IKT 1 Prosjektet ”E-handel gir mer!” (Kundebehov og læring i elektronisk varehandel) 2005 – 31.12.2006 Rolf Kenneth Rolfsen SINTEF IKT 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

Vann på avveier – en bransjeutfordring
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
IKT 1 Elementer av kundeveiledning  Informasjon om rettigheter o.l.  Oppfølging etter kjøp  Produktinformasjon  Hjelp til å bruke produkt  Hjelp til.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Konseptualisering - bakgrunn
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Sommervikar i Blend.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Resultater 2012.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Digitale kontrakter og digital signatur: Hvilke erfaringer har vi gjort siden sist? Bjørn Davidsen, Uni Pluss AS.
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
E Morteza Amari, 2006 ”To be online, or not to be online: That is the question!”
Selge et produkt eller en tjeneste
Resultater Kundesenter
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
Kristine Helander Marketing Manager Internet Nordic
Opplæring, tilsyn, regelverk - gir det bedre informasjonssikkerhet? Tom-Andre Skar 8. juni 2007.
Sammensatte tekster.
Forutsetninger for elektronisk samhandling med Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Adressekit Mars 2013 v/ Trondheim kommune. Hva er et Adressekit????  Kommunen ”eier” Adressekit  Inneholder opplysninger om kommunen som:  Organsisasjonsnummer.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
KF PROSJEKTET.
Malverk intern produktopplæring
Nettbutikk for proffer gir mer!. MAXBO PROFF har pr. i dag 43 utsalg. Sisteleddsomsetning på 1,6 mrd profesjonelle kunder. Nærhet og tilgjengelighet.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
Aktivt salg.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Sykkelen.no Alt om sykler og utstyr. Misjon “Vi skal hjelpe norske forbrukere å navigere i utstyrsjungelen.”
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Driftsbudsjett og regnskap
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Fakta om MobilePay   Etablert i Danmark i 2013 Lansert i Finland i 2014 Lansert i Norge i 2015 Nordens ledende mobilbetalingstjeneste med Tilstedeværelse.
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning

Frokostmøte om kunstig intelligens
Organisasjoners kjøpsadferd
Games for Civic Engagement
Enkel brukerveiledning
Sett inn bilde av produkt her
Norsk Fosterhjemsforening <fylke>
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Verktøy til kundeklubb
Utskrift av presentasjonen:

IKT 1 Prosjektet ”E-handel gir mer!” (Kundebehov og læring i elektronisk varehandel) 2005 – Rolf Kenneth Rolfsen SINTEF IKT 2006

IKT 2 Prosjektdeltakerne

IKT 3 FoU-resultater: Kundesentrert utvikling Utvikler metoder for å forstå kundenes behov for kundeveiledning Måler effekter av kundeveiledningstiltak Utvikler designmønstre (design patterns) for god kundeveiledning ma501su02/schlegel.jpg

IKT 4 Kundeveiledning i e-handel Behovsveiledning Prosessveiledning Produktveiledning (Hva er kundens behov for veiledning?)

IKT 5 Kundeveiledning i e-handel kunden vet hvilket produkt hun ønsker. F.eks. OLYMPUS E500KIT kunden vet type produkt hun ønsker F.eks. digitalt speilrefleks kamera kunden vet ikke hvilke alternativer hun har å velge i mellom F.eks. analogt, digital kamera, speilrefleks versus kompakt. kunden ønsker å få dekket et behov, men hun vet ikke hvilket produkt (kvalitet) som kan hjelpe henne. F.eks. ”En telefon som virker i USA”, ”et terrassegulv” Copyright © by Brandon Stone (Hvordan hjelpe kunden i å finne riktig produkt?)

IKT 6 Kundeveiledning i e-handel Strukturell veiledning F.eks. veivisere, interaksjon, navigasjon, Innholdsbasert veiledning F.eks. artikler, produktopplæring, kjøpsguide, Veiledning gjennom direkte kundedialog F.eks. e-post, chat, telefon, (På hvilken form skal det veiledes?)

IKT 7 For å identifisere kundebehov Spør vi kundene Spørreundersøkelser Intervjuer pilotering Spør vi 1. linjesupport Intervjuer og loggbok Ser vi på handlingsmønstre Benytter weblogganalyse mulighetene Tester vi alternativer Pilotering, brukertesting, live

IKT 8 Vi spør kunden om hva de ønsker å gjøre... Se etter tilbud og kampanjer Få inspirasjon Få hjelp til å velge produkt Få detaljert produktinformasjon Sammenligne varer Kjøpe bestemt vare Få hjelp til å bruke produkt Kontakte kundeservice Få oversikt over vareutvalg Finne nærmeste butikk (Vi spurte i 2005 og vi spør nå igjen.)

IKT 9 Vi spør kunden hvor tilfreds de er med 1.informasjon om kundens rettigheter 2.informasjon om kjøpsprosessen 3.informasjon om det enkelte produkt 4.informasjon om vareutvalget 5.opplæring i hvordan det enkelte produktet skal brukes 6.tips om aktuelle produkter på grunnlag om antagelser om kundens behov 7.ideer og inspirasjon om hvordan produkter kan tas i bruk og settes sammen til helhetlige løsninger (Vi spurte i 2005 og vi spør nå igjen.)

IKT 10 Resultater hos nettbutikkene Telehuset har videreutviklet nettbutikken og prøvd ut nye tjenester ”Kundedialog i nettbutikk gir mer!” Elkjøp har utviklet en ny nettbutikk ”Kundeinteraksjon i nettbutikk gir mer!” MAXBO PROFF har utviklet en nettbutikk ”Nettbutikk for proffer gir mer!”

IKT 11 MAXBO PROFF nettbutikk Nettbutikken står ferdig og er klar til pilotering i disse dager. Prosjektet ”E-handel gir mer!” skal bistå evalueringen av piloten. Med fokus på hvordan PROFF-kundene tar nettbutikken i bruk kundenes vurderinger av og ønsker i forhold til kundeveiledningen Hanne Astrup Lundh vil nå presentere MAXBO PROFF nettbutikk. Introduksjonen: Nettbutikken til MAXBO PROFF er noe mer enn et supplement til den tradisjonelle MAXBO PROFF butikken. Den er også noe annet enn den tradisjonelle nettbutikken.