MULIGHETER FOR VEKST TIL KATEGORIEN MELKEALTERNATIVER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
Advertisements

Status selvvalg i NorgesGruppens kjeder
Automatic Delivery Rewards Hovedtrekk. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards (ADR) er et program hvor en distributør eller kunde kan.
Mat og drikke: De er ikke villige til å betale mer for økologisk produsert mat De er ikke interessert i vegetarmat Det er en stor andel av FrP-velgerne.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Forvandle livet ditt på 90 dager
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Det norske øko-markedet
Kurstreff 3 Dagens tema: Del 1: ”Ikke ett fett” Del 2: Bedre forståelse for matvaremerking/ ”Lære å lese varedeklarasjonen”. Kursøktens del 1 skal gi økt.
Bra mat for bedre helse- Kurstreff 2
Innovasjon for fremtiden i et leverandørperspektiv
Go`Supervisor 2010.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Sunn Livsstil Sunne matvaner!.
Salt versus salterstattere – et valg mellom pest og kolera?
Uten mat og drikke.
FROKOST Frokosten er dagens viktigste måltid.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Kosthold og ernæring ved revmatisme
Et sunt kosthold.
Fit tilbyr en annerledes, og smartere, tilnærming til endring av kroppsfasong. Med Fit handler det ikke om tallene på vekten, eller om telling av kalorier..
Tiril Gaare Mikkelsen Klinisk ernæringsfysiolog
Generelle ernæringsanbfalinger
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Påbudt merking av matvarer (1)
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Vitaminene Fett- og vannløselige
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Stasjon 1 GRØNNSAKER Smak på dip-alternativene!! 1-4 Svar på følgende spørsmål: Hvilken dip foretrekker du? Hvor mye må du spise for å oppnå en grønnsaksporsjon?
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
Kurstreff 5 Siste kurstreff med kort repetisjon og samtaler om oppnådde mål og veien videre.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Kosthold og ernæring ved revmatisme
Samtale 3.
Bruk av klimabegreper i markedsføring
Egget som unik kilde til viktige næringsstoffer (og kolesterol)
Bakgrunn og formål Bakgrunn:
Kosthold og Livsstil v/Jorunn E. Hauso
Presentasjon Tema 2: Kosthold og helse Forholdet mellon mat og helse og hvordan komme i form Cristina Andrea Lydia.
Grunnleggende ernæring
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Nucliomega Nucleomega er en naturlig kilde for viktige næringsstoffer, som man vanligvis får i seg ved å spise fisk. Produktet er rikt på DNA og DNA -sammensetninger,
Eldreomsorgens ABC Ernæring Marthe Sollien. Aldersforandringers betydning for kostholdet Mange faktorer påvirker de eldres kosthold. Vanlig: Endret smak,
Nøkkelhullet – enkelt å velge sunnere Navn, sted, dato.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
KOSTHOLD FÅ KROPPEN TIL Å YTE MAX GJENNOM HVERDAGEN, PÅ TRENING OG KAMP!
Har du lyst å lage sunne proteinpannekaker? – CompareKing.no.
Orkla Matbarometer Norge 2016
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
EGG.
Orkla Matbarometer Danmark 2016
Grønnsaker, frukt, bær og nøtter.
Husk sunn matpakke Hva putter du i matboksen? Har du noen gang tenkt:
Problemstilling: Er periodisk fasting bra for deg?
MatMedSmak.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Nøkkelhullet Enkelt å velge sunnere
FETTSKOLEN.
Små endringer i kostholdet i riktig retning
Hva gir oss energi i maten
Vitaminer og mineraler
MatMedSmak.
Vitaminer og mineraler
MAT FOR GLEDE OG GOD HELSE
Utskrift av presentasjonen:

MULIGHETER FOR VEKST TIL KATEGORIEN MELKEALTERNATIVER Jensen &Coer opptatt av å skape vekst sammen med våre kunder. Kategorien melkeerstatninger – er en relativt liten kategori, men som vi mener har vekstpotensiale Vi er opptatt av smak og helse og vi har derfor inngått et samarabeid med den svenske produsenten Oatly.

