Tekst i ord og bilde Avisa som saktekst og sammensatt tekst

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

I.
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Retorikk og tekstanalyse
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
KVINNER… For noen dager siden var jeg inne på Statoil. Da kom det en kvinne inn og spurte etter en sjuhundreogti. Vi tittet alle forundret på hverandre.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
En måte å lese Bibelen på
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Matteus 17,1-9 ”Forklarelsens berg”
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Retorikk og tekstanalyse
Taushetsplikt for frivillige
Maja Michelsen Norsk november 2010
MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Lag leddsetninger med som
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Jesus, døperen Johannes og jul
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
12 Reflekterende lesing.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
“Disippel-høring”.
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Estetiske virkemidler
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Utskrift av presentasjonen:

Tekst i ord og bilde Avisa som saktekst og sammensatt tekst Yngve Benestad Hågvar, Høgskolen i Oslo

Etter VG3 skal elevene bl.a. kunne «analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken» De må altså kunne analysere mer enn verbaltekst – blant annet bilder.

Tre hovedspørsmål Hvordan påvirker bilder og verbaltekst hverandres mening? Hvordan leser vi en avistekst visuelt? Hvordan kan dette kombineres med en mer tradisjonell analyse av den skriftlige avisteksten?

Hvordan påvirker bilder og verbaltekst hverandres mening?

Tre typer kontekst Tekstuell kontekst Situasjonskontekst Kulturkontekst

Alle bilder blir fortolket i lys av verbalteksten som hører til

All verbaltekst blir fortolket i lys av bildene som hører til

Slik kan bildet påvirke meningen i verbalteksten Hva eller hvem er avbildet – og hva eller hvem er ikke avbildet? Hvilket bilde er valgt ut? Hvordan er bildet arrangert? Hvordan er bildet vinklet og beskåret?

All verbaltekst og alle bilder blir fortolket i lys av den kulturen de inngår i Denotasjon: grunnbetydning Konnotasjon: kulturelt betinget tilleggsbetydning

2. Hvordan leser vi en avistekst visuelt? Vi har en innebygd visuell grammatikk

Gunther Kress & Theo van Leeuwen: en visuell grammatikk Tre signifikasjonssystemer: Informasjonsverdi Framtredenhet Innramming

Informasjonsverdi

I verbalspråket: tema og rema Tema: kjent informasjon i starten av setningen Rema: ny informasjon lenger ut i setningen ”Jeg leser en bok. Den er god.” *”Jeg leser en bok. God er den.”

GITT NYTT

Signifikasjonssystem 2: framtredenhet Størrelse Kontraster Perspektiv Kulturelle faktorer

Signifikasjonssystem 3: Innramming Klare skillelinjer Fargekontraster

Signifikasjonssystem 3: Innramming Klare skillelinjer Fargekontraster Vektorer

3. Hvordan kan dette kombineres med en mer tradisjonell analyse av den skriftlige avisteksten?

Retorikkens appellformer ETHOS LOGOS PATHOS Avsenderens troverdighet Budskapets logikk Mottakerens følelser

Tekstens hovedfortelling (sekvens 1): Evelyn trener på Sats Evelyn spiller på Mix Evelyn mister hansken sin Lottovinneren trekkes, men ingen melder seg Mix-ekspeditøren gjenkjenner Evelyn fra overvåkningskameraet Evelyn får vite at hun er gjenkjent Evelyn leter i jakken, bagen og den blå mappen etter kupongen Evelyn innser at hun kan ha mistet kupongen og gått glipp av masse penger Evelyn leter videre, nå i papirkonteineren sin Uansett hvordan det går, vil Evelyn fortsette å spille Lotto

Sekvens 2: Evelyn spilte på tallrekka 7–8–9–10–13–20–26 Tallrekka har oppstått fordi Evelyns mor drømte den før hun døde Evelyn spiller ved spesielle anledninger på moras drømmerekke fordi det kjennes personlig Denne dagen var en slik spesiell anledning fordi Evelyns bror skulle besøke moras grav

Sekvens 3: Evelyn ønsker å gi familien på Filippinene penger Hun vil gi familien ”og fem søsken” pengene fordi de trenger dem Den ene broren trenger penger fordi han har mistet jobben og neppe vil få noen ny

Presupposisjoner «Den uregistrerte vinnerkupongen er søkk borte.» «Kan den uregistrerte lottokupongen med tallrekken 7–8–9–10–13–20–26 ha rotet seg ned her?» «Vinnerkvitteringen er og blir borte.» «Mistet lottokupong med sin avdøde mors vinnerrekke» => Evelyn har spilt på tallene 7–8–9–10–13–20–26

«Evelyn kom rett fra trening på Sats tirsdag 1 «Evelyn kom rett fra trening på Sats tirsdag 1. februar og kom innom Mix for å spille. Som ofte før tenkte hun på familien på Filippinene. Hennes høyeste ønske var at vinnerlykken skulle komme dem til gode.» «Det kan ikke være sånn at hellet har forlatt meg.» => Evelyn er den rette vinneren

Agens og patiens «Den uregistrerte vinnerkupongen er søkk borte.» «Kan den uregistrerte lottokupongen med tallrekken 7–8–9–10–13–20–26 ha rotet seg ned her?» «Den [verdiløse kupongen] har hun tatt vare på. Men den uregistrerte kupongen er borte.» => Det er ikke Evelyns skyld

Anføringsverb og annen verbbruk «Kanskje jeg mistet kupongen sammen med den, undrer hun.» «– Mor døde i fjor, forklarer Evelyn.» «titter mistrøstig» «tenkte» «stopper opp, svelger» => Evelyn er en melankolsk, ettertenksom og varm person

Roller Avsender Objekt Mottaker Hjelper Subjekt Motstander (Norsk Tipping) (kupongen og 5,3 millioner) (Evelyn og hennes fattige familie) Hjelper Subjekt Motstander (Kioskekspeditøren) (Evelyn) (Lotteritilsynet og kupongen)