”Jeg har en plan” Om visjoner, mål og midler - og om utvikling av IKT strategier i skolen Lederkurs for skoleledere i Akershus fylkeskommune Nesodden.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Fra prøving og feiling til
 Thore R Jensen Leder og suport  Tor Morten Jensen Programering og design  Vi tilbyr tjenester som webmastring, webdesign og webutvikling.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
IKT Orkide Ledelse og Skole
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Veiledet lesing Mørkved skole
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
Definere og velge hovedmål og delmål
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Tid og muligheter Bli sikrere på hva du vil videre Prøv ut fagområder Finn dine evner og talenter.
En skole uten eksamen eller karakter Faglig fordypning Internatliv Utstyr tilgjengelig døgnet rundt Mer enn 300 fag å velge i.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Lederstil og Motivasjon.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Modellkommunene Hva er unikt?
Skolevandring.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Anne Lise Nessæther John Tore Vik Hans Donali Tilset
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Samarbeid og medbestemmelse
Ole Norman JA til noe bra NEI til noe dårlig
utfordringer i en ny region
Enhetsnavn (evt. fritekst)
Beskrivelse av salgspresentasjon Kan utvides til to linjer
BACHELOROPPGAVENS TITTEL
FREMTIDENS ARBEJDSKRAFT
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
General Template for a 48” x 36” Poster
Standardisering av IT-virksomheten
Tittel på presentasjonen
travel margie’s margie’s travel
SALGSPRE-SENTASJONS- TITTEL
Beskrivelse av salgspresentasjon Kan utvides til to linjer
Instructions The poster size should be 48” (w) in 36” (H).
Tittel på presentasjonen
Title of the poster can be put on multiple lines:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
8 Navn her år PROFIL ERFARING UTDANNING FERDIGHETER med erfaring
Tittelside for presentasjon
Dette er en historietittel
Dette er en Historietittel
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

”Jeg har en plan” Om visjoner, mål og midler - og om utvikling av IKT strategier i skolen Lederkurs for skoleledere i Akershus fylkeskommune Nesodden 13. mars 2007 Hans Donali Tilset NTNU Samfunnsforskning AS

Dagens agenda Om visjoner, mål og midler Hva dekkes av en IKT-strategi Skolen som lærende organisasjon Tre forutsetninger for å lykkes i utvikling og omstilling Litt om innholdet i IKT-strategien Noen tips til prosessen

Hvorfor skal vi ...? Det er fordi ... Men hvorfor det? Jo fordi ... Hvorfor det da? Jo du skjønner at ... Hvorfor det? ... sukk

Slike spørsmål tvinger oss oppover i målhierarkiet ! Slike spørsmål tvinger oss oppover i målhierarkiet

Visjon, strategier og tiltak

Visjon, strategier og tiltak

Eller fullstendig i tåka? Er visjonen tydelig? En tydelig visjon er helt nødvendig for å kunne lage strategier. Photo: www.junglephotos.com

Visjon, strategier og tiltak Visjonen må kunne operasjonaliseres Strategier - konkretisering av visjonen Hva skal vi produsere / selge? Hvem er kundene / hvem betaler? Hvordan blir vi konkurransedyktige? Skolen: Attraktiv både for elver og lærere Tiltak - gjennomføring av strategiene

Mål- hierarkiet Visjon Mål Mål Middel Middel Middel Middel Middel

Mål- hierarkiet Visjon Det er vanlig å definere delaktiviteter med mål. Dette er mål for aktiviteten, men middel i den store sammenhengen. Mål Mål Mål Middel Middel Middel Middel Middel Middel

Effektmål og Resultatmål ... og om målbare mål Visjonen kan også kalles Effektmål. Konkrete mål – som vi håper skal bidra til den ønskede effekten – kalles Resultatmål. Resultatmålene skal være målbare. Dvs det skal ikke grunnlag for vurdering om målet er nådd eller ikke. Derfor er målformulering viktig!

Kriterier for vurdering av mål S M A R T Spesifisert - Veldefinert Målbart - Kan etterprøves Akseptert - Felles oppfatning Realistisk - Skal kunne nås Tidsbestemt - Dato for ferdigstilling

Apollo Program Objective "I believe that this nation should commit itself to achieving the goal, before this decade is out, of landing a man on the moon and returning him safely to the Earth." President John F. Kennedy May 25, 1961 Ref: Tor G Syvertsen

Norsk hverdag "Arbeidsgruppen skal identifisere indikatorer som kan bedre kvalitet og relevans i videre arbeid med gjennomføring av effektivitetsundersøkelser på bakgrunn av vurderinger og tilrådinger fra arbeidsgruppen som har vurdert mulige forklaringer på effektivitetsforskjeller i sektoren og på bakgrunn av en arbeidsgruppe som tidligere har vurdert forskningsdata i DBH." (Mandatet til arbeidsgruppen i Utdannings- og forskningsdepartementet som står bak effektivitetsundersøkelsene i universitets- og høyskolesektoren) Ref: Tor G Syvertsen

Dette må være klart for å kunne lage en IKT-strategi i organisasjonen. IKT er et middel Men hva er målet? Og hva er visjonen? Dette må være klart for å kunne lage en IKT-strategi i organisasjonen.

