell Galstad, prosjektleder Nasjonal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
VERDIEN AV SAMARBEID ved rekruttering Næringskonferansen i Vest Trond Wisnes Nilsen Sotra Contracting AS - SOCON / VNR Verkstedsgruppen.
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
1 Hvordan bli bookbar på visitnorway.com? En presentasjon av utviklingsprosjektet Nasjonal Booking Switch Hva – når – hvordan og hvem? Pr Solastranda.
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Bergen Golfklubb Juniortrening Utfordringer • Lav rekruttering av juniorer som ønsker å spille mye golf, spille turneringer, trene golf hele året.
BankID i Vital Forsikring ASA
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Elektronisk samhandling
Hva er Fretex ?.

Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
American Express – Ny medlemsfordel i YS
BookNorway Torsdag 13. januar kl – Dag Tveterås, Saga Management/BIT Reiseliv Elisabeth Heyerdahl-Jensen, BIT Reiseliv Budsjett-tallene er.
1 BookNorway Hva skal selskapet være og for hvem?.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
Copyright Nord Europas største møteplass for innkjøpere og leverandører ! Oslo,17. desember 2007 Side 1.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
1 Norgesturneen Velkommen, presentasjonsrunde og formål med samlingen Nasjonal Booking. Hvor langt er vi kommet med teknologiutvikling og etablering av.
BookNorway – adm. dir. Roy Jacobsen, BookNorway
Felles hovedprosjekt for IR- og IT-studenter (?) Hovedprosjekt = Bachelorprosjekt IT : 20 stp IR: 20, 15 stp.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
1 Hvordan bli bookbar på visitnorway.com? Status det nasjonale bookingprosjektet Pr. mars 2011 Solastranda - Foto: CH/innovasjon Norge.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
1 Status mulig etablering av intermediær sengepost mm i ISK Administrasjonssjef Ola Stene 26. april 2012.
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Meldingsutbredelse Kommunal utbredelse Sør-Trøndelag 20. mars, 2013 Sverre Fossen.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Insentivperiode 1, 2012 Startet 26. mars Avsluttes 15. juni Krav for å delta: Fra hver bedrift skal 10 brukere samkjøre 4 ganger.
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
1 BIT Reiseliv Brukerforum Oppsummering konnektorundersøkelsen.
Leverandørnett Ormen Lange
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Presentasjon av konsept
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Gruppe- og bedriftssalg
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal Booking Switch Torsdag 13. januar kl – Elisabeth Heyerdahl-Jensen, prosjektleder BIT Reiseliv Kjell Galstad, prosjektleder Nasjonal Booking Switch

2 Disposisjon 1. Bakgrunn og visjon 2. Nasjonal Booking Switch, hva og hvordan

3 BIT Reiseliv og Forum for Reiseliv (FFR) kontaktet hver for seg høsten 2005 Innovasjon Norge for å se på hvordan man kunne få til en nasjonal bookingfunksjon. Dette fordi internasjonal distribusjon er komplisert og kostbart, og store globale aktører utnytter sine volumer og posisjon, og tar seg godt betalt. I Regjeringens Reiselivsstrategi (Verdifulle opplevelser 2007) ble initiativene fulgt opp: –Regjeringen vil sikre god distribusjon av norske reiselivsopplevelser og vil bidra til utviklingen av en nasjonal bookingløsning for reiselivsnæringen.” s.24 Forum for Reiseliv (FFR) utarbeidet et forprosjekt i 2008 for valg av teknisk løsning, etablering og drift av ”Nasjonal Booking”. Visit Technology Group blir valgt som leverandør etter FFRs anbudsrunde. BIT Reiseliv ble våren 2009 anmodet av Innovasjon Norge og Forum for Reiseliv om å overta ansvaret for arbeidet med den nasjonale bookingløsningen. BIT Reiseliv er et utviklingsprosjekt med NHO Reiseliv som prosjekteier i samarbeid med HSH. Når utviklingsprosjektet er avsluttet, skal videre drift og utvikling skje gjennom et BookNorway AS fra 1. kvartal FFR forutsatte i sitt forprosjekt at næringen skal ha aksjemajoriteten, «de store tar ansvar» og at eksterne investorer kan ha inntil 49 %. 1. Bakgrunn

