Livskvalitet og antistoffsvikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Medbestemmelse og medansvar for ungdom i idretten
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Trebåt for alle.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Bondens Trivsel og Helse Nøkkel til Suksess.
Christina Ødegård sin lærlings tid
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Selvfølelse vs selvtillit
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Studieprogram for Marin teknikk Onsdag 25. april 2012 T2

Mestring og forebygging av depresjon
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet Høst 2012 (Utdrag)
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Hvordan påvirker endring i kroppsbilde forløpet av spiseforstyrrelsessymptomer hos innlagte pasienter Marit Danielsen Spesialist i psykiatrisk og psykosomatisk.
LSVT LOUD Hvem er vi? Katrine Kvisgaard og Gry Sandland
Brukerundersøkelse aV Nov 2012 (utvalg) Nov 2012 (utvalg)
Barn og unges helse Levanger kommune
Undersøkelse av Malene Tonheim og Anders Hjelmaas
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Om å skrive om litterære tekster
”Når vi bestemmer selv”
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
”Folkehelsesøstra i bevegelse fra barnehage til rådmann”
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Hverdagslivets utfordringer Ungdom – voksen - pårørende
Avdeling for Barn og ungdom, St Olavs Hospital
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
High Five Driven Development! Peder Søholt. Øk motivasjonen din! Vi speiler oss selv ofte i andres følelser Øk motivasjonen til andre, og du vil øke din.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Ingen tid å miste! Kari-Ann Baarlid, Nestleder i fagavdelingen
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
I dag snakker vi om psykiske problem:
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI Kommunens internkontroll.
Din helse - vår hjertesak! ”Rehabilitering i eldresenteret” et prosjekt i Nasjonalforeningen for folkehelsen med eldre i fokusDin helse - vår hjertesak!
Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad.
Ungdoms slang Fillip Leth.
Av: Anette Helene Smørdal
QUIZ- (AS) BJØRNS KIWANISQUIZ Du treffer en person som ser du bærer Kiwanisnåla, og som spør hva det er. Du svarer: ”Jeg er medlem av Kiwanis! ” 1.Hva.
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
Hovedprosjekt Sikkerhetsrutiner for sykepleiere som dokumenterer i den elektroniske journal (EPJ). Et prosjekt i studiet Videreutdanning i Data Av student.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Støttekontakt til personer med demens
HVA SIER UNGDOM MELLOM 14 OG 18 ÅR OM FREMTIDIG KOMMUNE? KOMMUNEREFORMEN.
Workshop, Dokka – 9. nov
Universell utforming av kollektivknutepunkt. Hvem er vi som arrangerer? Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Avdeling for rettferd og inkludering Deltasenteret.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Plan for HMS- kultur undersøkelse. Undersøkelsen Gjennomføre en muntlig undersøkelse på noen utvalgte ansattes syn og holdninger til HMS. Gjennomføre.
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
Prosjektoppgaven.
– kvantitativ metode & kunnskap om ungdom
Team X-lence Hva står vi for?.
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Cannabisprogram ungdom
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Utskrift av presentasjonen:

Livskvalitet og antistoffsvikt Prosjektoppgave av Annika Klungland

Disposisjon Innledning Hvem er jeg? Dagens presentasjon Målet med oppgaven Hvordan/hvorfor påvirkes livskvalitet og skolegang Metode Mitt navn er Annika Klungland. Jeg studerer medisin her i Oslo på 4. året. Som en del av min utdannelse må jeg skrive en valgfri oppgave. Jeg har valgt å skrive om livskvalitet og skolegang hos barn og ungdom med medfødt antistoffsvikt. Jeg er helt i begynnelsen av mitt arbeid, og kan nok mye mindre enn mange av dere om antistoffsvikt og ikke minst om å leve med antistoffsvikt. Derfor tenker jeg at i dag blir det først og fremst dere som kan lære meg noe, det er vanskelig å lese seg til en forståelse av hvordan det er å leve med en kronisk sykdom. Derfor kommer jeg til å legge opp til mange spørsmål til dere og jeg håper på mange innspill tilbake. Mål: Hvorfor er det viktig å kartlegge livskvalitet og skolegang hos barn med medfødt antistoffmangel? Hvordan antistoffsvikt kan påvirke livskvalitet og skolegang Metode: Hvordan undersøker man dette? Livskvalitet og skolegang hos barn og ungdom med medfødt antistoffsvikt

