SENTER FOR MÅLTIDSOPPLEVELSER Basert på sjømat Kompetansesenter som kan levere tjenester til andre på oppdragsbasis. Senteret kan binde sammen tradisjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
 Avdekke forbrukernes meninger og holdninger når det gjelder miljøspørsmål relatert til print og papir  Finne ut mer om hvordan meninger og holdninger.
Lilandspeiderne Informasjon.
Sett fra Lagåsen (et sammendrag)
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Sommerkampanje 2011 Spre glede.
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Alfhild - leder Østlandet
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
Anne Lene Lie Trollvik Gjestegård.
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Dyreparken på 300 sekunder.
Naturvernforbundetskolen: Kyst Tema på foredrag: Kystsatsingen Tid: ca 20 min For mer info om foredraget kontakt: Lene på
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Omstilling uten nedbemanning
Et blikk på Norsk matkultur gjennom tradisjonsmat og lokal mat
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
PolymerTrade AS • Litt om PolymerTrade AS • Avfallsbesitterens behov • Innsamlerens behov • Gjenvinnerens behov • Sluttbrukerens behov • Traderens dilemma.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
MERKELIG ! Her er en liten matematisk øvelse som helt sikkert
Fløibanen er Bergens største turistattraksjon og en av Norges mest besøkte attraksjoner.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
VELKOMMEN TIL HADSEL. LITT OM HADSEL •Hadsel ligger midt i verdens vakreste øyrike Lofoten og Vesterålen med sine 7970 innbyggere. •Nordlandssykehuset.
Globale mattrender 1.
Vil DU bidra til å gi ungdom med funksjonsnedsettelser ei uke full av opplevelser og aktiviteter? Og samtidig få med deg verdifull erfaring som du kan.
Taushetsplikt for frivillige
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
IKEA for de mange mennesker
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Lære om hvordan forbruksmønsteret har endret seg opp gjennom historien
Sjømat som næringsutvikler v/Roger Pedersen Prosjektleder – Sjømat fra Finnmark.
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Svein Erik Setermo. Trender i reiselivet Vinter opplever økende etterspørsel –Ekte vinter –Samiske opplevelser –Nordlys –Vinteraktiviteter Muligheter.
Konfirmant Velkommen til et spennende år som konfirmant i Sola menighet!
M. kort viktig ellers minst fortsatt opp veien.
Gastronomisk Institutt AS Presentasjon for studietur fra Hordaland 7. Juni 2006.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
HVA BETYR MATEN FOR TURISTENE? Bård Jervan. Sannsynlig ferievalg de tre neste årene? OPTIMA / Innovasjon Norge.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
1 FRA VIKINGEKOST TIL DELIKATESSE ”Utfordringer på veien”
Arctic Food – Best i verden! Er det en myte, eller kan det dokumenteres? Nordområdekonferansen 2007 Bodø 8.-9.november Espen Haugland Bioforsk Nord.
Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.
Majavatn Camping & Opplevelser introduserer Fritidstunet! En helårs basert virksomhet, nytenkende og nyskapende, Som produkt og forretningsmodell. 1.
På Propsen er det alltid spennende å være
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Bindeord og tidsutrykk
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Turister til Langesund
Award-konsept.
MatMedSmak.
Utskrift av presentasjonen:

SENTER FOR MÅLTIDSOPPLEVELSER Basert på sjømat Kompetansesenter som kan levere tjenester til andre på oppdragsbasis. Senteret kan binde sammen tradisjon og fremtid innen sjømatbasert matkultur og måltidsopplevelser.

