Vi utvikler SW og HW for kunder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Advertisements

… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Prosjekt Kartlegging av systemovervåkningsverktøy (SyMVe) l Bakgrunn l Prosjektmandatet l Prosjektplanen.
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Mette Gjertsen Prosjektleder i Statens pensjonskasse
Hvordan intervjue en forsker?
Generell kundebehandling på telefon INTERAKTIVT LÆREVERK
Bruk av prosjektsamarbeidsmodeller i konkurranser underlagt anskaffelsesreglene Hvilken fleksibilitet gir regelverket? Andreas Wahl & Hans Eide Aarre Planning.
GERILJATESTING VED OPERAEN
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
UU av powerpoint, pdf og nettsider
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Smidige Metoder Praktisk erfaring med bruk av smidige metoder (EVO)
Eksamenstips.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
The Torvald Klaveness Group
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
KANBAN som bevis på at regler ikke er til for å følges Smidig 2010 Aud Jorun Forbord – KANTEGA AS.
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Dinosauren tar innpå Reelle utfordringer når en vil jobbe smidig - og noen forslag til løsninger! Arve
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Skillet mellom utvikling og drift: IT Norges største problem!
Slik drar du bra damer…. Norsk Redaktørforenings høstmøte Molde oktober 2006.
Software Requirements Elicitation
Malverk intern produktopplæring
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Verdistrømanalyse Henning Spjelkavik Smidig 2009 v1.1.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Ble Mona Lisa malt iterativt? Reidar Sande Smidig 2008, 9. oktober 2008.
Hvorfor og hvordan invitere arkitekten med på laget? arkitekten – problemet eller løsningen?
Prosjektavslutning og sluttrapport
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Hvorfor Katalog Harald Tveit Alvestrand
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Tilbud seiling Mat og drikke om bord. Middag Restaurant Onda.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Problemløsning.
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
EN SYNLIGGJØRING AV UNGDOMSARBEID I PRAKSIS Beskrevet av Kristina Vestveit Nervold Lesja 2.august
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Roede-kurslederen på Facebook
Segmentering og posisjonering
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Emilios jobb som assistent
Eksamen i INF5261: Utvikling av mobile systemer og tjenester
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kjøpe noe som ikke finnes? En mellomstor bedrifts erfaring med å jobbe for det offentlige. Det er kanskje i prinsippet enkelt. Når det ikke finnes så må det lages. Daglig leder Øyvind Steira Mikkelsen

Vi utvikler SW og HW for kunder Først litt kort om Informasjonkontroll

Fra havdypene til verdensrommet Har levertløsninger til ubåter, satelitter og alt der i mellom.

Hva er den beste løsningen? HW SW Custom Når man skal lever en løsning så finnes det ikke bar en mulig løsning. Det er i alle fall to frihetsgrader. Commersial of the shelf. COTS

Vår erfaring med offentlige prosjekter Først jeg tenkte på: Det er et trangt nåløye å komme gjennom.

Offentlige IT-prosjekter i media Hvis man gjør et raskt søk på nettet om offetntlige IT-prosjekter får man mange treff.

Inntrykket av offentlige IT-prosjekter Men det er jo mange som mener at IT har kommet for å bli, så man kan jo ikke slutte med det.

Nyansert syn Mange skandaler, men litt urettferdig. Det er vellykkede prosjekter, skaper ikke de store overskriftene. Skandaler i det private, men det kommer ikke like lett ut.

Andres erfaringer Harald Os har mange års erfaring som konsulent for det offentlige og er nå Senirorrådgiver i Skattedirektoratet.

Harald Os’ tanker

Oppsummering Alle prosjekter starter fra et opplevd behov Kravspesifikasjonene beskriver vel behovet? Nei! Det finnes bare én ting som er verre enn et prosjekt som endrer på kravspesifikasjonen, og det er de som ikke gjør det. KISS (keep it simple, stupid!) og 80/20-regelen.

