§ 2-2 Kommunalt planregister Bestilling (I) Ny plandel av plan- og bygningsloven (jf. Ot.prp. nr. 32 (2007-2008)) stiller krav om at kommunene skal ha.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny pbl og nye krav til digitale planer
Advertisements

Om planregister forskrift på høring nye tegneregler
UU og Fylkesmannens rolle
Saker og dokumenter på Internett

Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Folkemøte Laksevåg bydel 5. oktober 2010
Tidsfrister i planleggingen
To lovproposisjoner er fremmet av regjeringen: Ot.prp nr 32 ( ) – plandelen Ot.prp nr 45 ( ) – byggesaksdelen Antatt ikrafttreden 1.juli.
Samspill mellom de nye plantypene
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Royal Ministry of Culture and Church Affairs 1 Kommunal plan for idrett og fysisk aktivitet Status revisjon 10 oktober 2006 Rådgiver Frode Langø.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Krav til digitale plandata
§ 11-8 Hensynssoner Vise hensyn og restriksjoner for bruk av arealer
Ot.prp. Nr. 32 ( ) Plan- og bygningsloven (plandelen)
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
Folkehelse og universell utforming
Bydelsseminar 2012 Plan- og bygningsloven
Kommuneplanen Del av en planstrategi (fra 2012) Samfunnsdel Arealdel Handlingsdel (fra 2012)
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Heiplanen Utarbeidet over flere år…. Plankartet Plankartet ble produsert for PDF-visning Det er hentet noe farge/utforming fra høringsdokumentet til Nasjonal.
Kommunale arealplaner
AREALIS I 9-K - samarbeid med Fylkesmannen Eidsfoss AREALIS I FULL SKALA - VESTFOLD FYLKE Tiltak og resultater Temakart som beslutningsgrunnlag.
Plan- og bygningsloven
Tjenestestedets navn Kommuneplanen – muligheter og utfordringer Mange bra forslag – mye tilpassning til god praksis Samfunnsdelen blitt tydeligere § 11-2.
NIJOS-foredrag1 Veiledningstjeneste: ”Lett tilgjengelig faginformasjon for webtjenester.” En rapport med vurderinger og et eksempel på løsning, NIJOS og.
NIJOS-foredrag1 Data Hva er nødvendig å spesifisere om data i teknisk rammeverk for infrastruktur ? Først ser vi hva som står i Rammeverket nå.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Produktspesifikasjoner - Plandata
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Rundskriv, ressursar og rettleiing til ny plan- og bygningslov
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. IKT-satsing på mer effektive planprosesser Hilde Johansen Bakken Stiklestad.
Bokmål mal: Startside Alternativ 1 Kommunal- og moderniseringsdepartementet Hilde Johansen Bakken Oslo 31. mars 2016 Digitalisering på arealplanområdet.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
FREDRIKSTAD KOMMUNE Digitale reguleringsplaner Per Henning Bjerva.
Arealplaner i Norge digitalt Løsninger og bruksområder Arealplaner i Norge digitalt Løsninger og bruksområder.
Fylkesportalen og fylkesdatabasen - Veien videre… Per Vallner, Fylkesmannen Elin T. Skeide, Østfold fylkeskommune Eldbjørg Solli Lund, Statens Kartverk.
God kartfremstilling av detaljreguleringsplaner. God kartfremstilling DisposisjonKunnskaps-/kartgrunnlagetBakgrunnskart Sammenfallende formålsgrenser.
Kommuneplanens arealdel Karttekniske utfordringer.
Digitale data i saker etter PBL. Sentrale lover og standarder som styrer det digitale arbeidet PBL §5 Kart og stedfestet informasjonPBL §5 Kart og stedfestet.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Temadata - Geonorge - DOK
Forum for unge planleggere 1.februar 2018
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Ledningskartlegging – Ny Standard for kartlegging av ledninger, og veien videre Ivar Aanerød Kartverket
Ny plan- og bygningslov
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Fylkesmannen i Buskerud
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Ketil Omberg, MD / Planavdelingen
Plangrunnlaget Hilde Johansen Bakken Statens kartverk
Utskrift av presentasjonen:

