Kunnskapsbasert strand- og kystsoneforvaltning 11. og 12

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Fjerning av ulovlige tiltak i strandsonen
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Venner som hjelper andre
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
GRUPPE 14 Bygging i 100-metersbeltetGruppe F
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
Det kommunale og det statlige barnevern
Sven Erik Dehlin Seniorrådgiver og jurist
ORIENTERING FRA FORSVARSBYGG Eiendomssjef Rune M. Røen
Tidsfrister i planleggingen
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Reguleringsplaner.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
Planbestemmelser.
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Strandsoneforvaltning.
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Nasjonal strand- og kystsonekonferanse Fevik 2014 Færder nasjonalpark - Innledning - Hva vil vi med den marine delen? -Innspill til sentrale myndigheter.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
3 Marius Stub.
Dispensasjon Krever grunngitt søknad Naboer/parter SKAL ha skriftlig varsel LNF-område Reguleringsbestemmelser Ikke dispensasjon.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Rundskriv, ressursar og rettleiing til ny plan- og bygningslov
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Direktoratet for naturforvaltning - en støttespiller for kommunen i strandsoneforvaltningen? Nils-Yngve Berg Direktoratet for naturforvaltning Friluftslivsseksjonen.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Velkommen til folkemøte
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Massehåndtering og kulturminner
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Juristsamling - Ålesund
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsbasert strand- og kystsoneforvaltning 11. og 12 Kunnskapsbasert strand- og kystsoneforvaltning 11. og 12. august 2014 Kommunenes handlingsrom i strandsonen Slik gjør vi det i sone I – Nøtterøy kommune v/ordfører Roar Jonstang

Nøtterøy kommune - fakta Nøtterøy kommune ca 62 km2 Nøtterøy ca 43 km2 Føynland ca 4 km2 Veierland ca 2 km2 175 øyer og holmer Strandlinje: Hovedøya 47 km Veierland 20 km Føynland 9 km => mye areal innenfor 100-m

Slik gjør vi det i sone I Antall fritidsboliger ca 1060 Hovedøya i underkant av 600 Veierland med småøyer i underkant av 400 Skjærgårdens østside ca 100 Få fritidsboliger i områder regulert til fritidsbebyggelse (deler av Veierlan og Hvalø) => enkel saksbehandling => reguleringsplaner følges Resterende beliggende i LNF => utfordring => alle tiltak krever dispensasjon

Hva er et tiltak? Alt unntatt fasadeendring – også: Riving og gjenoppbygging av eksakt samme Både brygger og fritidsboliger og annet Vanskelig å forstå for folk flest, - særlig mht brygger BRYGGEBRÅK: NN mener kommunens gebyrpraksis hindrer folk i å ta vare på eiendommene sine. – I fjor sommer var vi uten forsvarlig brygge på grunn av omstendelig saksbehandling, sier han. (Foto: Kirvil Håberg Allum) TB

Praksis Dispensasjon fra hva? Plan- og bygningsloven § 1-8 (det generelle forbudet mot tiltak i 100-metersbeltet) Kommuneplanens arealdel med utfyllende bestemmelser Event. Havne- og farvannsloven Vurderes i forhold til: Statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen (SPR inkl. RPR Oslofjorden, brukes aktivt i hver sak jf 5.2) Naturmangfoldloven (konkret i hver sak jf § 7 jf §§ 8-12) Kystsoneplan for Vestfold (under revisjon) Kommunens egne grønnstrukturanalyser og temakart med mer www.planportalvestfold .no (samlende informasjonskanal og hjelpemiddel for utøvelse av arealforvaltning, effektivisering/samhandling og forbedring av saksbehandling)

Praksis forts. Utstrakt dialog/møtevirksomhet mellom ansvarlig søker/tiltakshaver og administrasjonen  revidering av søknad => mål om å komme frem til søknad rådmannen kan være positiv til, da: Oversendes Fylkesmannen i Vestfold for faglig råd Dersom faglig råd er positivt => saken legges frem for Hovedutvalget for miljøvern og kommunalteknikk til realitetsbehandling Dersom faglig råd er negativt  administrasjonen anbefaler i de fleste tilfelle ansvarlig søker/tiltakshaver om å revidere søknad i samsvar med faglig råd

