Laste ned presentasjonen
1
GERILJATESTING VED OPERAEN
BAK SCENETEPPET GERILJATESTING VED OPERAEN MAGNE LINDA CHRISTIN
2
GERILJATESTING Hva trenger vi? Hvordan gjorde vi det?
Hvordan opplevde kunden det? Noe å teste Et dynamisk team En dynamisk prosess En kunde som tør Implementerte Tok med ut og testet Fikset Implementerte mer Testet igjen Og igjen L
3
MAGNE BJELLA @magnebjella
SAS 1999: slave av prosjektplaner og milepæler BI 2006: MBA i innovasjon og kommersialisering Navico 2007: tettere samarbeid mellom kunde og leverandør. Brukeren manglet Operaen 2010: strategisk kundefokus operaen.no 2011: oppdragsgiver + leverandør + bruker = sant M MAGNE
4
”Innovation is about connecting, not inventing”
Andrew Hargadon M
5
VI SKAL GJØRE LIVET STØRRE
80% M
6
L
7
Forskjellen mellom en liste med behov og en problemstilling:
den ene leder til en liste med features, den andre til et konsept. L
8
L
9
L
10
RETNING C L FOKUS Forestillingene
SPRÅKBRUK Avhenger av sjangeren på forestillingen og innholdet VISUELLE VIRKEMIDLER Unik branding av hver forestilling ELELEMENTER Forestillingspresentasjoner, behind-the-scenes, portrettintervjuer med utøvere om rollen - forestillingskampanjer L
11
Foredling og forankring
Innsikt og analyse Kreativ fase Foredling og forankring KONSEPTUTVIKLING L
12
Prinsippene vi kjørte etter: MVP Iterere på fungerende produkt
Prioritere etter bruksverdi Build – measure – learn Teste antagelser Funksjonalitet støtter testing – ikke omvendt Sjekk om lemonade selger først – så kan vi snakke om hvordan butikken skal se ut L
13
Igjen og igjen og igjen og igjen
Testsyklusen vår: Hva vi vil teste? Hva trengs for å teste det? Implementere det som trengs Teste med brukere Vurdere Igjen og igjen og igjen og igjen L
14
Mindre oversikt – mer kontroll
Hvordan det blir for Operaen: Konseptet er styringsverktøyet Ingen godkjenning før implementering Fokus på funksjonalitet over pixelperfekt design Mer trygge på at ting funker Bedt om mer hands-on type involvering Godkjenning av grafisk design kun for funksjonalitet som testet og fullendt Mindre oversikt – mer kontroll L
15
Raskere tilbakemelding på hva som funker og ikke funker
Bedre brukerfokus Åpen innovasjon Raskere tilbakemelding på hva som funker og ikke funker M
16
L
17
L
18
L
19
Kjøp billett L
20
L
21
Testingen setter agendaen. Ikke planen
Ikke lenger ”slave” av prosjektplan og milepæler større fokus på å fikse det som ikke fungerer Flytter godkjenningen ut av møterommet og over til brukeren Gjensidig skapelsesprosess mellom oppdragsgiver, leverandør og brukeren Must-have-liste vs ønskeliste til lanseringsdatoen M
22
Mye bedre tilbakemeldinger Fortsetter å lytte til brukeren
Intervju med kolleger i Billettluken Geriljatest av Operaen.no Dybdeanalyse via webanalyse Sideundersøkelse Questback – Operaen.no 24/ dager Møte/Miniworkshop» med Restauranthuset Implementering av Google Tag Manager og eCommerce Implementert målinger på alle viktige navigasjonsflater Geriljaintervjuer og geriljatester M
23
60% 27% 80% 2012 2014 M
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.