Hvorfor foreldremedvirkning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Advertisements

Samarbeid mellom skole og hjem
FORELDREMEDVIRKNING I SKOLEN
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
FAU ved Sten-Tærud skole
Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i Kristiansand
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Samarbeid hjem-skole, v/seniorrådgiver i FUG Randi H. Jørgensen
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Kommunalt foreldreutvalg for grunnskolen i Kristiansand Samspill og rolleforståelse Hvorfor det er viktig at ansatte, foreldre og elever medvirker.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Didaktiske utfordringer
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
Samarbeid mellom skole og hjem
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst,
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvorfor foreldremedvirkning?
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Kurs for foreldrekontakter Ringshaug ungdomsskole høsten 2014
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Det viktige samarbeidet
Klassekontakter Fire foreldrekontakter på hvert trinn. Det er ønskelig at alle gruppene er representert. To foreldrekontakter er fast i Fau og to er vara.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Velkommen til førskoledag
Foreldreråd og elevråd i kulturskolen Foreldrekontakter og elevtillitsvalgte er rekruttert: Hva nå! Vi reflekterer over utfordringer og muligheter. organisering.
Kjære forelder/ foresatt
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Buøy skole 17. September 2008 Kommunalt foreldreutvalg i Stavanger
Hjem-skole samarbeid Auglend skole 29. september 2014 Nina Bøhnsdalen
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Kommunalt foreldreutvalg KFU Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i din kommune.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Velkommen til FAU - møte
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Generell oversikt over gjeremål for Vaulen skule
Foreldrekontaktar og Fau
Skole- hjem samarbeid.
Kveldsseminar Læringsmiljø
Skole/hjem-samarbeid
01-17/18 Rektor ønsker velkommen og presentasjonsrunde
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor foreldremedvirkning? Hvorfor skal vi samarbeide? Samarbeid gjør oss sterke! Det er positivt for elevene at vi voksne samarbeider, vi ser alle hva som skjer med denne lille piken hvis enten læreren eller en av oss foreldre ”glipper taket” eller ikke er villige til å samarbeide med de andre. Elevene blir tryggere når vi voksne er tydelige på at vi samarbeider og at vi gjør det for at den enkelte elev og elevene sammen skal få det bedre på skolen, både faglig og sosialt. Det er også viktig at foreldre samarbeider med hverandre og med alle ansatte på skolen. For at vi skal kunne samarbeide godt, er det viktig at vi har samme forståelse av hva det innebærer å samarbeide og at forventningene til samarbeidet avklares.

Barneloven §30 og FNs menneskerettighetserklæring slår fast at: Det er foreldrene som har hovedansvar for barns oppdragelse og læring Dette ligger til grunn for opplæringslovens § 1. Skolen må ta dette på alvor og legge til rette for samarbeidet, og vi foreldre må stille opp for våre barn.

Opplæringsloven §1 Grunnskolen skal i samarbeid og forståing med heimen hjelpe til med å gi elevane ei kristen og moralsk oppseding,(…..) Det skal leggjast vekt på å skape gode samarbeidsformer mellom lærarar og elevar, mellom lærlingar, lærekandidatar og bedrifter, mellom skole og heim, og mellom skole og arbeidsliv Ved innføring av Kunnskapsløftet har det vært mye fokus på hjem-skole samarbeidet, og mange har oppfattet at dette er nytt. Formulering i formålsparagrafen har stått siden 1969.

Kunnskapsløftet Generell del Det legges vekt på foreldrenes primæransvar for barns oppfostring. Skolen skal ikke overta dette ansvaret, men hjelpe og støtte hjemmene i oppfostring av en ny generasjon. Foreldrene er en viktig del av barns læringsmiljø Dette er videreført fra Læreplanen av 1997, og presiseres i Del II i Kunnskapsløftet/Prinsipper for opplæringen (se neste bilde)

Prinsipper for opplæringen: …Samarbeidet mellom hjem og skole er sentralt både i forhold til å skape gode læringsvilkår for den enkelte og et godt læringsmiljø i gruppen. En forutsetning for godt samarbeid er god kommunikasjon… God kommunikasjon er en forutsetning for et godt samarbeid, men ikke alltid like lett å få til. Det er mye snakk om tilpasset opplæring, men like viktig er tilpasset samarbeid. Mange foreldre er flittige brukere av e-post og sms, mens andre gjerne vil kommunisere via papir eller på telefon. Lag gode møteplasser for å snakke sammen i ”fredstid”, da er man bedre rustet til å takle eventuelle vanskelige situasjoner og saker som kan oppstå. Her kan du lese hele del 2 av Kunnskapsløftet: www.udir.no/grep

Forskning viser Det ikke er foreldrenes utdanningsnivå og kunnskap om skolefagene som er det viktigste, men at de viser positive holdninger til skolen og interesse for elevenes arbeid. Det finnes mye forskning som bekrefter hvor viktig foreldre er for barns læring. Det viktigste er at foreldrene viser positive holdninger til skole og læring og støtter og motiverer egne barn. Men det er også viktig at de engasjerer seg i skolen. Forskning viser at der foreldre kjenner hverandre godt, er de også mer fornøyd med samarbeidet med skolen. Thomas Nordahl skriver i sin bok "hjem og skole - hvordan skape et bedre samarbeid" (2007): "I stedet for å kompensere for foreldre burde det ut fra forskningsresultater i sterkere grad iverksette tiltak for å støtte foreldre". Han mener det fra forskningsperspektiv er naivt å tro at skolen kan kompensere for elevenes ulike hjemmebakgrunn. Skolemat, leksehjelp og andre tiltak på skolen er positivt, men det må foregå parallelt med en satsing på foreldre og en informasjon til foreldre om den rolle de spiller uansett hva de gjør og ikke gjør.

Forskning viser Når foreldre engasjerer seg, blir elevene mer motiverte og gjør det bedre på skolen. Foreldre er derfor en viktig ressurs for elevenes læring. Dialog og samarbeid bidrar til at foreldre engasjerer seg og blir en ressurs for skolen.

Foreldrerepresentasjon i grunnskolesystemet i Norge Stortinget Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) Kunnskapsdepartementet Fylkesmannen - Utdanningsavdeling (18) Kommunale foreldreutvalg Kommunestyret (434) (KFU) *Samarbeidsutvalg Und.pers(2) Andre tils(1) Foreldre(2), Elever(2) Politiker (1) Rektor Foreldrerådets Elevråd Arbeidsutvalg (FAU) Foreldrekontakter/ Elevrepresentanter Klassekontakter Elevene Undervisnings- Foreldreråd Andre personalet ansatte Alle foreldre *) I noen kommuner er det opprettet et driftststyre på hver skole