Grunnleggende pedagogikk, HVORDAN LÆRE BORT -en innføring i pedagogikk Norges Jeger- og Fiskerforbund
Alle kurslederes ledetekst Forberedelser: Forbered læremateriell, utstyr og lokaler Forbered deg sjøl Når du lærer bort: Kroppsspråk, stemmebruk og øyekontakt Unngå stress Håndtering av spørsmål
Hvorfor er noen tilstede? Tonights special guest star ELEVEN Instruktøren har i beste fall en birolle
Forutsetninger for læring Trygghet Unngå stress Vær bevisst på kroppsspråk og stemmebruk Læring er også å endre oppfatning/adferd Læring krever forståelse Det jeg hører, glemmer jeg Det jeg ser, husker jeg Det jeg gjør, forstår jeg
Hvordan klare å formidle sin kunnskap? Forberedelser Kjenne materiell og hvordan det benyttes Hvordan er elevgruppen mht alder, kjønnssammensetning, motivasjon m.m. Vær tidlig ute, bli kjent med lokalene, sjekk at alt virker Sørg for å være motivert og engasjert selv – det smitter!
MAKVISE (Teoriforelesing) -Pedagogens smørbrødliste i planlegging Motivere Skap forventninger Aktivisere To-veis kommunikasjon, praktiske øvelser Konkretisere Lag eksempler elevene kan kjenne seg igjen i Variere Varier læremateriell, grupper, presentasjon Individualisere Se den enkelte og legg til rette for forståelse Sosialisere Holdninger dannes mennesker i mellom, gruppediskusjoner Evaluere Husk å få en fersk tilbakemelding, kritikk er innspill til bedring
En forelesings sammensetning Innledning Skaper forventninger, gi gjerne hovedkonklusjoner Hoveddel Systematisk med konklusjon etter hvert hovedpunkt Husk å ta pauser eller bryte av med demonstrasjoner, øvelser eller historier Avslutning Oppsummere hovedpunkter Det er lov å spissformulere Spørsmål og svar Oppfordring til elevene – praktiser det du har lært
Virkemidler du skal være varsom med Som instruktør/veileder har du makt, bruk denne med bevissthet Hva du sier og hvordan du fremstår legitimerer adferd Innrøm det du ikke vet – hvis heller hvordan man finner svar Bruk av humor kan være effektivt, men vær bevisst. Unngå vitser på Kjønn Seksualitet Alder Rase Handicap Sykdom eller død
Oppsummering I En god kursleder gleder seg til å holde kurs Sett deg sjøl i passe stemning Prøv å formidle: Ro og åpenhet Vennlighet og respekt for tilhørerne Du mener at tema er viktig for tilhørerne Du er godt forberedt Innholdet er vanskeligere for tilhørerne
Oppsummering II Ta pause hvis teknikken svikter Bevar roen – uansett. Du har en plan for gjennomføring som du følger! Stopp litt og få ut vepsen, fjern forstyrrende elementer Vær hyggelig mot alle Tilby pratmakeren eksklusive svar i pausen
Oppsummering III Entusiasme smitter Som instruktør er du det viktigste læremiddel Vær alltid godt forberedt Lykke til!