Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

GERILJATESTING VED OPERAEN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "GERILJATESTING VED OPERAEN"— Utskrift av presentasjonen:

1 GERILJATESTING VED OPERAEN
BAK SCENETEPPET GERILJATESTING VED OPERAEN MAGNE LINDA CHRISTIN

2 GERILJATESTING Hva trenger vi? Hvordan gjorde vi det?
Hvordan opplevde kunden det? Noe å teste Et dynamisk team En dynamisk prosess En kunde som tør Implementerte Tok med ut og testet Fikset Implementerte mer Testet igjen Og igjen L

3 MAGNE BJELLA @magnebjella
SAS 1999: slave av prosjektplaner og milepæler BI 2006: MBA i innovasjon og kommersialisering Navico 2007: tettere samarbeid mellom kunde og leverandør. Brukeren manglet Operaen 2010: strategisk kundefokus operaen.no 2011: oppdragsgiver + leverandør + bruker = sant M MAGNE

4 ”Innovation is about connecting, not inventing”
Andrew Hargadon M

5 VI SKAL GJØRE LIVET STØRRE
80% M

6 L

7 Forskjellen mellom en liste med behov og en problemstilling:
den ene leder til en liste med features, den andre til et konsept. L

8 L

9 L

10 RETNING C L FOKUS Forestillingene
SPRÅKBRUK Avhenger av sjangeren på forestillingen og innholdet VISUELLE VIRKEMIDLER Unik branding av hver forestilling ELELEMENTER Forestillingspresentasjoner, behind-the-scenes, portrettintervjuer med utøvere om rollen - forestillingskampanjer L

11 Foredling og forankring
Innsikt og analyse Kreativ fase Foredling og forankring KONSEPTUTVIKLING L

12 Prinsippene vi kjørte etter: MVP Iterere på fungerende produkt
Prioritere etter bruksverdi Build – measure – learn Teste antagelser Funksjonalitet støtter testing – ikke omvendt Sjekk om lemonade selger først – så kan vi snakke om hvordan butikken skal se ut L

13 Igjen og igjen og igjen og igjen
Testsyklusen vår: Hva vi vil teste? Hva trengs for å teste det? Implementere det som trengs Teste med brukere Vurdere Igjen og igjen og igjen og igjen L

14 Mindre oversikt – mer kontroll
Hvordan det blir for Operaen: Konseptet er styringsverktøyet Ingen godkjenning før implementering Fokus på funksjonalitet over pixelperfekt design Mer trygge på at ting funker Bedt om mer hands-on type involvering Godkjenning av grafisk design kun for funksjonalitet som testet og fullendt Mindre oversikt – mer kontroll L

15 Raskere tilbakemelding på hva som funker og ikke funker
Bedre brukerfokus Åpen innovasjon Raskere tilbakemelding på hva som funker og ikke funker M

16 L

17 L

18 L

19 Kjøp billett L

20 L

21 Testingen setter agendaen. Ikke planen
Ikke lenger ”slave” av prosjektplan og milepæler  større fokus på å fikse det som ikke fungerer Flytter godkjenningen ut av møterommet og over til brukeren Gjensidig skapelsesprosess mellom oppdragsgiver, leverandør og brukeren Must-have-liste vs ønskeliste til lanseringsdatoen M

22 Mye bedre tilbakemeldinger Fortsetter å lytte til brukeren
Intervju med kolleger i Billettluken Geriljatest av Operaen.no Dybdeanalyse via webanalyse Sideundersøkelse Questback – Operaen.no 24/ dager Møte/Miniworkshop» med Restauranthuset Implementering av Google Tag Manager og eCommerce Implementert  målinger på alle viktige navigasjonsflater Geriljaintervjuer og geriljatester M

23 60% 27% 80% 2012 2014 M


Laste ned ppt "GERILJATESTING VED OPERAEN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google