§ 2-2 Kommunalt planregister

Bestilling (I) Ny plandel av plan- og bygningsloven (jf. Ot.prp. nr. 32 ( )) stiller krav om at kommunene skal ha et planregister. Dette gjør det nødvendig å standardisere kravene til den planinformasjonen som skal inngå i registeret. Plan er i loven definert som arealkart med tilhørende bestemmelser (§ om reguleringsplan). Den nye plandelen inneholder endringer i forhold til gjeldende lov som gjør det nødvendig å revidere SOSI-kodeverket. Det omfatter både endringer i arealformål og introduksjon av ”hensynssoner” som nye kategorier. Reviderte SOSI-koder skal foreligge når loven forventes å bli satt i kraft 1. juli 2009.

Bestilling (II) På oppdrag av Miljøverndepartementet har Norkart A/S utarbeidet et forslag til SOSI datamodell og kodeverk for plandelen i ny plan- og bygningslov. Dette forslaget forutsettes lagt til grunn for arbeidet med de reviderte SOSI- kodene. Departementet ber om at det spesielt vurderes hvor grensesnittet mellom kartfesting og verbale bestemmelser bør gå med utgangspunkt i at planer skal være lesbare og lette å forstå. Departementet ønsker også å få utarbeidet eksempler på planframstillinger basert på de nye planbestemmelsene. Dette arbeidet bør foregå parallelt med utarbeiding av forslaget til SOSI-kodeverk og belyse ulike plansituasjoner, jf. muligheten for å atarbeide grovmasket og detaljert kommuneplan og områderegulering, og detaljregulering. Miljøverndepartementet forutsetter at dette arbeidet skjer i samarbeid med Statens bygningstekniske etat (ByggsøkPlan).

SOSI-koder og eksempler for plandelen i ny PBL 2009 Utvikling av hensiktsmessige standarder og spesifikasjoner for iversetting av ny plan- og bygningslov i juli 2009

SOSI datamodell for plandelen i ny PBL PBL 1987 BL 1965 BL 1924 Ny PBL

Oppstartmøte Kort om bakgrunn og mål for arbeidet 2.Kort om endringer i ny planlov 3.Forslag til SOSI datamodell og koder for ny PBL – rapport fra Norkart 4.Innhold og funksjon for kommunale planregistre - Standardiserte krav til planinformasjonen 5.Gjennomgang av aktiviteter - arbeidsmåte og gjennomføring 6.Tilbakemelding til MD 7.Eventuelt

Forslag til SOSI datamodell og koder for plandelen i ny PBL Kjersti Hov Norkart

Digital planutarbeidelse Hovedprinsipp  Planer etter dagens lovverk og planer etter ny PBL skal kunne fungere sammen.  Prøve å beholde etablerte data mest mulig uendret.  Evetuelle data som må endres skal kunne endres maskinelt.

Digital planutarbeidelse Viktige endringer fra dagens standard ..AREALFORMÅL Arealbruk er gjenomgående fra kommuneplan til reguleringsplan og erstatter dagen arealbruk i kommuneplan og reguleringsformål i regulerings-plan/bebyggelsesplan. På grunn av ulikheter samt at det kan gis ytterligere underoppdeling i forskrift, bør datamodellen inneholde ulike kodelister for de to plantyper. Vi foreslår derfor egne kodelister for Arealformål for henholdsvis Kommuneplan (KpArealformål) og Reguleringsplan (RpArealformål), og for å ha tilstrekkelig fleksibilitet foreslår vi koder med fire siffer. I og med at arealformål er gjennomgående må begge kodelistene ta utgangspunkt i en felles kodeliste (Arealformål) ..EIERFORM Dagens lov skiller mellom offentlig og felles direkte i arealbruksbetegnelse eller formålsbetegnelse. I ny lov angir arealformålsbetegnelsen kun bruken, mens eierforhold er forutsatt ivaretatt gjennom bestemmelser til arealformålet. I datamodellen foreslås dette ivaretatt gjennom egenskapen EIERFORM. (§11-10 punkt 3) ..BESKRIVELSE Benyttes i stedet for..OPLAREALUTDYP og..REGFORMUTDYP der loven gir anledning til detaljering ( andre anlegg) men der lov/forskrift ikke definerer detaljeringen i form av spesifikke arealformål.

