Finansiering av sykkelbyprosjektene i RØ Nettverksamling Lillestrøm 20. Mai 2014 Trude Schistad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Bergen en sykkelby med potensiale
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Nes Arena Lang vegs ferd mot dag..
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest.
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Mulighetenes jorde……...
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2014
Handlingsprogram godt i gang - med mange utfordringer!
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling for særskilt utvalgte sykkelbyer på Vestlandet Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
KDP E18-korridoren i Asker
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
TILSKUDD TIL TILTAK I BEITEOMRÅDER November 2013.
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest mai.
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Utredninger og planfase
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Pensjon – sikkerhet eller spekulasjon? Regnskapsreglenes betydning for pensjonen Forsvar Offentlig Tjenestepensjon Oslo, 8. september 2014 Fanny Voldnes.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
1 Budsjettundersøkelse - representativitet. 2 Forslag investeringsbudsjett 2015 Anslag for investeringer i kommunene 2015 – cirka 60 mrd. kroner (anslag.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
-Ein tydeleg medspelar Økonomiplan OD-møte
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Utskrift av presentasjonen:

Finansiering av sykkelbyprosjektene i RØ Nettverksamling Lillestrøm 20. Mai 2014 Trude Schistad

Men først litt om helse:

Sykkelbyer i RØ ● Oppland: Gjøvik og Lillehammer ● Hedmark: Hamar og (Kongsvinger) ● Akershus: Oppegård, Asker, Skedsmo og Ullensaker ● Østfold: Sarpsborg/Fredrikstad ● Oslo Må avklare formelt hvilke nye som skal med!

Sykkelbyarbeidet skal videreføres ● Investeringsmidler fra rv skal kun benyttes til investeringstiltak langs rv (inkl alternativt vegnett) ● Drift av sykkelbyene, info, tellinger etc skal dekkes over driftsbudsjettet (rv-midler) ● Opptrapping i 10-årsperioden – planer en utfordring ● Handlingsprogrammet gir et solid grunnlag for det videre arbeidet med sykkelbyene. ● Fylkeskommunenes prioriteringer er viktig og i noen byer avgjørende NTP - Stortingsmeldinga

Fylkesfordelt – mill. kroner Riksvegmidler til gang - sykkel ● Østfold ● Akershus 152 (+85) 75 ● Oslo 149 (+260) 99 (+70) ● Hedmark ● Oppland

Utvalgte sykkelbyer i RØ ● Østfold – Sarpsborg og Fredrikstad ● Akershus – Skedsmo, Ullensaker, Oppegård og Asker ● Hedmark – Hamar ● Oppland – Lillehammer og Gjøvik Nye sykkelbyer i ? ● Østfold – Askim/Mysen, Moss, Halden ● Hedmark – Kongsvinger, Brumunddal, Elverum

Riksvegmidler til Sykkelbyene i RØ ● Østfold 116 mill ● Akershus 90 mill ● Hedmark 85 mill ● Oppland 66 mil ● Totalt 356 mill kroner mill binding ● I perioden ble det bevilget ca 73 mill. kroner til sykkelbyene i RØ Handlingsprogrammet :

D/v-midler til utvalgte sykkelbyer i RØ Post 23 riksvegmidler Ordinære midler fra drift/vedlikeholdsbudsjettet benyttes til tiltak på riksveganlegg. (Gjelder alle byer.) Det er øremerket noe midler som kan brukes til kampanjer generelt og til skilting. (Sykkelbyene.)

Tilskuddsordning ● 3.7 Tilskotsordning for gang- og sykkelvegar ● I samband med behandlinga av statsbudsjettet for 2014 blei regjeringa bedt om å etablere ei belønningsordning for gang- og sykkelvegar og komme tilbake til Stortinget med ei eiga sak om dette i samband med revidert nasjonalbudsjett, jf. Innst. 13 S (2013–2014). ● Samferdselsdepartementet tek sikte på å sette i gang ordninga i 2015, og Regjeringa vil komme tilbake til Stortinget med saka i samband med statsbudsjettet for ● Førebels er det lagt opp til at ordninga vil bli retta mot fylkeskommunalt og kommunalt vegnett i kommunar og fylkeskommunar som har inngått forpliktande avtale om auka sykkelsatsing (sykkelbyavtalar). Dette er avtalar som er inngått mellom Statens vegvesen, fylkeskommunane og kommunane om målretta satsing for å auke sykkelbruken. For at tilskot skal kunne bli gitt, må det ligge føre vedteken plan for samanhengande hovudnett for sykkeltrafikk. Det blir vidare lagt opp til at tilskotmottakar skal betale ein eigendel på 50 pst. av kostnaden ved prosjektet. Kostnader til reguleringsplanarbeid og prosjektering vil kunne inngå i eigendelen. ● Prosjekta som ein kan søkje om tilskot til, skal ha vedteken reguleringsplan på søknadstidspunktet. Det kan søkjast om tilskot til infrastrukturtiltak, inkludert sykkelparkering og skilting. Dei prosjekta som inngår i eit samanhengande gang- og sykkelvegnett, vil bli prioriterte. Prosjekt i sykkelbyar som har ein plan for samla innsats for investeringar, drift, vedlikehald og informasjonstiltak, vil òg bli prioriterte, dvs. prosjekt der verknaden blir størst. Tiltak som fremmar sykling hos barn og unge, særleg sykling til og frå skule vil prioriterast. ● Samferdselsdepartementet legg opp til at tilskotmottakaren skal ha ansvaret for å gjennomføre prosjektet. Dette inneber at tilskotmottakaren vil bere det økonomiske ansvaret ved auka kostnader. På den andre sida blir det lagt opp til at mottakaren kan få behalde heile tilskotet dersom tiltaket blir billegare enn lagt til grunn ved tildelinga. Føresetnaden er at midlane blir nytta til andre infrastrukturtiltak for syklande og gåande. ● Departementet vil komme tilbake til utforminga av ordninga i samband med statsbudsjettet for Statsbudsjettet

Planer for hovednett i byer og tettsteder > 5000 innb. KommuneNavn på tettstedStart planlegging Ferdig plan (adm.) Planen behandlet i kommunen Halden Høst 2011Vår Askim 2009Høst Sarpsborg Mars 2009 Fredrikstad Okt 2009 Moss/RyggeMoss2009Høst EidsbergMysenHøst 2011Vår Oslo 1998 SkiSki sentrum/Langhus FrognDrøbak NesoddenNesoddtangen ÅsÅs sentrum VestbyVestby sentrum OppegårdKolbotnVår 2009Vinter 2010Høst 2010 AskerHele kommunen 2008/2009 BærumHele kommunen Høst 2008Vår 2011 SkedsmoLillestrøm/Strømmen Vår 2006 Lørenskog Mars 2009Vår 2010 EidsvoldRåholt UllensakerKløfta Jan 2009 FetFetsund 2011 UllensakerJessheim 2005 Hamar/StangeHamar m/Bekkelaget Sept 2009 Elverum Mai 2008 RingsakerBrumunddal ? Kongsvinger April 2008 Lillehammer 2011 Gjøvik 2011 Vestre TotenRaufossVår ?

Hva skjer framover – statlige inv.midler ● Hp : – millioner kroner mill. (annen finansiering) til tilrettelegging for gående og syklende i Norge (ca. 600 mill./år) – Mange gs-tiltak i store vegprosjekter ● : – Forslag om å bevilge ca. 1 mrd. pr år