Hvordan kjøpe noe som ikke finnes? En mellomstor bedrifts erfaring med å jobbe for det offentlige. Det er kanskje i prinsippet enkelt. Når det ikke finnes så må det lages. Daglig leder Øyvind Steira Mikkelsen
Vi utvikler SW og HW for kunder Først litt kort om Informasjonkontroll
Fra havdypene til verdensrommet Har levertløsninger til ubåter, satelitter og alt der i mellom.
Hva er den beste løsningen? HW SW Custom Når man skal lever en løsning så finnes det ikke bar en mulig løsning. Det er i alle fall to frihetsgrader. Commersial of the shelf. COTS
Vår erfaring med offentlige prosjekter Først jeg tenkte på: Det er et trangt nåløye å komme gjennom.
Offentlige IT-prosjekter i media Hvis man gjør et raskt søk på nettet om offetntlige IT-prosjekter får man mange treff.
Inntrykket av offentlige IT-prosjekter Men det er jo mange som mener at IT har kommet for å bli, så man kan jo ikke slutte med det.
Nyansert syn Mange skandaler, men litt urettferdig. Det er vellykkede prosjekter, skaper ikke de store overskriftene. Skandaler i det private, men det kommer ikke like lett ut.
Andres erfaringer Harald Os har mange års erfaring som konsulent for det offentlige og er nå Senirorrådgiver i Skattedirektoratet.
Harald Os’ tanker
Oppsummering Alle prosjekter starter fra et opplevd behov Kravspesifikasjonene beskriver vel behovet? Nei! Det finnes bare én ting som er verre enn et prosjekt som endrer på kravspesifikasjonen, og det er de som ikke gjør det. KISS (keep it simple, stupid!) og 80/20-regelen.
Og en ting til Løsningsfella er typisk noe du bør unngå. «Når konsulentene ikke har forstått et problem, så drar de fram en løsning for å slippe å vise at de ikke forstår. Det lærer man på konsulentskolen» Det finnes jo mye kunnskap om prosjektgjennomføring i det offentlige:
Difis prosjektveiviser Virksomhetsstyring (strategi): Velge riktig konsept Velge riktige mål Prosjekteierstyring (taktikk): Nå resultatmål (jerntriangelet) Gjennomføre prosjektet på en bra måte Vi har erfaring fra en rekke prosjekter og da kommer vi gjerne inn i gjennomføringsfasen. Vi har både gode erfaringer fra offentlige prosjekter
Utfordringer Komplekse problemstillinger. Man sammenblander mål og middel. Jerntriangelets forbannelse Funksjon. Ikke arkitektur og vedlikehold
Kompleksitet
Mål og middel Prosessor 680Mhz 600Mhz Minne 256MB Lagring 16GB + 32GB 8GB,16GB,32GB Skjerm 3,5” 640x360 3,5” 480x320 Batteri 1200mAh 1220mAh Kamera 12,1MP 3MP Video 720p, 30fps VGA, 30fps HxBxD 113,5x59x12,9 115,4x62,1x12,3 Vekt 135g Alle har en smarttelefon. Og alle har sine preferanser. Men hva gjør telefonen bra? Er det mulig å spesifisere det?
Jerntriangelet Kostnad Tid Omfang Rammer for et prosjekt. Virker som prosjektet er fullstendig adskilt fra det strategiske: virksomhetsstyringen. Omfang
Funksjon, arkitektur og vedlikehold Kostander forbundet med utvikling, produksjon og drift av Jas Gripen.
Når det går bra Over budsjett Sluttprodukt ikke som opprinnelig spesifisert. Lang hale. Mange tilleggsleveranser. Kundens ”handlekraftige løytnant”
Lærdom for de kyniske Bruk for mye penger Ikke lag det du får beskjed om Ikke bli ferdig på første forsøk Ha en muldvarp som gjør at du slipper unna med det!
Lærdommen Over budsjett => Prioritering, KISS Ikke som spesifisert => Endring, mål vs middel Lang hale => Inkrementelt ikke bare iterativt «Handlekraftig løytnant» => ? Over budsjett: Ikke et mål, men hva fører det til. Endring: Sees på som plagsomt: Det motsatte: design for change! Virkelig inkrementelt når noe leveres og tas i bruk: Det er det som er den virkelige testen!
Hva med løytnanten? Er gjerne troppssjef. Er ute i felten Kjenner strategien og er ansvarlig for taktiske valg
”Den handlekraftige løytnanten” Broen mellom strategi og taktikk: Kjenner målene og behovene men også det praktiske. Har ansvaret for å gjøre ting riktig, men sørger også for å gjøre de riktige tingene. Plans are nothing; planning is everyting. Tør å endre planene når det er nødvendig. Skjønner at målet helliger middelet. KISS Tør å prioritere. Det vil si å velge bort det som ikke er viktig
Felles lærdom Harald Os IK - utfordringer IK – når det går bra Opplevd behov Komplekse problemstillinger Over budsjett => Prioritering, KISS Kravspesifikasjonene beskriver ikke behovet Man sammenblander mål og middel Ikke som spesifisert => Endring, mål vs middel Endringer Jerntriangelets forbannelse Lang hale => Inkrementelt ikke bare iterativt 80/20-regelen Funksjon. Ikke arkitektur og vedlikehold «Handlekraftig løytnant»
Smidig utvikling (Agile, Lean) med dyktig prosjekteier! Felles lærdom Harald Os IK - utfordringer IK – når det går bra Opplevd behov Komplekse problemstillinger Over budsjett => Prioritering, KISS Kravspesifikasjonene beskriver ikke behovet Man sammenblander mål og middel Ikke som spesifisert => Endring, mål vs middel Endringer Jerntriangelets forbannelse Lang hale => Inkrementelt ikke bare iterativt 80/20-regelen Funksjon. Ikke arkitektur og vedlikehold «Handlekraftig løytnant» Smidig utvikling (Agile, Lean) med dyktig prosjekteier!
Smidigavtalen
Hva man ønsker
Hva man gjør
Hva er smidighet? “The art of maximizing the amount of work not done” Vs “Add a layer of simplicity”
Hva vi gjør Tør å stille dumme spørsmål: Hvorfor? Hva er målet? Gjør det så enkelt som mulig ,men ikke enklere. Ikke gardere seg mot endringer men designe for det. Tenke partnerskap ikke kunde og leverandør Tenke langsiktig. Det er gevinst over tid som gjelder. Hva kan vi som leverandør gjøre?