Digital planutarbeidelse Viktige endringer fra dagens standard  HENSYNSONER Lovforslagets hensynsoner er en oppfølging av den løsning man måtte velge for SOSI-koding av reguleringsplanformål, dvs. skille ”bruksformål” fra ”restriksjoner” (bevaring, fare etc.), blant annet fordi de heller ikke nødvendigvis hadde samme avgrensning, for eks. kraftledning som krysser et byggeområde. Av lovteksten fremgår det at hensynsoner skal benyttes i kommuneplan, og at de kan videreføres i reguleringsplan, enten som hensynsoner eller innarbeidet i arealformålet med tilhørende bestemmelser. Det antas at soner for henholdsvis fare og bevaring samt muligens også omforming/fornyelse skal videreføres som hensynsoner i reguleringsplan (slik som det i praksis gjøres i dag ved koding av ”restriksjoner” etter nåværende SOSI). Datamodellens inndeling i hensynsoner gjør det mulig å videreføre alle aktuelle hensynsoner til reguleringsplan, men dette forutsettes avklart i forskrift (f. eks. sikringssoner for drikkevann, grunnvann, frisiktsone i veikryss etc.). ..SONENUMMER Identifikasjonsegenskap på hensynsoner (tidligere områdenavn og feltnavn)

Digital planutarbeidelse Viktige endringer fra dagens standard  Eksempler på hensynsoner: SIKRINGSSONE STØYSONE FARESONE INFRASTRUKTURSONE LNFHENSYNSONE GRØNNSTRUKTURSONE BEVARINGSONE BÅNDLEGGINGSONE PLANOPPFØLGINGSONE

Digital planutarbeidelse Viktige endringer fra dagens standard ..LOVREFERANSE Egenskap som holder greie på hvilken lov planen er vedtatt under. ..PLANID H7 Foreslår å endre denne fra tekststreng til heltall for å gjøre egenskapen bedre egnet som søkenøkkel ..GJENNOMFØRINGSFRIST Private reguleringsplaner har gjennomføringsfrist. Normalt 5 år etter vedtak. ..HOLDNINGSKLASSE på samferdelslinjer i kommuneplan.Følger Vegvesenets avkjørselsplan med inndeling i holdningsklasser.  INFRASTRUKTURLINJE Nytt objekt I KOMMUNEPLAN. ( REGULERINGSPLAN: Ny lov omtaler traseer for infrastruktur (§ 12-5 nr. 3). Vi antar at dette kun dreier seg om arealer slik at det ikke er behov for egne linjer for infrastruktur i reguleringsplan.)

Hovedaktiviteter 1.Standardiserings og spesifikasjonsarbeid 2.Presentasjon av planframstillinger 3.Eksempeldata, forvaltning og leveransemetoder

Aktivitet 1- Standardisering Det skal utarbeides standardiserte krav til den planinformasjonen som skal inngå i kommunale planregistre. 1.Beskrive et felles rammeverk 2.Beskrive innhold og funksjon for kommunale planregistre 3.Vurdere grensesnittet mellom kartfesting og verbale bestemmelser 4.Gjennomgang av arealformål og nye kategorier 5.Begrepsavklaringer og definisjoner 6.Gjennomgang av SOSI datamodell og kodeverk samt rapport fra Norkart 7.Utarbeide ny SOSI datamodell og kodeverk i henhold til ny PBL 8.Utarbeide nye produktspesifikasjoner

Aktivitet 2 - Presentasjon Utarbeide eksempler på planframstillinger basert på de nye planbestemmelsene. 1.Valg av representative plansituasjoner for ulike geografiske områder 2.Utprøving på eksempeldata i henhold til nye SOSI-koder 3.Prøve ut eksempeldata i ulike planleggings- og forvaltningssystemer 4.Prøve ut kobling til kommunalt planregister 5.Utarbeide presentasjonsregler for ulike plansituasjoner 6.Utarbeide rapport med eksempler og demonstrasjonsløsninger på nettet