Og en ting til Løsningsfella er typisk noe du bør unngå. «Når konsulentene ikke har forstått et problem, så drar de fram en løsning for å slippe å vise at de ikke forstår. Det lærer man på konsulentskolen» Det finnes jo mye kunnskap om prosjektgjennomføring i det offentlige:

Difis prosjektveiviser Virksomhetsstyring (strategi): Velge riktig konsept Velge riktige mål Prosjekteierstyring (taktikk): Nå resultatmål (jerntriangelet) Gjennomføre prosjektet på en bra måte Vi har erfaring fra en rekke prosjekter og da kommer vi gjerne inn i gjennomføringsfasen. Vi har både gode erfaringer fra offentlige prosjekter

Utfordringer Komplekse problemstillinger. Man sammenblander mål og middel. Jerntriangelets forbannelse Funksjon. Ikke arkitektur og vedlikehold

Kompleksitet

Mål og middel Prosessor 680Mhz 600Mhz Minne 256MB Lagring 16GB + 32GB 8GB,16GB,32GB Skjerm 3,5” 640x360 3,5” 480x320 Batteri 1200mAh 1220mAh Kamera 12,1MP 3MP Video 720p, 30fps VGA, 30fps HxBxD 113,5x59x12,9 115,4x62,1x12,3 Vekt 135g Alle har en smarttelefon. Og alle har sine preferanser. Men hva gjør telefonen bra? Er det mulig å spesifisere det?

Jerntriangelet Kostnad Tid Omfang Rammer for et prosjekt. Virker som prosjektet er fullstendig adskilt fra det strategiske: virksomhetsstyringen. Omfang

Funksjon, arkitektur og vedlikehold Kostander forbundet med utvikling, produksjon og drift av Jas Gripen.

Når det går bra Over budsjett Sluttprodukt ikke som opprinnelig spesifisert. Lang hale. Mange tilleggsleveranser. Kundens ”handlekraftige løytnant”

Lærdom for de kyniske Bruk for mye penger Ikke lag det du får beskjed om Ikke bli ferdig på første forsøk Ha en muldvarp som gjør at du slipper unna med det!

Lærdommen Over budsjett => Prioritering, KISS Ikke som spesifisert => Endring, mål vs middel Lang hale => Inkrementelt ikke bare iterativt «Handlekraftig løytnant» => ? Over budsjett: Ikke et mål, men hva fører det til. Endring: Sees på som plagsomt: Det motsatte: design for change! Virkelig inkrementelt når noe leveres og tas i bruk: Det er det som er den virkelige testen!

Hva med løytnanten? Er gjerne troppssjef. Er ute i felten Kjenner strategien og er ansvarlig for taktiske valg

”Den handlekraftige løytnanten” Broen mellom strategi og taktikk: Kjenner målene og behovene men også det praktiske. Har ansvaret for å gjøre ting riktig, men sørger også for å gjøre de riktige tingene. Plans are nothing; planning is everyting. Tør å endre planene når det er nødvendig. Skjønner at målet helliger middelet. KISS Tør å prioritere. Det vil si å velge bort det som ikke er viktig

Felles lærdom Harald Os IK - utfordringer IK – når det går bra Opplevd behov Komplekse problemstillinger Over budsjett => Prioritering, KISS Kravspesifikasjonene beskriver ikke behovet Man sammenblander mål og middel Ikke som spesifisert => Endring, mål vs middel Endringer Jerntriangelets forbannelse Lang hale => Inkrementelt ikke bare iterativt 80/20-regelen Funksjon. Ikke arkitektur og vedlikehold «Handlekraftig løytnant»

Smidig utvikling (Agile, Lean) med dyktig prosjekteier! Felles lærdom Harald Os IK - utfordringer IK – når det går bra Opplevd behov Komplekse problemstillinger Over budsjett => Prioritering, KISS Kravspesifikasjonene beskriver ikke behovet Man sammenblander mål og middel Ikke som spesifisert => Endring, mål vs middel Endringer Jerntriangelets forbannelse Lang hale => Inkrementelt ikke bare iterativt 80/20-regelen Funksjon. Ikke arkitektur og vedlikehold «Handlekraftig løytnant» Smidig utvikling (Agile, Lean) med dyktig prosjekteier!

Smidigavtalen

Hva man ønsker

Hva man gjør

Hva er smidighet? “The art of maximizing the amount of work not done” Vs “Add a layer of simplicity”

Hva vi gjør Tør å stille dumme spørsmål: Hvorfor? Hva er målet? Gjør det så enkelt som mulig ,men ikke enklere. Ikke gardere seg mot endringer men designe for det. Tenke partnerskap ikke kunde og leverandør Tenke langsiktig. Det er gevinst over tid som gjelder. Hva kan vi som leverandør gjøre?