4 BookNorway skal gjøre VisitNorway bookbar gjennom en enkel, pålitelig og kostnadseffektiv bestillingsløsning med det mest komplette tilbudet av norske reiselivsopplevelser. Tillit til Book Norway som en enkel og kostnadseffektivt distributør skal bidra til at et økende antall produkteiere vil bidra med bookbare kvalitetsprodukter VisitNorway og andre reiselivsportaler. Visjonen

5  NBS er ikke et nytt bookingsystem, men utvikling av et verktøy for å samkjøre allerede eksisterende systemer  Fordelene med samkjøringen er:  Utnytte VisitNorways høye besøkstall og offisielle status  Tilby hele bredden og mangfoldet av norske, bookbare reiselivstilbudet på ett sted  Dekke kundens beslutningsprosess fra inspirasjon til planlegging og booking – fra «Look to Book»  Skal være en rimelig distribusjonskanal for reiselivsnæringen  Når utviklingsprosjektet er avsluttet skal næringen og eksterne investorer eie løsningen og ta ansvaret for driften gjennom det planlagte selskapet BookNorway 2. Nasjonal Booking Switch (NBS)- Hva og hvordan

6 5 basisprosjekter i Nasjonal Booking Switch 1. Konnektorutvikling 2. Utvikling av Switchprogramvaren 3. Integrasjon av Switchen på VisitNorway 4. Tilpasninger av VisitNorway for booking 5. Innholdsprosjekt (eget seminar)

7 Innholdsleverandører CityBreak TellUs GM Booking Destinasjoner med bookingløsning fra Konnektorer Nasjonal Booking Switch Lokale bedrifter via destinasjonsselskapene Direkte i løsningene til CityBreak, Restech og TellusGuestMaker. Alternativt via bookingsystemer (PMS) som Visbook med integrasjon mot disse tre løsningene. Lokale bedrifter Som ikke er med i destinasjons- selskapenes løsninger Destinasjon uten bookingløsning, eller selv valgt å ikke delta Restech F.eks. VisBook Integrasjon Nasjonale bedrifter Fase /2010 Hotellkjedene SAS og andre via Amadeus Norwegian Color Line Fjord Line Stena Line Hurtigruten Leiebil (via Amadeus) Andre IT-leverandører F.eks. Tellus PRODUKTEIEREPRODUKTET KUNDENE (Distribusjons- kanalene) 7,2 mill. unike besøkende på VisitNorway X unike besøkende på White Label- portalene MARKEDET (Kundenes kunder) BookNorway – produkter, kunder og markeder 2.2.

8  Destinasjonene må ha online booking løsninger levert fra City Break, TellusGuestMaker eller Restech, som alle skal ha konnektorer til Nasjonal Booking Switch  Bedriftene må enten være tilknyttet en nasjonal bedrift (transport/kjede) eller være bookbar gjennom et destinasjonsselskap med online bookingløsning fra City Break, TellusGuestMaker eller Restech  Bedrifter som har bedriftsspesifikke løsninger (PMS – Property Management System) som f.eks. Visbook kan bli bookbare ved at deres leverandør inngår avtaler om integrasjon med en eller flere av de tre destinasjonsløsningene.  Nasjonale, landsdekkende bedrifter som ikke er med i denne første fasen, kan kontakte BookNorway fra 2. kvartal 2011 og avtale hvordan de kan komme med fra 2011/2012. Forutsetninger for å bli bookbar på VisitNorway

9 Nasjonale bedrifter Alle 7 hotellkjedene via Pegasus-koblingen er klar. Sertifisering av bookingflyt ca medio januar –SynXis – integrasjon klar. Sertifisering medio jan. når større testutvalg foreligger Status – fly/leiebil –Amadeus – sertifisering avsluttet 2010 Fly – bookingflyt klar –Norwegian – via eget API, integrasjon og bookingflyt klar Leiebil - bookingflyt klar –Status ferge Color Line –Fungerende VisitOSLO løsning utvides med speed ferries Fjord Line –Konnektor klar Stena Line –Konnektor tilnærmelsesvis klar PMS Visbook klar 4. kvartal 13 konnektorer utvikles i Fase 1, målet er 20 totalt i 2011/ Konnektorutviklingen Status for de 13 konnektorene som skal inn i første fase (1/2)