IKT Strategier for skolen Strategi: En fremgangsmåte for å nå et mål. Skolens IKT-strategi skal være et hjelpemiddel for å sikre at en gjør de riktige tingene, på riktig måte og i riktig rekkefølge for å nå mål for IKT-relaterte tiltak. Hva betyr IKT-relaterte tiltak for din skolen?

IKT på mange områder En tradisjonell IKT-strategi omfatter pkt 1 og 2. Som administrativt støtteverktøy i organisasjonen Som verktøy for å forbedre og effektivisere kjerneprosessene – dvs pedagogisk bruk av IKT Et fag som skal undervises - dvs digital kompetanse Et laboratorium for å kunne forstå konsekvenser av teknologisk utvkling En tradisjonell IKT-strategi omfatter pkt 1 og 2. Hvordan håndterer vi pkt 3 og 4?

Hva vet vi? Det vi vet Det vi IKKE vet Det er noe vi vet at vi vet Og det er noe vi ikke vet at vi vet Det vi IKKE vet Det er noe vi vet at vi IKKE vet Men det er også noe vi IKKE vet at vi IKKE vet Hvordan skal vi finne ut hva vi ikke vet at vi ikke vet?

Skolen må utvikle evne til kontinuerlig å ... Observere teknologisk utvikling Registrere hvilken teknologi som får ”fotfeste” Forstå konsekvenser av denne teknologien Konsekvenser for innhold i digital kompetanse Konsekvenser for forståelse av samfunnsutviklingen Håndtere nødvendig kompetanseheving på egen hånd Evaluere nødvendighet og betydning av eksisterende utstyrs- og kompetanseportefølje Dette håndteres best av en lærende organisasjon

Mange innsatsområder for å nå visjonen IKT-strategier Utvikle skolen som lærende organisa-sjon Den aller viktigste utfordringen er nok å utvikle skolen til å bli en lærende organisasjon.

Skolen som lærende organisasjon Stadig mer ny teknologi Administrasjon og drift Pedagogisk bruk Del av digital kompetanse Viktig mht høyere ordens effekter x x x x x x Eksisterende teknologi x Skolen må kontinuerlig skaffe seg kompetanse om ny teknologi og hvilken innvirking denne teknologien har på skolens ulike ansvarsområder.

Skolen har fått en ny hverdag Krav om formidling av digital kompetanse Krav om pedagogisk bruk av IKT Undervisning ved bruk av nett-tjenester Elevene har forandret seg Skolen skal levere et nytt produkt Gamle produkter skal levers i ny innpakning Produktene skal ha ny leveringsform Alle kundene er nye Men ”produksjonsapparatet”er det samme!

Skolen har fått en ny hverdag Men ”produksjonsapparatet”er det samme!

”Produksjonsapparatet” kan ikke byttes ut – det må endres

Men hvordan kan ”produksjonsapparatet” på en skole endres?

Tre nødvendige forutsetninger for å lykkes i utvikling og omstilling Felles visjoner og mål for prosessen Forståelse Forankring Forpliktelse Ref: Per Morten Schiefloe

Forutsetning 1: Forståelse Etablere felles bilde av dagens situasjon i organisasjonen Prosesser, sammenhenger, interesser og konflikter, muligheter, begrensninger… Styrker og svakheter Få til felles forståelse for de utfordringer en står overfor Eksterne: marked, konkurranse, etterspørsel, krav Interne: kompetanse, arbeidsmåter, konkurranse, konflikter, lagånd… Bli enige og få aksept for hva som må gjøres Ref: Per Morten Schiefloe

Forutsetning 2: Forankring Mistenksomhet Skjulte agendaer Urent spill Lukkede beslutnings-systemer Kommunikasjon Bygging av tillit Åpenhet Medvirkning Muligheter for medarbeiderne Forankring og positiv medvirkning forutsetter robuste sosiale strukturer preget av tillit, romslighet, trygghet … Ref: Per Morten Schiefloe

Forståelse og forankring krever tid Eierskap og ansvar hos ledere gjennom hele linjen Nok tid Innpakking og utpakking av grunnleggende idéer Etablering av begreps-messing fellesskap Symbol Fenomen Referanse Mening Alle må få nok tid til refleksjons- og erkjennelsesprosessen. Ref: Per Morten Schiefloe

