Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Advertisements

Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
PLANLEGGING SMÅKRAFTVERK AV EN STØRRE GRUNNEIER
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Praktisk info til prosjektkunder
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Intelle Service Kontrakt
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Øving 1 - Forretningsideen
Svensker i Norge - Kampanje.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Lansering av nytt tilbud! Kartleggingsstøtte til eksisterende bygg Kundeseminar 28. januar 2015 Håvard Solem, Programansvarlig.
Gruppeundervisning /
Mulighetenes Oppland Forberedelser Hva kan man gjøre i en tidlig fase for å sikre at man får det man trenger? Ved Trond-Erik Eriksen Innkjøpsrådgiver OFK.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
Regnskap og regnskapsrutiner
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell
Markedsføring.
Driftsbudsjett og regnskap
Visjon, virksomhetside og verdier
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kapitalbehov og finansiering
Oslo kommunes erfaring med tilvisningsavtaler
Forretningsprosjektplan
Viktoria Stensrud / Nasjonalparken Næringshage
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Hvilke kjerneaktiviteter må vi utføre for å oppfylle verdiløftet?
Kurs i entreprenørskap
Roede-kurslederen på Facebook
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Mall_Foto Samarbeid om HMS-opplæring- hva innebærer det?
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Forskningsinfrastruktur – Litt kort om juridisk
Plan for forretningsprosjekt
Prosjektnavn | Firmanavn |Navn på presentatør
Selge et produkt eller en tjeneste
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Rekruttere elever til å lage innhold
Kurs i entreprenørskap
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen Kunderelasjoner Nøkkel aktiviteter Kundesegment Nøkkel partnere Kundeløfte Nøkkel ressurser Kanaler Kostnadsstruktur Inntektsstømmer Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

Kundesegment Kundesegment beskriver hvem ditt foretak skal skape verdier for. FRAM Nordfjord 40 ++ Planlegger alderdom Vil bruke boligen lenger Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

Kundeløftet Kundeløftet definerer hva slags verdier du skal levere til kundene dine – hvilke behov som skal dekkes. FRAM Nordfjord Totalpakke Pakkepris El sikkerhet Trygghet Energibesparelser Økt Komfort Profesjonelle aktører Forstår kundens behov Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

Distribusjonskanaler Kanaler er hvor ditt foretak når sine kundesegmenter (gjennom faser; oppmerksomhet, vurdering/evaluering, kjøp, levering og oppfølging) FRAM Nordfjord Temakvelder Presseomtale DM Info-kvelder Hjemmeside Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

Kunderelasjoner Kunderelasjoner beskriver hvilke type relasjoner du har til dine kundesegmenter. (Personlig 1:1, Selvbetjening, sosiale medier) FRAM Nordfjord Dedikert personlig assistanse Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

Inntektsstrømmer Inntekten er hva kundene er villige å betale for å få oppfylt kundeløftet. (kontant, abonnement, leie/leasing, EPC, lisens, annonser, distribusjonsavgift) FRAM Nordfjord Pakkepris; fakturert fra den enkelte Tillegg; fakturert fra den enkelte Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

Nøkkelressurser Nøkkelressursene er de viktigste som kreves for å kunne oppfylle kundeløftet. (anlegg/maskiner, IPR, menneskelige, finansielle) FRAM Nordfjord Personell Kompetanse Utstyr Logistikk Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

Nøkkelaktiviteter Nøkkelaktiviteter er de viktigste aktivitene som skal til for å levere kundeløftet. (salg, produksjon, problemløsning, FoU) FRAM Nordfjord Salg/Markedsf. Energianalyse Tilbud Prosjektering Prosjektledelse Utførelse Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

Alliansepartnere Alliansepartnere er de virksomhetene eller nettverkene du er avhengig av for å levere kundeløftet FRAM Nordfjord Bank Husbanken Forsikring Enova Arkitekter Prosjekterende Leverandører Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

Kostnadsstruktur Kostnadsstrukturen beskriver alle kostnader knyttet til det å operere forretningsmodellen (verdidrevet eller kostnadsdrevet?) FRAM Nordfjord Abeidskostn/ utførelse Material Prosjektledelse Reklamasjon Markedsførings-kostnader Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

Arbeidsoppgave Arbeid med å utvikle de ulike blokkene i forretningsmodellen. Enkel metode: Vi tar blokk for blokk, og spørsmål for spørsmål. Hver enkelt tenker for seg selv 2 minutter og noterer minimum 2 svar Diskuter i ca 8 minutter og konkluderer. Går videre til neste spørsmål/blokk.