Klodens Kamp: Privat fundamentalisme kontra offentlig (globale) institusjoner Jennifer L. Bailey Førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
5 Kultur.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Filosofiske samtaler med barn
Barn og unges rett til deltakelse
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
7 Demokrati.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Introduksjonssenteret
1. Innledende påstander om organisasjoner
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
Religioner og livssyn i dag
Fra ord til liv Februar 2010.
14 Samarbeid over grenser
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
God kommunikasjon – vær trygg
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Tekster om tro og livssyn
Undring Tro Viten.
Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
MAKT OG ORGANISASJONER
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Institutt for samfunnsforsknings erfaringer i lys av evalueringen av sosiologifaget 2.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
1 Hvorfor skal jeg velge statsvitenskap? Studier, forskningsspørsmål og karrieremuligheter med utgangspunkt i statsvitenskap.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Kan bistand fremme demokrati og menneskerettigheter? Seminar i regi av Høyres utenriksfraksjon Oslo 14. januar 2011 Vidar Helgesen.
L IVSYNSHUMANISMEN En ikke-religiøs oppfatning av livet og verden.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Filosofiske samtaler med barn
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
LEDERNE, april 2005, Trondheim
Kjent norsk Bahai: Lasse Thoresen
Kapittel 7 Demokrati.
Helsesøsterkongressen 2017
Religion i samfunnet.
Medienes funksjoner Mediene formidler informasjon og meninger
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Den internasjonale arenaen
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Perspektiver på retten (jf. lærebok kap. 13 og 14)
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Hvorfor ytringsfrihet?
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Hvorfor ytringsfrihet?
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Utskrift av presentasjonen:

Klodens Kamp: Privat fundamentalisme kontra offentlig (globale) institusjoner Jennifer L. Bailey Førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap NTNU

Klodenes Kamp Lukket udemokratisk privat verden Åpen, demokratisk offentlig verden De er polare motparter De er en fare for hverandre

Kan fundamentalismen demokratiseres? Kort svar: nei Men den kan bli til noe nytt –Fundamentalister kan demokratiseres Eksempler på dette: –Reformasjonen: demokrati var ikke målet –Kalvinistene i Ny-England: søkte egen frihet –Langsiktig perspektiv

Hva kan bidra til en slik endring? Interne verdier/trekk –Vanskelig å finne –Orden, interesse for sannheten, respekt for liv, osv. –Satsing på leseferdighet –Mislykkede profetier & skuffelser Eksterne forbindelser og forhold –Misjonsprosjekt –Engasjement i politikk (selvforsvar) –Mulighet til å forlate enklave –Mindretallsstatus

Hva kan/bør et demokrati gjøre? Ha ekte respekt for religiøse synspunkter Tillate en stor privatsfære... –Fare og mulighet Men.. bryte ned noen grenser –Bevare mulighet for individer til å forlate enklaven –Største utfordring: barn –Globalisering: enda et tvetydig fenomen Inkluderingspolitikk: –Invitere til dialog og medbestemmelse

Trekk ved fundamentalismen 1) a reaction against the marginalization of religion; 2) the selective use of tradition and modernity; 3) moral dualism; 4) absolutism and inerrancy of essential texts; 5) millennialism and messianism; 6) elect, chosen membership; 7) sharp boundaries; 8) authoritarian organization and, 9) strict behavioural requirements (Almond, Sivan, and Appleby 1995: ).

Hva er demokrati? Hva innebærer det? Et system for politisk beslutninger basert på –Likhet, regler, retter –Prinsippet: folket styrer –Individets evne og rett å danne og uttrykker meninger og preferanser Innebærer –Ingen interne grenser: Fri assosiasjon: Leggo brikker & kryssende skillelinjer –Åpenhet og gjennomsiktighet –Dialog og respekt for motparten og motargumentet –Mulighet å overtale andre og å skifte mening selv –Livlig offentligsfære