Praksis forts. Få saker påklages av fylkesmannen => god forvaltning Særlig utfordring: Brygger – vanskelig å forstå at det kreves dispensasjon for gjenoppføring av eksakt samme, koster tid og penger Sandpåfylling, bestemmelser i kommuneplanen, kreative ansvarlig søkere jf pbl § 1-8 gjelder ikke i sjø, ønsker å fylle på sand kun i sjø – hva da? => midlertidig forbud mot tiltak i påvente av revisjon av kommuneplanens utfyllende bestemmelser Ulovlighetsoppfølging => tiltak gjennomført de senere år => ressurskrevende men ”enkelt” tiltak gjennomført langt tilbake => meget ressurskrevende og komplisert => når er det utført => hvilket regelverk gjaldt med mer.

Færder Nasjonalpark – to regelsett – hva nå? Behandles etter to atskilte prosesser Nasjonalparkforskriften og pbl => mer byråkrati => tid- og kostandskrevende for det offentlige og private? God samhandling mellom Færder nasjonalpark v/styre og kommunene Alle søknader sendes kommunen som forbereder på samme måte som nevnt ovenfor

To regelsett forts. Forhåndskonferanse der det også redegjøres for bestemmelser i NP-forskriften Gjennomgang av søknad og eventuell innhenting av supplerende opplysninger Foreløpig vurdering av søknad og utarbeiding av sak for oversendelse lik det som normalt sendes fylkesmannen for faglig råd Saken, med kommunens foreløpige saksfremstilling etter pbl, oversendes nasjonalparkstyret for behandling etter NP-forskriften Dersom negativt vedtak etter NP-forskriften => behandles ikke etter pbl => sparte ressurser og kostnader både for de private og det offentlige Dersom positivt vedtak etter NP-forskriften => oversendes kommunen for behandling etter pbl

Innspill til hvordan saksbehandlingen kan foregå? Mål: Forenkling Forutsigbarhet Forståelse for regelverket Likebehandling Hvordan? Alt. 1. Bruk av utfyllende bestemmelser til kommuneplanens arealdel Alt. 2. Adgang til å dispensere uten faglig råd Ålegraseng. Foto: NIVA

Innspill til hvordan saksbehandlingen kan foregå? Alt.1. Bruk av utfyllende bestemmelser, eks: Definere fritidsbebyggelse i LNF som spredt bebyggelse og gi bestemmelser => jf i dag utenfor 100-metersbeltet jf pbl § 11-11første ledd nr.2 (forsøkt ved to siste revisjoner av kommuneplanen, innsigelse fremmet, mekling med mer) Spare tid og penger både private og det offentlige jf reduserte gebyr pga enklere saksbehandling Alt. 2. Adgang til å dispensere uten faglig råd fra fylkesmannen Kontroll kan opprettholdes ved rapportering

Hvorfor endring? Forenkling Forutsigbarhet Likebehandling Spare tid og penger Omdømme  forståelse og respekt for regelverk Slippe å konstruere begrunnelser for dispensasjon Hoftøya. Foto: Ronny Meyer

Hvorfor endring forts. Dagens ordning gir feil inn bilde jf mange dispensasjoner Kostratall gir feil bilde jf erstatningsbygg = nye bygg (ingen nye fritidsboliger, anneks, brygger eller andre bygg i kommunen i LNF/100-m) Liten respekt for regelverket Pedagogisk utfordring Omdømmetap Kammarimjelle. Foto: Ronny Meyer

Nøtterøy kommune – klar for endring? Ja takk! Forsøkskommune? Kunnskap og kompetanse til å være med? Ja det har vi, administrativt  politisk  samhandling, tillit, respekt og rolleforståelse!

Takk for oppmerksomheten og velkommen til Nøtterøy kommune som innbygger, arbeidstaker, besøkende og ferierende, - en innovativ kommune med vind i seilene! Roar Jonstang ordfører