Oatly og Jensen & Co samarbeider i Norge fra 1.9.2010 MATGLEDE MED FOKUS PÅ HELSE + = Fordel for våre kunder: Økt oppmerksomhet og aktivitet Vekst i kategorien melkealternativer Oatly og jensen&Co har funnet hverandre i en felles målsetting om å kombinere matglede med sunnhet og helse. Når vi samarbeider, så vil det være til fordel for våre kunder: 1) Jensen vil kunne tilføre Oatly og kategorien økt oppmerksomhet og tilføre konkurranse i kategorien, noe som vil bidra til vekst.

Om Hovedkontor i Landskrona, Sverige 45 ansatte Omsetning 2009: 160 MSEK Første Oatly produkt lansert i 2001 Selges i 24 markeder rundt i verden i dag I Sverige: markedsleder (35%) med omsetning på 75 mill I England: Oatly driver melkealternativ-kategorien, raskest voksende aktør med en vekst på 40% Både firma og produkter er resultat av langt og engasjert forskningsarbeide med mål å produsere et produkt som kan hjelpe mennesker å spise sunnere.

KATEGORI MELKEALTERNATIVER Jensen & Co har stor tro på mulighetene i denne kategorien: I Norge: fremdeles stort potensiale for videre vekst Et mer modent marked i Sverige viser at det finnes muligheter: I Sverige er havredrikk det største segmentet Oatly er en seriøs leverandør som har fokus på utvikling av markedet gjennom produktutvikling og forbrukerpåvirkning. Kategorien Melkealternativer kan beskrives som umodent når vi sammenligner med andre markeder som Sverige og UK. I Sverige er kategorien på 260 mill, korrigert for 50% av befolkningen tilsvarer et potensiale på 130 mill. Havre er litt større enn soyaprodukter i Sverige. Det er en reell konkurranse i non-diary hylla med flere leverandører og dette skaper vekst. Oatly jobber internasjonalt og har fokus på produktutvikling og vil kunne tilføre denne kategorien smakfulle nyheter

DRIKKER (HAVRE, SOYA, RIS) ER I VEKST! NORGE TOTALT 71 mill 56 mill +26% Kilde: The Nielsen Company, Norge tot, 52u 15 aug 2010

FLØTE ERSTATNINGS PRODUKTER ØKER ENDA MER FLØTE ERSTATNINGS PRODUKTER ØKER ENDA MER! Oatly iMat har 29% verdiandel og bidrar til vekst 4 mill +59,4% 2,5 mill 29%

KATEGORI STATUS I NORGESGRUPPEN DRIKKER (HAVRE, SOYA, RIS): NG HAR HØYEST ANDEL AV SALGET – HØYERE ENN KJEDEANDEL BRA VEKSTRATE

KATEGORI STATUS I NORGESGRUPPEN FLØTE PRODUKTER NG HAR HØYERE VOLUMANDEL ENN VERDIANDEL BRA VEKST RATE – NOE SVAKERE ENN MARKEDET . OATLY iMat ER NR.2 AV FLØTEPRODUKTER I NORGESGRUPPEN NR 1 I ICA NORGE

Hvorfor velge Oatly? KLARE FORBRUKERFORDELER Sunnhet: God smak: OATLY ER BEST PÅ SMAK OG SUNNHET! Sunnhet: Oatly er basert på en patentert prosess og er den eneste havredrikken som inneholder løselige betaglukaner (kostfiber). Betaglukaner har en dokumenter positiv effekt på kolesterolet. God smak: 95% av soyamelksforbrukere foretrekker Oatlys produkt framfor den ledende soyamelken i forbrukertester gjennomført i England og USA. Hvorfor bør kjeden din velge Oatly? Fordi vi mener at forbrukeren vil velge Oatly med alle de forbrukerfordelene det innebærer.