Forutsetning 3: Forpliktelse Ansvarliggjøring Oppfølging Konsekvens Positive incentiver Sammenheng mellom ord og handling Systematisk evaluering Lærere er aktører med stor frihet. Ref: Per Morten Schiefloe

”Spiralprinsippet” Virkelighetsforståelse Visjoner og mål Skole-eier Språk / kultur Arbeidsform Skole-eier Skoleledelse Lærerkollegium Hvert lag i organisasjonen må få nok tid og rom til å forstå og forplikte seg. Ref: Per Morten Schiefloe

Utfordringene Hvilken vei skal vi gå? Hva skal gjøres? Hvordan gjør vi det? Gjøre det? - Noe kan kjøpes for penger - Resten handler om mennesker Strategi F F F Planarbeidet Den krevende oppgaven Husk: Forståelse, Forankring og Forpliktelse er helt nødvendig for å lykkes. Og det arbeidet starter tidlig.

Analytisk grunnmodell STRUKTUR FORMELL ORGANISERING hierarki arbeidsdeling regelverk rutiner TEKNOLOGI utstyr systemer metoder vedtak Bruk av IKT i skolen KULTUR verdier normer kunnskap forståelse RELASJONER & NETTVERK vennskap konkurranse/konflikt makt/innflytelse tillit utvikling . INTERAKSJON arbeidsprosesser kommunikasjon beslutningsprosesser ledelsesutøvelse Ref: Per Morten Schiefloe

Hovedelementer i en IKT strategi Teknologi Menneske Organisasjon Rektor Lærer

Teknologi Eksempel på viktige ting å tenke over Utstyr Valg av ”platform” Tilleggsutstyr Programvare Systemer Læringsplatform (er) Pedagogiske verktøy Web 2.0 Kompetanse Alle trenger noe Hvilken kompetanse? Hvilket nivå? Infrastruktur Nettverk Servertjenester 220 V Arbeidsplasser Driftsløsninger Nettdrift Sikkerhet (Backup, Viruskontroll etc) Support-tjenester ”Enabling Technologies” Teknologi som gjør det mulig å arbeide på helt nye måter

Menneske Eksempel på viktige ting å tenke over Tidsbruk Refleksjon og forståelse Læring og trening Kompetanse Opplæring i teknologi og systemer Pedagogisk bruk av IKT Kunnskapsdeling Nye undervisningsformer Trygghet Er det plass for meg? Endringsmotstand er som oftest utrygghet innpakket i ”saklige” argumenter.

Organisasjon Eksempel på viktige ting å tenke over Rektor Lærer Organisasjon Eksempel på viktige ting å tenke over Fysisk arbeidsforhold Arbeidsplasser Kontorer Arealdisponering Roller Superbrukere Intern support Intern opplæring Jobbinnhold Pedagogisk bruk av IKT Opplæring Internt, eksternt e-læring selvstudium Kunnskapsdeling Hvordan? (Enterprise 2.0) Eksternt - internt Systemer Prosedyrer Retningslinjer og normer Oppfølging Incentiver Evaluering

IKT-Handlingsplan Hovedpunkter Dagens situasjon Ønsket situasjon Behov for forandring Alternative tiltak Valgte tiltak Gjennomføring Evaluering …

En huskeliste for at ingen sentrale områder blir uteglemt i prosessen Strategi-matrisen Teknologi Menneske Organisasjon Dagens situasjon Ønsket situasjon Behov for endring Alternative tiltak Valgte tiltak En huskeliste for at ingen sentrale områder blir uteglemt i prosessen

Ansvarsfordeling i prosessen NTNU It’s Learning Delft univ. Akershus Fylkeskommune Skoleledelsen Faglig input Lederopplærings-seminarer Planprosess i AFK Planprosesser i skolene Forventninger Krav Prosjektledelse Oppfølging

IKT – Handlingsplan Viktige prosesser Kartlegge dagens situasjon Dagens situasjon Klargjøre behov for forandring Foran-drings-behov Beskrive ønsket situasjon Ønsket situasjon Utrede alternative tiltak Alterna-tive tiltak Velge tiltak Valgte tiltak

Involvering og informering Ved bruk av Blogging, Wiki, RSS

Skoleeiers blogg Skoleeiers Blogg Skoleledere Skoleeier Lærere Pedagogisk utvikling Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Suspendisse massa lectus, ornare eget, molestie vel, faucibus sit amet, odio. Donec sollicitudin pellentesque neque. In dui neque, fringilla quis, lacinia in, congue quis, lorem. In hendrerit erat vel nisl. Curabitur nonummy egestas enim. Donec nulla magna, porta nec, feugiat sed, viverra mattis, ipsum. Donec erat quam, ultrices ac, volutpat id, ultricies et, nunc. Donec leo nulla, pretium eu, viverra sed, tincidunt at, neque. Nam at diam. Aliquam erat volutpat. Fusce eros lectus, pharetra at, aliquam at, blandit in, est. Skoleledere Skoleeier Lærere Skoleeier oppfordres til å skrive en regelmessig blog som omhandler prosessen – både det som skjer på samlinger og det som skjer i egne prosesser. Åpner for informasjonsspredning, tilbakemelding og deltakelse.