Hva er hensikten med å undersøke dette? Mål Hva er hensikten med å undersøke dette? Sette fokus på dette aspektet ved sykdommen Informasjonen kan være grunnlag for bedre psykososial og utdanningsmessig oppfølging. Bedre livskvalitet både som barn og voksne Det er gjort lite forskning på dette fra før Livskvalitet og skolegang hos barn og ungdom med medfødt antistoffsvikt

Hvordan kan antistoffsvikt påvirke livskvalitet og skolegang? Hva er grunnen til å tro at medfødt antistoffsvikt kan påvirke livsskvalitet. Hvordan påvirker det? Hyppige infeksjoner Redusert vekst Lungeskader Økt skolefravær Mister undervisning, henger etter faglig? Får ikke vært sammen med venner disse dagene Går glipp av morsomme ting som skjer på skolen Fritidsaktiviteter? Er noen mindre egnet? Innskrenket fysisk aktivitetsnivå? Andre assosierte tilstander. Tarmplager Allergi, astma, autoimmunt Belastende behandling Ukentlig sprøyte Ubehagelig stikk? Traumatisk for små barn, holdt fast? Slitsomt med planlegging og oppfølging av behandling Livskvalitet og skolegang hos barn og ungdom med medfødt antistoffsvikt

Eksempel Hyppige infeksjoner Økt skolefravær Faglig Samvær med venner Går glipp av ”det som skjer” Redusert vekst Lungeskader Hva er grunnen til å tro at medfødt antistoffsvikt kan påvirke livsskvalitet. Hvordan påvirker det? Hyppige infeksjoner Redusert vekst Lungeskader Økt skolefravær Mister undervisning, henger etter faglig? Får ikke vært sammen med venner disse dagene Går glipp av morsomme ting som skjer på skolen Fritidsaktiviteter? Er noen mindre egnet? Innskrenket fysisk aktivitetsnivå? Andre assosierte tilstander. Tarmplager Allergi, astma, autoimmunt Belastende behandling Ukentlig sprøyte Ubehagelig stikk? Traumatisk for små barn, holdt fast? Slitsomt med planlegging og oppfølging av behandling Livskvalitet og skolegang hos barn og ungdom med medfødt antistoffsvikt

Hvordan kan livskvalitet og skolegang undersøkes? Metode Hvordan kan livskvalitet og skolegang undersøkes? Hvordan skal man undersøke dette? Det kan være vanskelig! Hva er livskvalitet? Hvordan undersøke skolegang? Livskvalitet og skolegang hos barn og ungdom med medfødt antistoffsvikt

Hva er livskvalitet? Livskvalitet Vanskelig å definere. I boken jeg leser på skolen står det et helt kapittel om hva livskvalitet er. Det er en rekke forskjellige definisjoner. Jeg føler at jeg vet hva livskvalitet er, men det er litt vanskelig å forklare. ”Psykisk velvære”? ”Det handler ikke om hvordan man har det, men hvordan man tar det” Det er laget en rekke spørreskjema om livskvalitet. De er testet på en generell befolkning og kan så testes på enkelte sykdomsgrupper. Det er en eller flere slike spørreskjema jeg kommer til å ta utgangspunkt i. Livskvalitet og skolegang hos barn og ungdom med medfødt antistoffsvikt

Spørreskjema PedsQL 4.0 Fysisk aktivitet Følelser Sosialt Skole Livskvalitet og skolegang hos barn og ungdom med medfødt antistoffsvikt

Hvordan kan man undersøke skolegang? ”Skolegang” er kanskje et litt dårlig ord, jeg har litt problemer med å finne et ord som passer. Fravær Støttetimer PedsQL4 (Konsentrasjon, faglig, fravær) Karakterer? Livskvalitet og skolegang hos barn og ungdom med medfødt antistoffsvikt

Takk for meg! Jeg kommer til å invitere alle som følges opp for antistoffsvikt på Rikshospitalets BARNEAVDELING om å delta i undersøkelsen. Jeg sette veldig pris på alle svar jg får på undersøkelsen. Dere vil bli kontaktet. Takk for at jeg fikk komme hit i dag. Jeg har lært mye av dere som jeg kan ta med i undersøkelsen min. Kanskje jeg kan komme igjen en annen gang å presentere det jeg finner. Livskvalitet og skolegang hos barn og ungdom med medfødt antistoffsvikt