Hva sier tallene oss?
Publiseringskanaler for OT statistikk, skal dekke ulike behov Udir.no, analysenotat etter hver innsamling, 3 ganger i året Innsamlingsportalen, og fra medio(?) 2015 Statistikkportalen Gjennomføringsbarometeret, 1-2 ganger i året. Publisert sist i september -KOSRA, OT-indikator, andel som er tilbake i skole/lære eller arbeid, årlig
Status for de fire hovedgruppene registrert i OT per juni 2014 fordelt på fylke.
Ungdom i OTs målgruppe per juni 2014 etter tilmeldingsårsak og alder Ungdom i OTs målgruppe per juni 2014 etter tilmeldingsårsak og alder. N = 19 400. Antall.
Utviklingen i andelen ungdommer i aktivitet i løpet av skoleåret
En av ti ungdommer i OT er ikke aktuelle for opplæring eller arbeid på grunn av sykdom eller opphold i institusjon
To av fem ungdommer er tilbake i OT neste skoleår eller Tre av fem er ikke tilbake i OT neste skoleår
En av tre i OT skoleåret 2012-13 begynte i skole eller lære skoleåret neste skoleår, 2013-14 Andel ungdommer i OT skoleåret 2012-13 som begynner i skole-lære 2013-14.
Fra Gjennomføringsbarometeret, 2014:1 Andelen ukjente ungdommer i oppfølgingstjenesten har gått kraftig ned de siste årene. Andelen ukjente i oppfølgingstjenesten var fem prosent i 2014. Andelen ungdommer som har fått hjelp av oppfølgingstjenesten til å komme i aktivitet, for eksempel skole, arbeid eller tiltak, har økt mye de siste fem årene. Fra i fjor til i år har veksten bremset opp og gått litt tilbake. 60 prosent av ungdommene som var i oppfølgingstjenesten ved utgangen av skoleåret 2011-2012, var i arbeid eller i videregående opplæring ved begynnelsen av neste skoleår, 2012-2013. 30 prosent av ungdommene var tilbake i OT.
Ny indikator: Status for ungdom tilmeldt OT ved utgangen av skoleåret 2010-2011 og 2011-2012 neste skoleår (2011-2012 og 2012.2013). Prosentandel.
Oppsummering Svært positiv utvikling i andel ukjente og andel i aktivitet de siste 3-5 årene Trenden ser ut til å flate ut, og gå litt tilbake for noen indikatorer. Andelen gjengangere relativt stabil de siste årene. En vridning fra relativt ensidig fokus på ukjente til større fokus på resultat, hvor mange kommer tilbake i skole/lære og arbeid.