Pål Berg Handelshøyskolen BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
KLASSELEDELSE.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
LEDELSE.
Ledelse.
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
PL2 – Dag 3 – 30 oktober 2008.
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Strategiarbeid i praksis
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
10. Organisasjoners effektivitet
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hovedtyper av ledelsesteorier:
5. Organisasjoner, individer og grupper
PPO [PPL, PAP, PPV].
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Definere og velge hovedmål og delmål
Lederutviklingsprogram
Lederstil og Motivasjon.
Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Finsk skole møter svesk
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Virksomhetsarkitektur – Det endrer seg
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Strategi- og aktivitetsplan
etterfølges av en “Superleder”
Pedagogikk og elevkunnskap
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
UTVIKLINGSSAMTALEN En PLANLAGT UTVIKLINGSSAMTALE handler om medarbeiderens ARBEIDSOPPGAVER 1.Prioritering etter oppgavens betydning for organisasjonen.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Det strukturelle perspektivet
Forretningsprosjektplan
Hvordan lese rapportene
Fire prosesser og opponentene i oktografen
Prosjektnavn Firmanavn Presentert av
Årets norske Leanvirksomhet
Profesjonelle læringsfellesskap
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Finsk lærer i svensk skole
10. Organisasjoners effektivitet
Institusjonelle omgivelser
Norges Musikkhøgskole
Grunntanke - organisasjonsforståelser
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap»
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Årets norske Leanvirksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Pål Berg Handelshøyskolen BI Ledelse Pål Berg Handelshøyskolen BI

To spørsmål Hva gjør at noen blir ledere og andre ikke? Hva karakteriserer effektivt lederskap?

Definisjon Ledelse er å nå mål gjennom andre Sosial innflytelse og måloppnåelse

Teorier om ledelse Trekk Atferd Universell Situasjonell Seleksjon Generell trening Plassering Spesiell

Trekkteorier om ledelse Høyt energinivå Toleranse for stress Integritet Modenhet Selvtillit Sosial maktorientering Prestasjonsorientering

Atferdsteorier om ledelse Relasjonsorientert ledelse Oppgaveorientert ledelse

Fiedler og LPC Relasjon God Dårlig Struktur Høy Lav Høy Lav Stillingsmakt Sterk Svak Sterk Svak Beste leder Lav LPC Høy LPC Lav LPC

Hersey and Blanhard Kompetanse Motivasjon Salg Delegering Deltakelse Instruksjon

Ledelse på ulike nivåer Ledelse på institusjonelt nivå Ledelse på administrativt nivå Ledelse på operativt nivå

Ledelse på institusjonelt nivå Ansvar for å formulere overordnede mål Langsiktig planlegging Strategisk tilpasning til omgivelsene Definere verdier og normer

Ledelse på administrativt nivå Ansvar for begrensede områder av virksomheten Sette delmål Organisere Administrere Integrere

Ledelse på operativt nivå Ansvar for daglig drift av produksjonen Veiledning og koordinering av produksjonen Oppmuntre og støtte motivere og kontrollere

Men... Ledersubstitutter Ledernøytralisatorer Tilbakemeldinger Strukturerte oppgaver Ledernøytralisatorer Liten stillingsmakt Liten kontakt