Aktivitet 3 - Eksempeldata Utvikle fullstendige eksempeldata for representative geografiske områder. 1.Valg av aktuelle plansituasjoner 2.Etablering av datasett i henhold til nye spesifikasjoner 3.Videreutvikling av SOSI-kontroll 4.Teste innlegging og uttrekk fra forvaltningssystemer 5.Spesifikasjoner og etablering av WMS tjenester basert på nye datasett 6.Rapport og dokumentasjon av eksempeldatasett

Deltagere i arbeidsgrupper Kommuner og fylkeskommuner Konsulenter – system og dataforvaltning Konsulenter - planlegging Miljøverndepartementet, SOSI arbeidsgruppe 9 – Plandata SOSI-sekretariatet Statens kartverk / BE …..

Kart - planregister Planlovutvalget foreslår at alle kommuner skal ha en elektronisk database (planbase) som gir opplysninger om gjeldende arealplaner og andre bestemmelser som fastlegger hvordan arealene skal brukes. Planbasen skal være identisk med originalkilden for den planjuridiske informasjonen. Utvalget legger til grunn at planbasene skal følge nasjonale standarder og spesifikasjoner, og at opplysningene skal være tilgjengelig for sammenstilling på tvers av kommunegrenser. Utvalget viser til at kommunene i dag må ha en form for oppdatert planarkiv, og at det vil være store fordeler å få dette over på elektronisk form. For at informasjonen skal være lett tilgjengelig for alle, må informasjonen være søkbar på internett ved hjelp av kart eller opplysninger om adresse eller gårds- og bruksnummer.

7.4.2 Krav til kartgrunnlag og stedfestet informasjon (I) Kravet om et kommunalt planregister (§ 2–2) innebærer en reell endring i forhold til dagens lov. Elektroniske planregistre vil bidra til å effektivisere mange sider av plan- og byggesaksprosessen. Bruk av slike registre vil bedre tilgangen til planinformasjon for publikum generelt og utbyggere spesielt. Bruk av slike registre vil effektivisere kommunens forvaltning. Bruk av slike registre har særlig betydning for kommunenes arkivrutiner. For mange kommuner vil bruk av slike registre være en forutsetning for å kunne holde oversikt over vedtatte planer og vedtatte endringer i planene. Tilgang til elektronisk planinformasjon over Internett vil dessuten være et viktig tiltak for å virkeliggjøre målene om bedre offentlig forvaltning, jf. St. meld. nr. 17 ( ) Eit informasjonssamfunn for alle.

7.4.2 Krav til kartgrunnlag og stedfestet informasjon (II) Loven krever likevel ikke at alle kommuner skal innføre elektroniske planregistre. Kommuner som innfører elektroniske planregister må følge nasjonale krav til slike registre. Innføring av slike registre medfører investeringskostnader og opplæringskostnader for den enkelte kommune i tillegg til årlige driftskostnader. Kommunen vil også ha engangskostnader med å digitalisere tidligere vedtatte planer som bare finnes på papir. Innføring av slike registre krever dessuten at kommunen har tatt i bruk digitalt kartgrunnlag. Totalt sett innebærer likevel innføringen av slike systemer en effektivisering for de fleste kommunene. Mange kommuner har derfor allerede innført egne elektroniske plansakssystemer. Overgangen til nasjonale standarder for slike systemer er ikke antatt å medføre vesentlige kostnader for kommunesektoren som helhet.

Til diskusjon oForskriftsarbeid for ny plandel til PBL oViktige innspill til arbeidet – unik mulighet! oHvordan involvere fagmiljøene oKommunale Planregistre oGrense mellom kartfesting og verbale bestemmelser oKrav til bruk av standarder oProsjekt SOSI standard og planeksempler oInnspill til aktiviteter oMulige bidragsytere – kommunale / andre oUtprøving oBidrag fra bransjen