Kvalifiseringssenter for innvandrere INN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid
Advertisements

Voksenopplæringens overganger
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
IKVO-konferanse, Stjørdal
Deltaking, inkludering og velferd
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Strategiarbeid i praksis
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Evaluering av Reisverket
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Leseferdigheten blant unge og voksne innvandrere. Hvilke utfordringer står vi overfor ? Foredrag IKVO Egil Gabrielsen.
Undervisningssektoren 2015
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Forskriften har regler om
Kongsberg norsksenter
Foto: Geir Hageskal Foto: Helén Eliassen Fadder for deltaker i praksis Kvalifiseringssenter for innvandrere
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Medlemsutvikling PETS 2011
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
«en næringshage for flyktninger». Flyktningene som kommer til Norge kan ha etterspurt kompetanse og virksomhetsideer og det er viktig at de blir sett.
BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk». Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Kompetanse for mangfold
NY VRI Nina og Ingvild.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Integrering gjennom landbruket
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Prosjekttilskuddsmidler til kommunale innvandrertiltak med formål å styrke integreringsarbeidet i kommunene
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Vil du bli språkhjelper?
Utskrift av presentasjonen:

Kvalifiseringssenter for innvandrere INN 23.01.2013

Kvalifiseringssenter for innvandrere Inspirasjon Innsats Integrering Vinner Introduksjonsprogram – første jobb i Norge Fokus på aktiv deltakelse og eierforhold til sitt program

Introduksjonsprogrammet INN Hvem er vi? Hva jobber vi med? Hvem jobber vi med? Hvordan jobber vi? Hva oppnår vi?

Hvem er vi Kvalifiseringssenter for innvandrere Driver INN – introduksjonsprogram for nyankomne innvandrere Enhet i Trondheim kommune som sorterer under området Helse og velferd 30 ansatte 360deltakere

Hva jobber vi med Introduksjonsprogram for nybosatte innvandrere mellom 18 og 55 år Målsetting: deltakerne i introduksjonsprogrammet skal komme i ordinær jobb eller utdanning så fort som mulig Vi er rådgivere som bistår deltakerne på deres vei mot målet Hvilke ting er viktige for å lage CV?

Hvem jobber vi med Hvem er målgruppen? Hvilken bakgrunn har deltakerne? Hvilke fremtidsplaner har deltakerne? Hvilke ting er viktige for å lage CV?

Hvem er målgruppen Personer mellom 18 og 55 år med opphold på humanitært grunnlag, asyl, overføringsflyktninger og familiegjenforente med disse. 2013: 360 personer. Andel kvinner: X% Andel menn: X% 18-30 år: X% 30-40 år: X% 45-55 år: X% Ikke fullført grunnskole: X% Fullført grunnskole: X% Fullført videregående: X% Fullført høyere utdanning: X% Arbeidserfaring : X%

Bakgrunn

Fremtidsplaner

Programtiden Jobb Utdanning Ankomst Trondheim Rådgivning og informasjon Bolig Introkurs Norsk-undervisning Nettverk/ helse Språk-praksis Kurs v/ INN Arbeids-praksis Kontinuerlig rådgivning Jobb Utdanning Jobb Utdanning

Miljøservice Samarbeid for arbeid

Bakgrunn for samarbeid Mange nyankommende innvandrere har kompetanse som arbeidslivet trenger. På den andre siden er språket en utfordring for arbeidsdeltakelse.

Språk som utfordring Deltakerne i norskopplæring har svært ulike forutsetninger for å lære et nytt språk i voksen alder. Utdanningsbakgrunn Alder Morsmål Læringsevne

Hva tilbyr INN i dag Norskopplæring i kommune Norskopplæring på NTNU Norskopplæring på folkeuniversitet

Ulemper med dette tilbudet Opplæringen tilpasses ikke til alle Lav progresjon Alle får ikke mulighet å praktisere norsken Det er ikke alle som passer til tradisjonelle norskopplæringen

Tenker nytt Det er behov for tiltak som bygger på nyere måter å forstå både språk og læring på, og som gjør det mulig å knytte arbeidsliv og språkopplæring sammen.

Hvordan? Språkpraksis/praksis kombinert med norskopplæring som er tilpasset til arbeidsplass. Et tett samarbeid mellom programrådgivere, lærer(e) og fadderne på praksisplass skal bidra med å forsterke deltakerens muligheter i norsk arbeidsliv .

På praksis får alle praktikanter en fadder som følger dem opp under praksis. Fadderne gir opplæring i oppgavene .De sørger for at deltakerne får mulighet for å praktisere både arbeidsoppgavene og språket.

Hvorfor miljøservice? Variasjon på renholdsoppgaver Sosialt Spesifikke oppgaver Mangfoldig arbeidsplass

Målet med samarbeid Grunnleggende kunnskap om norsk arbeidsliv- Hva er dette? Rettigheter og plikter i arbeidslivet De uskrevne reglene i norsk arbeidsliv Partene i arbeidsliv Om sosiale arrangement i regi av arbeidsplassen

Ønsket effektmål Ønsket effektmål er at deltakeren lærer seg norsk fort og kommer seg ut i arbeidslivet

Lykke til 