PluRel Religion i pluralistiske samfunn Religion og sekularitet, verdier og samfunn: spenning, samspill, og utveksling i nye formasjoner Terje Stordalen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-slåss for frihet Lillehammer Judo For Fred.
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
POWER EVANGELISM Healing On The Streets – Oslo * Vitnesbyrd fra HOTS
Profesjoners grunnlag
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
SOSIAL KAPITAL.
Kunst i offentlig rom - KORO
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
 Albert Schweitzer, Von Reimarus zu Wrede: Die Geschichter er Leben-Jesu-forschung, 1906  Kritikk av Jesus-forskningen i 19.århundre: Jesus i eget bilde?
100 ÅR MED JAKTEN PÅ JESUS OG PÅ VESTENS KRISTNE IDENTITET Halvor Moxnes.
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) En dag på UiO for 10. trinn 6. og 7. september 2011.
Jurister og sjøsikkerhet oProfessor Erik Røsæg oNordisk institutt for sjørett ofolk.uio.no/erikro.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Klodens Kamp: Privat fundamentalisme kontra offentlig (globale) institusjoner Jennifer L. Bailey Førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
Tekster om tro og livssyn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) IKT og lokaldemokrati - foreløpige betraktninger Beathe Due, stipendiat, IMK, Uio
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kjønn og identitet i media
Tidlig psykologisk antropologi:
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Studieweb 3. april 2014 Utvekslingssidene på uio.no - oppsummering.
Stortingets arkiv torsdag 23. september kl. 10 Oppmøte senest 9.45, inngang Løvebakken Påmelding til innen 20.
Gammelegyptisk religion Saphinaz-Amal Naguib. Predynastisk tid ca fvt Arkaisk tid (1.-2- dynasti) ca fvt Det Gamle Riket (3.-6.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Bourdieus kapitalbegrep
Samling for skolenes leder(e) for elevdemokrati og helhetlig læringsmiljø-høringsseminar 11. mai 2014 Orientering om nytt ressurshefte om arbeid mot krenkende.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO UREG2000 Brukeradministrasjon ved Universitetet i Oslo.
MEST 2724: Dataspill i et mediekomparativt perspektiv Gruppeseminar, dag 1.
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Fra Fröbel til ulike perspektiver på lek Av Emilie Foyn-Bruun Johansson J.E. (2004). Fritt tenkande och samhandlande barn. I pedagogikkens mange ansikter.
Publiseringsanalyse 2011 Erik Ruud. Hovedtrekk ,6 160,9 240,8 245,8 Opprettholder økningen fra 2010 Samlet tellende publisering øker med.
Lekens egenverdi.
Vitenskapelig kvalitet og samfunnsnytte
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Samarbeid eller isolasjon? Idealisme eller egeninteresse?
Religionshistorie – hva blir du da?
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAMPAIGNING From vision to action.
Videre utrulling av eBilag høsten 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Using nursery rhymes and songs
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
Resultater for Rettsvitenskap &
Plurel: Område 1 og 2 En innledning om premisser og struktur
Nasjonal konferanse om forskningsbasert
Internasjonalt år 2012 Svein Hullstein, Universitetsledelsens kontor
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Tidlig psykologisk antropologi:
Morten Aase Løver LOS/AF/SKS
Utskrift av presentasjonen:

PluRel Religion i pluralistiske samfunn Religion og sekularitet, verdier og samfunn: spenning, samspill, og utveksling i nye formasjoner Terje Stordalen, Faglig leder for PluRel

Obama i Kairo – det såkalte PluRel-feltet Religionene i samfunnet Samfunnet i religionene I reject the view of some in the West that a woman who chooses to cover her hair is somehow less equal, but I do believe that a woman who is denied an education is denied equality.

PluRel-feltets første halvdel: Spenningene mellom religion og livssyn på den ene siden og demokratiske og rettsstatlige verdier på den andre siden Nøkkelspørsmål: Grunnlag for normativitet

Indre Østlandet – den komplekse religionen Den ”urene” religionen Den faktiske vs. Den nominelle religionen Gaza i Oslo: den medierte religionen

PluRel-feltets andre halvdel: Samtidig som religioner og verditradisjoner blir mer politisk relevante, fremstår de også som mer komplekse enn vi hadde tenkt. PluRel-feltet som helhet: Kompleksitet og normativitet i utvekslinger mellom religioner, verditradisjoner og samfunn, politikk

PluRel: kort presentasjon Pluralistiske samfunn og religionsmøter (førsteamanuensis Berit Thorbjørnsrud) Religiøsitet og kollektiv erindring (professor Saphinaz-Amal Naguib) Normativitet og sekularitet (professor Oddbjørn Leirvik)

PluRel-miljøene omfatter bl.a.: HF: religions- og kultur­historikere, TF: etikere, historikere og bibelforskere, SV: sosialantropologer og sosiologer, JUS: jurister, sosiologer og rettsfilosofer, UV: pedagoger og pedagogiske filosofer, MED: sosialmedisinere, KHM: arkeologer og antropologer

Blant aktivitetene i første halvår: - Hijab: UiO, Litteraturhuset, Fritt Ord, - Religionspolitisk verksted - Faglige samlinger: normativitet i religionsforskningen; religion i medier; bruk av historie i konstruksjon av identitet; religiøse diasporasamfunn; islamisme - Incentivmidler og faglig kontekst for UiO- prosjekter - Spisse PluRel-perspektivet, koordinere forskning

Videre informasjon: - PluRel-folder: stand i foajéen i UB under lunsjen -PluRels nettsider (hvor man også finner manuskriptet og lysarkene til denne presentasjonen) (under ”Om PluRel”, og videre ”Arkiv”)