Hvorfor i Lofoten?  Historien  Naturen  Kystkulturen  Fisket  Attraksjonen  Reiselivsnæringen  Turistene

Lofoten som reisemål mot 2015 ”Lofotens mat på turistenes fat” 5.4. ”Lofotens mat på turistenes fat”  Målet med dette innsatsområdet er å  Utvikle et mattilbud som blir et konkurransefortrinn for Lofoten, og et viktig element i foredlingsstrategien. Eksempelvis en mer spesifikk satsning på spesielle retter, spesielle menyer, gourmetrestauranter, lokalt råstoff, skolering og faglig utvikling for kokker, etc.  En stor del av Lofotens turister bedriver selvhusholdning, og kjøper mat i dagligvarebutikkene og andre utsalgssteder. En felles merking av matprodukter og råvarer fra Lofoten i butikkene ville gjøre det letter for turistene å finne lokalt produsert mat. (eksempelvis et ”Mat fra Lofoten-stativ” i butikkene)  Tørrfisk og mat basert på tørrfisk som et eget tema som kan utvikles, for eksempel i ift. en Tørrfiskfestival, tørrfiskdager, eksportørenes forretningsmessige relasjoner til Italia og andre bånd mellom Lofoten og Italia (for eksempel Vågan og Røst Kommuner).  Organisere og utvikle matprodusentene slik at man bedrer forutsetningene for å få fram de gode lokale produktene til turistene, jfr. ambisjonene i LofotMat-prosjektet

Opplevelse (måltid)  Sensorisk synergi  Holistisk begrep  Alle spiser  Forventning  Identitet og signatur  Mulighetsrommet

Lofotens mat på turistenes fat Prospekt Forretningsplan Handlingsplan Eierforhold Samarbeidsformer mm Prospekt Forretningsplan Handlingsplan Eierforhold Samarbeidsformer mm Senter for måltidsopplevelser basert på sjømat Leveranser Innhold Muligheter Aktiviteter Tjenester mm Leveranser Innhold Muligheter Aktiviteter Tjenester mm

Lofotposen skaper nye arbeidsplasser i Lofoten. Lofotposen vokser videre turister har kjøpt produktet hittil i år. Skolematløftet på god vei i Nordland. Lofotposen verner om småskala matprodusenter.

Kokker 2014 Lofotens mat på turistenes fat 300 kokker fra hele verden deltar i neste uke på et ukeslangt kurs i hvordan skape ekstraordinære opplevelser med sjømat. Både kultur- og fiskeriministeren vil være tilstede under åpningen som skjer samtidig med at årets publikumsuksess; Lofoten Internationale matfestival avsluttes.

Festival

Økte 120 % i Gastronomisk rundreise i Lofoten blir stadig mer populært blant norske turister. Matvegen og Nasjonale turistveier ser at prosjektene har skapt vei i vellinga.

Tørrfisk nasjonalrett Gratinert tørrfisk er nordnorges offisielle signaturrett Senter for måltidsopplevelser basert på sjømat, Arktisk Meny og LofotenMat har klare meninger om hvorfor nettopp denne retten vant. Tørrfisk er tradisjon og kultur,men på ingen måte et gammeldags produkt. Måten den kan tilberedes på er under stadig utvikling og den er gir en spesiell opplevelse uansett. Etterspørselen øker, og produsentene i Lofoten har i år økt salget til restaurant med 70 tonn sammenlignet med fjoråret.

50 nye Lofotverter sertifisert "It is absolutely fantastic! Lofoten The host menceritakan cerita menarik tentang makanan yang kita makan dan tempat-tempat yang kita kunjungi. Mereka membiarkan kita bahkan melihat ikan sebelum mereka telah berjaya! Saya berharap untuk memberitahu anda lebih kemudian! "

50 nye Lofotverter sertifisert ” ” (Google translate: Malay- Norwegian) ”Det er helt fantastisk! Lofotvertene forteller så spennende historier om maten vi spiser og stedene vi besøker. De lot oss til og med få se fisken før de hadde laget den! Jeg gleder meg til å fortelle deg mer altså ! ”

TILBAKE TIL NOVEMBER 2009 Vi smaker på prosjektet og fortsetter ”rundt matbordet”…