Hvordan forbedre seksjonsarbeidet? Rammene Erfaringene Forslag til neste skoleår 31.05.2011Seksjonsarbeid Realfag/Idrett1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
-ikke bare for zippylæreren…
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Lokale arbeidstidsavtaler
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Lokalt utviklingsprosjekt Hovedprinsipp  Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger.
Lokal arbeidstidsavtale
Utdanningsforbundet Bergen
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
UiS Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Ulike kalendervisninger I denne kalenderen ser vi en månedsvisning. Da har man en oversikt over hele måneden. Dette er Nokia Her er det en blå ramme.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
«Lese og løse oppgaver»
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Arbeidstidsavtalen.
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
(atg-nettverk nov-2011) –Årsmøte i Utdanningsforbundet Bergen mars Det deltar 111 delegater. –Årsmøtet er den viktigste arenaen for å være.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
VELKOMMEN TIL Foreldremøte 10. trinn Sakliste 1.Presentasjon og aktuell informasjonAlle 2.UtdanningsvalgJørn 3.Timeplan og arbeidsplanKim.
Den gode skoleeier I Nes.
Italia 2012 Ka kom der ut av detta, da?.
Skolebasert kompetanseutvikling
REalfagskommune!.
Skolebasert kompetanseutvikling
Formativ evaluering BI Stavanger
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan forbedre seksjonsarbeidet? Rammene Erfaringene Forslag til neste skoleår Seksjonsarbeid Realfag/Idrett1

Rammene SFS 2213 størst mulig profesjonalitet i lærernes yrkesutøvelse forholdet mellom tid til undervisning og tid til andre oppgaver knyttet til Utviklingsmål (skole/skoleeier) finne og velge gode prosesser for å nå målene stimulere til innsats for å nå målene skal involvere undervisningspersonale Lokal avtale Fag- og seksjonsarbeid Tida blir disponert av avdelingslederne. Her bør tida brukes til faglig-pedagogisk arbeid pedagogisk bruk av IKT utvikling av vurderingskriterium Eksamensformer arbeidsplaner andre faglig-pedagogiske spørsmål Realfag/IdrettKari Bruvik2 All felles møtetid = onsdag 2 timer Bunden tid 29,3 timer = sterkere styring, krav til innhold, krav til utviklingsarbeid

Erfaringene Seksjonsmøter: Skal det være drøftingsmøter eller arbeidsmøter? Hvilke tema egner seg når alle sitter sammen? Vi har svært begrenset fellestid. Når skal vi faktisk ”gjøre” nybråtsarbeid for å utvikle oss? Medarbeidersamtalene: Det er viktig at alle opplever fag- og seksjonsarbeid som meningsfullt! Det skal komme eleven til gode! Mest mulig effektivt - krever systematikk Forutsigbarhet – vet hva vi jobber med, hvor vi ønsker å gå… Ingen synes de har god tid! Lærerne har ulike behov (vi er god på ulike ting..)/(trenger utvikling på ulike ting..) Realfag/IdrettKari Bruvik3

Neste år: Velge ett prosjekt Realfag/IdrettKari Bruvik4 EIERFORHOLD Personliggjøre utviklingsarbeid gjennom: å kjenne på/erkjenne et behov/ønske å avgrense seg til ett prosjekt å finne en samarbeidspartner med felles ønske/behov STRUKTUR Finne og sette av felles tid på timeplanen hver uke Lage en kort ”forpliktende” prosjektbeskrivelse med mål DELING/ERFARINGSUTVEKSLING Seksjonsmøtetiden brukes i mest mulig grad til å løfte frem ulike prosjekter, presentasjon av hva en har gjort/gjør, synliggjøre utfordringer og få innspill fra de andre i seksjonen. GEVINST? Å arbeide med ulike prosjekter vil gi bredde i utviklingsarbeid Det en jobber med selv har en personlig gevinst – men som andre kan dra nytte av