Grunnleggende pedagogikk,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Samhandling.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Norges Musikkhøgskole
Presentasjonsteknikk - med PowerPoint som presentasjonsverktøy
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Sommervikar i Blend.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Presentasjonsteknikk
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Veiledning av elever / lærlinger
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- Hovedrolle eller birolle
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Frontlinjeserivce
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Bokpresentasjon Oslo.
Anne Fængsrud1 Foredragets forberedelser Hvorfor? Hvem? Hva?
Muntlige presentasjoner
Impulsuka 2013 Kristiansand
Barns læring, voksnes ansvar!
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Presentasjonsteknikk
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Finsk skole møter svesk
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Nærturlederkurs En nærturleder er kvalifisert til å lede kortere dagsturer i områder hvor nærturleder er lokalkjent.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Retorikk og muntlig kommunikasjon
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Helsesøsterkongressen 2017
Norges Musikkhøgskole
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende pedagogikk, HVORDAN LÆRE BORT -en innføring i pedagogikk Norges Jeger- og Fiskerforbund

Alle kurslederes ledetekst Forberedelser: Forbered læremateriell, utstyr og lokaler Forbered deg sjøl Når du lærer bort: Kroppsspråk, stemmebruk og øyekontakt Unngå stress Håndtering av spørsmål

Hvorfor er noen tilstede? Tonights special guest star ELEVEN Instruktøren har i beste fall en birolle

Forutsetninger for læring Trygghet Unngå stress Vær bevisst på kroppsspråk og stemmebruk Læring er også å endre oppfatning/adferd Læring krever forståelse Det jeg hører, glemmer jeg Det jeg ser, husker jeg Det jeg gjør, forstår jeg

Hvordan klare å formidle sin kunnskap? Forberedelser Kjenne materiell og hvordan det benyttes Hvordan er elevgruppen mht alder, kjønnssammensetning, motivasjon m.m. Vær tidlig ute, bli kjent med lokalene, sjekk at alt virker Sørg for å være motivert og engasjert selv – det smitter!

MAKVISE (Teoriforelesing) -Pedagogens smørbrødliste i planlegging Motivere Skap forventninger Aktivisere To-veis kommunikasjon, praktiske øvelser Konkretisere Lag eksempler elevene kan kjenne seg igjen i Variere Varier læremateriell, grupper, presentasjon Individualisere Se den enkelte og legg til rette for forståelse Sosialisere Holdninger dannes mennesker i mellom, gruppediskusjoner Evaluere Husk å få en fersk tilbakemelding, kritikk er innspill til bedring

En forelesings sammensetning Innledning Skaper forventninger, gi gjerne hovedkonklusjoner Hoveddel Systematisk med konklusjon etter hvert hovedpunkt Husk å ta pauser eller bryte av med demonstrasjoner, øvelser eller historier Avslutning Oppsummere hovedpunkter Det er lov å spissformulere Spørsmål og svar Oppfordring til elevene – praktiser det du har lært

Virkemidler du skal være varsom med Som instruktør/veileder har du makt, bruk denne med bevissthet Hva du sier og hvordan du fremstår legitimerer adferd Innrøm det du ikke vet – hvis heller hvordan man finner svar Bruk av humor kan være effektivt, men vær bevisst. Unngå vitser på Kjønn Seksualitet Alder Rase Handicap Sykdom eller død

Oppsummering I En god kursleder gleder seg til å holde kurs Sett deg sjøl i passe stemning Prøv å formidle: Ro og åpenhet Vennlighet og respekt for tilhørerne Du mener at tema er viktig for tilhørerne Du er godt forberedt Innholdet er vanskeligere for tilhørerne

Oppsummering II Ta pause hvis teknikken svikter Bevar roen – uansett. Du har en plan for gjennomføring som du følger! Stopp litt og få ut vepsen, fjern forstyrrende elementer Vær hyggelig mot alle Tilby pratmakeren eksklusive svar i pausen

Oppsummering III Entusiasme smitter Som instruktør er du det viktigste læremiddel Vær alltid godt forberedt Lykke til!