Virkemidler for et godt skolemiljø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

ABC FOR KLASSEKONTAKTER
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Noen utfordringer for skolene
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Elevenes arbeidsmiljø – sett i lys av «mobbe-dommen» Arild Rekve Oppvekstdirektør.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Nulltoleranse for mobbing
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Læringsmiljø Bunntekst.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
innholdet i enkeltvedtak
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014.
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Å høre til – Et lag rundt eleven
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
NOU 2015:2 Å høre til Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nye føringer – nye muligheter
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Opplæringslova kapittel 9A
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Velkommen til dag 4 Kompetanseprogrammet mobbing
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Nye regler om skolemiljø og mobbing
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Foreldreundersøkelsen 2018
Velkommen til Apalløkka
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Sammen lykkes vi!.
Utskrift av presentasjonen:

Virkemidler for et godt skolemiljø Djupedal-utvalget Virkemidler for et godt skolemiljø Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø, djupedalutvalget@kd.dep.no

Noen Overordnede problemstillinger i dag Hva må gjøres for å sikre at alle elevene har et trygt psykososialt miljø uten krenkelser og mobbing? Hvordan kan hjem- skolesamarbeidet styrkes? Brukerorganenes rolle? Er det noe i dag som ikke fungerer i arbeidet med psykososialt miljø? Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø, djupedalutvalget@kd.dep.no

Innspill på tiltak kan også gis underveis på twitter: @kbotnanlarsen eller @fugforforeldre Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø

Om utvalget Regjeringen Stoltenberg II oppnevnte utvalget i statsråd 9.8.2013 Utvalget er videreført av Regjeringen Solberg Utvalget skal vurdere de samlede virkemidlene for å skape et godt psykososialt skolemiljø, motvirke og håndtere mobbing og andre uønskede hendelser i skolen. NOU’en skal overleveres statsråden innen påske 2015 Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø, djupedalutvalget@kd.dep.no

Utvalget Utvalget består av: Fylkesmann i Aust-Agder, Øystein Djupedal, leder Oppvekstdirektør i Kristiansand Arild Rekve Utdanningsdirektør hos Fylkesmannen i Oppland Trond Johnsen Rektor Ellen Inga O. Hætta, Kautokeino Lektor Erlend Moen, Trondheim kommune Generalsekretær i Friends og tidligere svensk Barn- og elevombud Lars Arrhenius, Sverige Tidl. FUG-leder Christopher Beckham Stipendiat ved UIO Hanna Helseth Konsulent Noor Jdid, Oslo Tidl. sentralstyremedlem i Elevorganisasjonen Cecilie Mathisen Professor ved UiT Monica Martinussen Advokat Harald Pedersen, Oslo Lektor ved Universitet i Århus Jette Kofoed, Danmark Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø, djupedalutvalget@kd.dep.no

Status – hvorfor et offentlig utvalg? Opplæringsloven kapittel 9a i gir alle elever rett til et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring og gir skolene et ansvar for å oppfylle elevens rett – men er det implementert? Kapittel 9a har i hovedsak vært endret siden det trådte i kraft 1.4.2003 Men blir elevenes rettigheter oppfylt? Elevundersøkelsen 2013 viser: De fleste barn trives i skolen, men: 4,2% av elevene mener at de blir mobbet 2-3 ganger i måneden eller mer 1 av 5 oppgir at de har blitt krenket 2-3 ganger i måneden eller mer  Skolene er uvitende om mange av krenkelsene eller de ikke gjør noe for å hjelpe. For alle typene krenkelsene svarer over 50 % av elevene som er krenket at skolene ikke viste det eller gjorde noe for å hjelpe. Det er store forskjeller mellom skolene ndg forekomsten av krenkelser og mobbing Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø, djupedalutvalget@kd.dep.no

Mandatet - utvalget skal utrede de samlede virkemidlene for å skape et godt psykososialt skolemiljø, motvirke og håndtere mobbing og andre uønskede hendelser i skolen systematisere kunnskapen om hvilke faktorer som skaper et godt psykososialt læringsmiljø uten mobbing og andre former for krenkende atferd vurdere hvilke virkemidler og tiltak, inkludert regelverket og forvaltningen av dette på ulike nivå, som er effektive for å forebygge og håndtere krenkelser og mobbing vurdere hvordan regelverksetterlevelsen kan styrkes og foreslå tiltak for å gjøres regelverket bedre kjent i bedre sektor vurdere hvilke andre virkemidler og tiltak som må til for å oppnå varige resultatet i arbeidet med godt psykososialt skolemiljø Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø, djupedalutvalget@kd.dep.no

