E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Handlingsprogram for fylkesveger (19) •Opplegget slik fylkesutvalget har vedtatt •Hva en fylkesvegplan skal inneholde •Temaer som bør ha særlig.
Bergen en sykkelby med potensiale
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Den ideelle kommunesammenslåing
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
KDP E18-korridoren i Asker
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Informasjonsmøte Bussvei 2020
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Informasjonsmøte Om utredning av Ringeriksbanen Råd til utredningsfasen.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Fylkesmannens rolle i reformen
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
Utredninger og planfase
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Vegvalg sett frå Stortinget Torill Eidsheim Stortingsrepresentant, medlem av Transportkomiteen.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
1 A KLP Kommunekreditt Alternativ finansiering – muligheter og realisme Kystvegkonferansen i Vanylven 26.august 2011 Jan Olav Tryggestad Ass direktør.
Plan- og beslutningsprosesser av bompengepakker/bypakker - lokale vedtak - statlig godkjenning - KVU/KS1 Thomas Tvedt, ass. fylkesdirektør Avd for Regional.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Nasjonal transportplan
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Hønefoss Ole Einar Gulbrandsen
Fornebubanen Erfaringer.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014

TESE 1 INFRASTRUKTUREN LIDER UNDER SYSTEMFEIL OG SIGNALSTOPP.

E 16 – BJØRUM - SKARET * ENDELIG SATT FART * BOMPENGEUTREDNING KLAR FOR BEHANDLING FØR PÅSKE, FYLKESTING MAI/JUNI. KS2 VÅR/SOMMER 2014 * STORTING HØST/VÅR 2014/15. * ANLEGGSSTART I FØRSTE NTP-PERIODE! * BYGGE FOR BOMPENGER 2014 – 17, STAT SENERE ELLER Statens Veiselskap A/S

E 16 SKARET - HØNEFOSS * KONTINUITET I UTBYGGING AVGJØRENDE * KO-ORDINERES MED JERNBANETRASE * STATLIG PLAN

E 16 SKARET - HØNEFOSS Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst. Nog fins det mål och mening i vår färd - Men det er vägen, som är mödan värd. Bryt upp, bry upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr. (Karin Boye. I rörelse)

11 Ringeriksbanen Bergensbanens viktigste enkeltprosjekt Lengde Oslo – Drammen – Hønefoss:113 km Lengde Hønefoss – Bergen:372 km

RINGERIKSBANEN *VIDERE PLANLEGGING: OK. TIDSFRISTER *AVKLARE FELLES KORRIDOR MED E 16 *TVERRPOLITISK ENIGHET *DEL AV INTERCITY *TIDSMÅL FOR BYGGESTART. (Merknad) *SELSKAPSORGANISERING I JERNBANEVERKET? *EGET UTBYGGINGSSELSKAP?

13 UTBYGGINGSSELSKAP Ringeriksbanen egnet som et ”case” for alternativ finansiering. «Ringeriksbanen er eit prosjekt som opnar for ein heilt ny marknad og reisetilbod. Buskerud fylkeskommune har tatt initiativ til alternativ finansiering og organisering av prosjektet gjennom forslag om oppretting av utbyggingsselskap, ulike former for offentlig og privat samarbeid mv. Prosjektet kan avgrensast godt fra anna jernbaneverksemd i byggeperioden,og er difor potensielt eigna for eiga selskapsorganisering av utbygginga.» ( Hovedutfordringer for norsk jernbane. Utredning ledet av dep.råd samferdselsdepartementet)

E 16 OLUM - EGGEMOEN *NTP – OK, MEN FRAMDRIFTSPROBLEM *HP : BARE BOMPENGER (730, STAT 50) *REGULERINGSPLAN «VINTER OG VÅR» - MULIG VEDTAK FØR UTLØPET AV 2014 *BOMPENGEFINANSIERING TEMA: LAV STATLIG ANDEL (40 – 60), BOMPLASSERING OG ANTALL, RABATTER *STORTINGSBEHANDLING 2015? BYGGESTART 2016/17? *KREVENDE SVANGERSKAP – TRANG FØDSEL. REGJERINGSERKLÆRING: «REGJERINGEN VIL: REDUSERE BOMPENGEANDELEN I NYE PROSJEKTER».