HAVREDRIKK ET BALANSERT BASIS NÆRINGSMIDDEL Anbefalt sammensetning av kosten: Protein Fett Karbohydrater 10 E % 30 E % 57E %

Hvorfor velge Oatly? PRODUKTFORDELER Allergenfri: Svært få allergier er koblet til havre. Inneholder ikke laktose eller soya. . Kan brukes i matlaging og baking Naturlige ingredienser: Havre anses for å være en sunn og naturlig råvare. Få tilsetninger Helseriktig Miljøvennlig Low Carbon footprint sammenlignet med melkeproduksjon. Oatly har en lang rekke produktfordeler som svarer på forbrukerens behov

PRODUKTER I NORGE 1.9.2010

FROKOSTPRODUKTER. Helseriktige alternativer til melk. Havredrikk med kalsium (pluss), 1L Havredrikk Økologisk 1L Brukes som drikke, til frokostblandinger, i matlaging og til baking Beriket med kalsium og vitaminer (D, riboflavin, folsyre, B12). 1,5% fett. Nøkkelhullsmerket. Brukes som drikke, til frokostblandinger, i matlaging og til baking 0,7% fett. Økologisk. Inneholder kun vann, havre og salt Nøkkelhullsmerket. Havredrikk sjokolade 1L En god sjokoladedrikk med kun 3 gram tilsatt sukker. Et sunnere alternativ til vanlig sjokoladedrikk Beriket med kalsium og vitaminer (D, riboflavin, folsyre, B12). 1,5% fett. . Kan drikkes kald og varm

MATLAGINGSPRODUKTER Brukes akkurat som matfløte i kald og varm matlaging. 100% vegetabilsk. Bra fettsammensetning. Kun 13% fett. Kjøleprodukt En vaniljesaus laget på havre. Klar til bruk evt. vispes for en luftigere konsistens. En smakfull god og helt vegetabilsk vaniljesaus. Kun 10% fett. Kjøleprodukt

Tydelig merket med kalsium. Berikning forsiden ENDRING FRA 1.2: Hovedproduktene relanseres: Havredrikk kalsium og Havredrikk økologisk kan også stå i hylla! 12 måneders holdbarhet Utfordringer med kjøleplass i butikk, spesielt lavpris Viktig at produktene kan distribueres i alle profiler Erstatter dagens Havredrikk pluss og Havredrikk Økologisk Pakninger tilpasset norske forbrukere Norsk pakning Tydeligere nøkkelhulls-merking Tydelig merket med kalsium. Berikning forsiden Norsk/svensk tekst

MENY Kjøleeksponering

KATEGORI MELKEERSTATNING KIWI

OATLY FAMILIEN – ALLE MED SUNNE HAVREFIBRE Havredrikk naturell Smaksatte havredrikker Matlaging Dessert On-the-go/ mellommåltid Iskrem Pinne og boks Smoothie 300ml Smaksatt Drikke 300ml iMat 7% fett 250ml 3-pakn Smak og pakninger er tilpasset nordiske forbrukere

KONKURRENT SAMMENLIGNING

AKTIVITETER FOR ØKT SALG UT AV BUTIKK PR Målrettede aktiviteter mot ulike målgrupper Forbrukerinformasjon Forbrukerbrosjyrer Hjemmeside med rikt utvalg oppskrifter

SORTIMENTSANBEFALING NORGESGRUPPEN Fra 1.2.2011 EPD-nr Varenavn Forslag til sortimentskode …. Havredrikk Kalsium 1L Tørrvare/ kjølt 2 Havredrikk Økologisk 4 1906296 Havredrikk Sjokolade Kjølt 5 2202695 Vaniljesaus 250ml 2202885 iMat Havrefløte 250ml