1. utrede de samlede virkemidlene for å skape et godt psykososialt skolemiljø Utvalget ser på alle sider av elevenes psykososiale skolemiljø - et helhetlig fokus Utvalget ser på hvordan: fremme et godt psykososialt miljø motvirke og forebygge krenkelser og mobbing håndtere krenkelser og mobbing når det skjer Utvalget vil se på: Juridiske virkemidler (opplæringsloven kapittel 9a) Pedagogiske virkemidler (støtte, veiledning, opplæring) Økonomiske virkemidler Utvalget vil også se på ansvars- og oppgavefordelingen i sektor Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø, djupedalutvalget@kd.dep.no

2. systematisere kunnskapen Utvalget skal systematisere kunnskapen om: Utviklingstrekk som vil prege fremtiden Samfunnstrekk Barn og ungdom i 2014 Hva som kjennetegner de skolene som klarer å utvikle og opprettholde et godt psykososialt skolemiljø. ”whole school approach” Hvordan utvikle, opprettholde og videreutvikle gode psykososiale skolemiljø En faktor er et godt hjem-skolesamarbeid Hvorfor oppstår mobbing og krenkelser Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø, djupedalutvalget@kd.dep.no

3. Regelverket og forvaltningen Alle elever har rett til et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Gir oppl. kapittel 9a elever og foreldre tydelige rettigheter og effektivt vern når elever krenkes/mobbes? Utvalget skal: gjennomgå og vurdere regelverket bl.a på bakgrunn av erfaringene vi har med manglende oppfølging av alvorlige mobbesaker med store konsekvenser. foreslå hvordan regelverket bør utformes for: å sikre tilpassede reaksjoner til sakenes alvor Å klarere definere kravene til forvaltingsansvaret slik at man unngår at alvorlige saker ikke får en forvaltningsmessig forsvarlig oppfølging. på grunnlag av nasjonale og internasjonale erfaringer vurdere om regelverket i tilstrekkelig grad ivaretar barn og unges rett til et godt psykososialt læringsmiljø og sikrer deres rettigheter når eleven opplever å bli krenket eller mobbet Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø

Forts. – regelverket Hvordan fungerer gjeldende regelverk? Utvalget ønsker tilbakemelding på hvilke endringer kan tenkes i kapittel 9a? Hvilke plikter bør være lovfestet? Er det noe som bør tydeliggjøres? Klageordningen – fungerer den? Hvordan kan vi gjøre regelverket om psykososialt miljø bedre kjent for foreldre? Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø

Utvalget skal vurdere: 5. tiltak for å oppnå varige resultatet i arbeidet med godt psykososialt skolemiljø uten krenkelser og mobbing Utvalget skal vurdere: Hvilke tiltak må til for å oppnå et godt psykososialt miljø uten krenkelser og mobbing? Forslagene skal både dekke skolens forebyggende tiltak og tiltak når negative og uønskede situasjoner oppstår. Har skolene og lærerne kompetanse i alle deler av arbeidet med å skape et godt psykososialt miljø samt forebygge, avdekke og håndtere krenkelser som mobbing og trakassering? Hvilken kompetanse er det behov for? Hva kan gjøres for å forhindre at alvorlige mobbesaker oppstår og evt. håndtere dem hvis de oppstår? Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø

Hva med digital mobbing? Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø

Samarbeid med foreldrene Samarbeid mellom hjem-skole er viktig for å lykkes i arbeidet med gode skolemiljø uten krenkelser og mobbing Hva bør foreslås for at skolen styrker samarbeidet? Hvordan involvere foreldrene? Utvalget er opptatt av samarbeid med foreldrene: Det representative samarbeidet Brukerorganene – hva har dere behov for? Direkte samarbeid Det formaliserte samarbeidet ved direkte møter mellom foreldre og lærere - foreldresamtaler, foreldremøter Samarbeid uten kontakt Handler om foreldres engasjement for barnas skolegang og skolehverdag. Samarbeid med foreldre i ”fredstid” og ”krigstid”? Råd til utvalget i de to fasene? Tiltak? Ønsker innspill på gode eksempler. Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø

Spørsmål Hvilke områder bør det settes inn tiltak mot? Er regelverket godt nok? Behov for opplæring? Støttemateriell? Ressursbank? Hva kan FUG gjøre? Hvilke tiltak mener dere utvalget bør foreslå? Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø

Tilbakemeldinger kan også sendes til Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø E-post: Kjersti-botnan.larsen@kd.dep.no Twitter: @kbotnanlarsen Djupedal-utvalget, Virkemidler for et godt skolemiljø, djupedalutvalget@kd.dep.no