10 Status Hurtigruten –API klart ultimo januar –Implementering i 2. kvartal Status Destinasjonsløsningene Overnatting –CityBreak klar før lansering (innhold og pris/tilgjengelighet) –TellUs GM Booking – ny plattform klar, utarbeidelse av plan for integrasjon pågår mellom VTG/GM –Restech klar før lansering (pris/tilgjengelighet) Innhold under avklaring for bedrifter uten destinasjonsløsning Aktiviteter –Omfang før lansering avklart innen –Løpende i neste faser (etter frysperioden april/mai) Status PMS – Integrasjon VisBook –CityBreak klar før lansering –TellUs GM Booking klar i løpet av 1. halvår 2011 –Restech klar i løpet av 1. halvår Konnektorutviklingen Status for de 13 konnektorene som skal inn i første fase (2/2)

11  Hva skal en switch utrette?  Skape et felles distribusjonssystem for reiselivet gjennom forskjellige, allerede eksisterende systemer, som blir tilpasset en enhetlig struktur  I switchen legges det inn forretningsregler hvor produkteierne bl.a. definerer hvem som skal få tilgang, priser, rabatter etc  I switchen gjøres dataene tilgjengelige for distribusjon på et standardisert format  NBS bygges i størst mulig grad på åpne løsninger for å kunne gjenbrukes i mange kanaler, (OTA-standarder). 2. Utvikling av Switch programvaren Nasjonal Booking Switch Teknisk leverandør: Visit Technology Group

12 3 Integrasjon av Switchen 4.Tilpasninger på VisitNorway for booking Nasjonal Booking Switch Integrasjon 7,2 mill. unike besøkende på VisitNorway X unike besøkende på White Label- portalene

13 VisitNorway

14 VisitNorway

15 BookNorway

16 BookNorway

17

18

19

20

21

22

23 BookNorway

24

25

26

27

28 Nasjonale bedrifter, (transport/kjeder) og regionale/lokale destinasjonsselskap:  kan få tilgang til hele eller deler av innholdet i Nasjonal Booking Switch (NBS) på egen portal Fordeler De kan tilby:  salgbare tilleggsprodukter, også utenom egen region (overnatting, aktiviteter og opplevelser  transport til/innen egen region Forutsetter at:  Tilpasningskostnader til egen portal må dekkes av bedriftene  Produkteierne i NBS må godkjenne distribusjon i andre kanaler  Juridisk ansvar ovenfor kunde må avklares i forb. med planlagte endringer i pakkereiseloven  Regionale destinasjonsselskap uten egen bookingløsning kan få tilgang til innholdet i regionen på egen portal via NBS forutsatt at destinasjoner i regionen har bookingløsninger koblet til NBS Fase 2: Tilpasning til andre distribusjonskanaler

29 Lansering Fase 1 pr. 1. april 2011 –Innkjøringsfase fra 1.4. – Evt. lansering pr. språkportal på VisitNorway –Frys for nye konnektorer/ny funksjonalitet mars - mai Fase 2 – Fra juni 2011 –Åpnes for flere produkter via destinasjonsløsningene (overnatting, aktiviteter) –Nasjonale, landsdekkende bedrifter som ikke er med i denne første fasen, kan kontakte BookNorway fra 2. kvartal 2011/når organisasjonen er på plass og avtale hvordan de kan komme med fra 2011/2012. Offisiell lansering på Innovasjon Norges Kick Off i september. Fremdriftsplan

30 Elisabeth Heyerdahl-Jensen Prosjektleder BIT Reiseliv E-post: Tlf Mobil: Kjell Galstad Prosjektleder teknologi Nasjonal Booking Switch E-post: Mobil: Meld deg på nyhetsbrevet her: Mer informasjon