Rektors blogg Rektors Blogg Skoleeier Lærere Foreldre Skoleleder Pedagogisk utvikling Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Suspendisse massa lectus, ornare eget, molestie vel, faucibus sit amet, odio. Donec sollicitudin pellentesque neque. In dui neque, fringilla quis, lacinia in, congue quis, lorem. In hendrerit erat vel nisl. Curabitur nonummy egestas enim. Donec nulla magna, porta nec, feugiat sed, viverra mattis, ipsum. Donec erat quam, ultrices ac, volutpat id, ultricies et, nunc. Donec leo nulla, pretium eu, viverra sed, tincidunt at, neque. Nam at diam. Aliquam erat volutpat. Fusce eros lectus, pharetra at, aliquam at, blandit in, est. Skoleeier Lærere Elever Foreldre Skoleleder Rektor oppfordres til å skrive en regelmessig blog som omhandler prosessen – både det som skjer på samlinger og det som skjer i lokale prosesser. Åpner for informasjonsspredning, tilbakemelding og deltakelse.

Ledelsens Wiki Ledelsens Wiki IKT Strategi Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Suspendisse massa lectus, ornare eget, molestie vel, faucibus sit amet, odio. Donec sollicitudin pellentesque neque. In dui neque, fringilla quis, lacinia in, congue quis, lorem. In hendrerit erat vel nisl. Curabitur nonummy egestas enim. Donec nulla magna, porta nec, feugiat sed, viverra mattis, ipsum. Donec erat quam, ultrices ac, volutpat id, ultricies et, nunc. Donec leo nulla, pretium eu, viverra sed, tincidunt at, neque. Nam at diam. Aliquam erat volutpat. Fusce eros lectus, pharetra at, aliquam at, blandit in, est. [Edit] Lærere Elever Skoleledelsen Bruk Wiki til utforming av sentrale deler av plandokumentet. La elever og lærerkollegiet komme med innspill gjennom samskriving.

Blogger og Wiki tilgjengelig via RSS IKT Strategi Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Suspendisse massa lectus, ornare eget, molestie vel, faucibus sit amet, odio. Donec sollicitudin pellentesque neque. In dui neque, fringilla quis, lacinia in, congue quis, lorem. In hendrerit erat vel nisl. Curabitur nonummy egestas enim. Donec nulla magna, porta nec, feugiat sed, viverra mattis, ipsum. Donec erat quam, ultrices ac, volutpat id, ultricies et, nunc. Donec leo nulla, pretium eu, viverra sed, tincidunt at, neque. Nam at diam. Aliquam erat volutpat. Fusce eros lectus, pharetra at, aliquam at, blandit in, est. [Edit] Wiki Pedagogisk utvikling Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Suspendisse massa lectus, ornare eget, molestie vel, faucibus sit amet, odio. Donec sollicitudin pellentesque neque. In dui neque, fringilla quis, lacinia in, congue quis, lorem. In hendrerit erat vel nisl. Curabitur nonummy egestas enim. Donec nulla magna, porta nec, feugiat sed, viverra mattis, ipsum. Donec erat quam, ultrices ac, volutpat id, ultricies et, nunc. Donec leo nulla, pretium eu, viverra sed, tincidunt at, neque. Nam at diam. Aliquam erat volutpat. Fusce eros lectus, pharetra at, aliquam at, blandit in, est. Blog Netvibes (www.netvibes.com) kan plukke opp RSS-feeds både fra blogger og fra Wiki. Dermed blir det svært enkelt å bli varslet når det er skrevet noe nytt på noen av disse. Netvibes er kun brukt som eksempel. Andre systemer kan også brukes som RSS-leser.

Oppsummering For å kunne lage strategier og planer trengs visjoner og hovedmål. (Hvor skal vi?) Tre viktige forutsetninger for å lykkes med endring og omstilling Forståelse, Forankring og Forpliktelse (Tar tid) Nye teknologier Blog, Wiki, RSS Den viktigste utfordringen består i å utvikle skolene til lærende organisasjoner.

Takk for oppmerksomheten! 48