Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO 27.08.2014 19.11.2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

NLB Studielitteratur 16. oktober Lik tilgang for alle! Tilbudet fra NLB Hva kjennetegner et godt samarbeid mellom student, lærested og NLB Fremtidens.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
Dialogmøte med biblioteksjefene februar – mai 2011 Oppsummerte fokusområder.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
D ISKRIMINERINGS OG TILGJENGELIGHETSLOVEN – LMU Wenche Dahl/Eiendomsforvaltningen.
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
4. Formidlingsparaplyen Et Litteraturhus-tiltak i regi av bibliotekene og fylkesbiblioteket i Hedmark.
Bokbusser i Troms Bokbuss fra kulturminne til satellitt. De mobile bibliotektjenestenes framtid Birgit Larsen.
E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010
Kompetansekartlegging
NY I DRAMMEN. Nykommere-hvem? Progoramområde 6 Kultur2.
Den ideelle kommunesammenslåing
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
De minste barna i barnehagen
Nasjonal status med lokale muligheter
Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket
Kombinasjonsbibliotek i Berg To like bibliotek i to ulike bygder Tunnelen fra Senjahopen til Ersfjorden gjorde forbindelsen mellom bygdene.
Bibliotek og byarkiv i Tromsø Hvordan integrerer vi? Vår historie om å bryte et mønster og løfte blikket.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Prosjektet er støttet av:. Hovedmål ”Det sømløse bibliotek – region Oppland” innebærer at innbyggerne i Oppland skal oppleve et helhetlig bibliotektilbud.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Oslo barnevernsamband Barn i barneverninstitusjon og tilsyn utfordringer og anbefalinger Torill Tjelflaat Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Statistikk i folkebibliotek Lillestrøm Brukermøte Mikromarc
God kommunikasjon – vær trygg
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
Er vi åpne for meråpne bibliotek
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Referansearbeid og digitale bibliotek READI Tord Høivik, HiO.
Halvorsbøle, sept MENIGHETSMISJONEN.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Fagbibliotekarer og kunnskapskultur. Bygge en kultur for kunnskap? En litt vågal påstand: Vi fokuserer mer på kunnskap om kultur enn å støtte en kultur.
Dialogseminar Storlien. FOREBYGGING De utfordringer innen helse og kultur vi har fokusert på er ulike former for forebygging. Grunnen til.
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Litteraturhus Nord-Trøndelag -Arrangørerfaring fra små og mellomstore bibliotek Kari Hortman, Nord-Trøndelag fylkesbibliotek.
Hvordan skape nye og kreative rom for samhandling og samvær Grorud samfunnshus Fredag 11.april 2008 Kl Velkommen.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Nettsider Vi ser at bibliotekenes nettsider har for lite innhold. Dette er en viktig informasjonskanal for innbyggerne i kommunen. Også bruk av sosiale.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Brukerundersøkelse Det flerspråklige bibliotek. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på web i perioden 19. oktober – 8. november Sendt ut til.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Kaite Stover Leder Lesersørvisavdelingen Kansas City Offentlige Bibliotek.
Asker bibliotek Bibliotek er høyt elsket og skattet overalt- så også ofte bibliotekarene. Men som Lankes sier- bibliotek har så mange flere funksjoner.
Felles biblioteksystem
Bibliotekloven i Norge
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO

Side 2 Hva er et bibliotek? Wikipedia: Gresk: biblio=bok og theke=lager ”…en institusjon som har som oppgave å oppbevare, katalogisere og låne ut bøker og andre medieformer…” ”…svare på spørsmål og veilede sine brukere…”

Side 3 Hva er et bibliotek? Bibliotekvesenet er ideologisk forankret i Opplysningstiden: ”… skal dekke de behov for kunnskap og informasjon som finnes i samfunnet…” Og det drives etter Lov om folkebibliotek (endret ) §1: ”Folkebibliotekene skal være en uavhengig møteplass og arena for offentlig samtale og debatt. Det enkelte bibliotek skal i sine tilbud til barn og voksne legge vekt på kvalitet, allsidighet og aktualitet.”

Side 4 Rammeverket for et godt bibliotek BØKER OG ANDRE MEDIER M K Ø O T N E G P S L B A E S R S G KUNNSKAP TIL ALLE

Side 5 Vi vil ha et bibliotek som… ● oppfyller nasjonale og lokale krav til dagens og fremtidens bibliotek ● føles som det naturlige samlingspunkt for folk som skal møtes ● stadig overrasker med små og store endringer i hvordan vi framstår for våre besøkende ● gir folk noe ”de ikke visste de ønsket seg” ● gir besøkende følelsen av å gå rikere ut av døra enn de var da de kom inn ● innehar kvaliteter og nyutvikling som gir oss en ”look to Kongsberg”-effekt i bibliotekmiljøet

Selvbetjent tilgang Brukertilgang til biblioteket når det passer brukeren. Tilrettelegging av tjenestene  mer effektiv bruk av de ansatte. Flerbrukshus uten stengte dører.

Satsing på barn og unge Synergi mellom bibliotek og skole

Arrangementer

Møteplass og debattarena: Vi har: scener, lokale aktører, idéer,… Vi trenger: arrangementskompetanse, rom i budsjettet,…

Formidling Vi må ”prate bøkene ut av hyllene”!

Side 11 Og hvordan kommer vi dit? Kvalitet, allsidighet og aktualitet: Bok- og mediesamlingens innhold – og ”vedlikehold”. Det handler om …å ville kassere …å se behovet for å kassere …å kassere de riktige bøkene

Lokale føringer Krimfestival, musikkfestivaler, teknologiby, spennende historie, friluftsliv, … Hele den lokale ressursbanken Kongsberg er skal avspeiles i biblioteket. Arrangementsarena under byens festivaler Interaktive brukervennlige ”duppeditter” for lek og til selvbetjening. Utvikling av Historisk App i samarbeid med 4. etg og evt lokale aktører. Tilbud om lån av lærebøker for fullføring av videregående

Hva gjenstår? Oppfølging av byggeprosessen Anbudsprosessen Få mediesamlingen på nivå Radiomerke samlingen Interne prosesser i personalet - satsningsområder - omlegging av rutiner, effektivisering - ansvarsfordeling - kompetanseheving - profileringsartikler (brosjyrer…) Og sikkert mye, mye mer….

Side 14 Flytteprosessen må forberedes

TAKK FOR MEG!