NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Fra uregjerlig ungdom til nyttig samfunnsborger
Ferdige veiledere høring fra –
Deltaking, inkludering og velferd
LOV OM BARNEVERNTJENESTER - ANSVARSFORDELING
To år inn i NAV-reformen
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Organisering av flyktningarbeidet
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Inntektssikring- økonomisk sosialhjelp Råd/veiledning -psykososiale støttesamtaler Tiltaksarbeid, herunder kvalifiseringsprogram Midlertidig husvære.
NAV Sett fra en rådmannsvinkel
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Organisering og arbeidet i kommunene
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret.
Drop-In metoden i skolen
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
Ordføreren Ordføreren K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Boligsosial satsing i Kristiansand Verdigrunnlag boligoppfølging Hjelper og støtter brukeren.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Ullensaker kommune Hvilke forventninger har kommunene til samarbeidet med NAV Akershus Innlegg for NAV Akershus 16. mars 2009 v/rådmann Arne Bruknapp.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Rådmannssamling august 2009, Arendal
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Status og utfordringer i NAV og kvalifiseringsprogrammet Fagforbundet torsdag 9. oktober 2008 Per Inge Langeng fung direktør avdeling Levekår og sosiale.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Skranker i arbeidslivet
Personbrukerundersøkelse 2017
Inspirasjonsssamling ot
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
Lov, avtaler, veiledere mm
Resultater brukerundersøkelsen 2011 Meldal 14. november – 2. desember
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Foreldremøte Tidlig Trygg i Fet
Riktig hjelp på riktig sted
Nettverksmøte den
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Resultater 2016…. og noen refleksjoner
NAV ANDØY.
Utskrift av presentasjonen:

NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse

1 15 16 31 Arbeidsgiverkontakt NAV Leder Stat Merkantil Publikums mottak Oppf ø lging stat Kommune sosial Kvalifiserings - programmet 1 15 16 31 Ungdom 18 24 lgings forum Program- ansvarlig introduksjon/ kvalifisering

Publikumsmottaket NAV Østensjø Den største suksess på NAV Østensjø så langt En leder. Dyktig PM-leder med personalansvar. Kom fra kommunen ble ansatt i stat. Lønnsutgifter delt. To NAV ledere som virkelig gikk inn for å få det til (ga like signaler – felles møter med PM-leder) Har fungert sømløst fra første dag Stor grad av kompetanseoverføring (benytter ”trekantsamtaler) Mindre vold og trusler med ”verter” og ”veiledere” + stort og flott lokale.

Flere likheter enn forskjeller

Mer om hva som fungerer Felles kontorlandskap – sitter annenhver stat og kommune – NAV lederne deler kontor. Kasteballproblematikken er løst Felles ledergruppe Vi har vært utviklings- og løsningsorienterte Mye humor – sosiale aktiviteter - felles velferdsgruppe Rett person på rett stønad til rett tid Felles opplæring kompetanseoverføring – kontormøter Felles MBA Partnerskapsavtalen/partnerskapsmøter. Men sterke styringssignaler fra staten.

Utfordringer toleder modell (Kilde: NAV Årstad) Enhetslederne NAV har vanskelig for å ”tjene to herrer” Enhetslederne opplever seg som leder for ”sin” del Holder seg til sin styringslinje

Sammen om mål og planer. Felles målekort

Felles ledelse. Støtter og utfyller hverandre

Hvorfor todelt ledelse: Når stortinget har valgt et partnerskap mellom stat og kommune må kommunen ha ”en hånd på rattet” særlig i forhold til: De svakeste brukerne (dropper ut av KVP). Kommunal enhetsleder sørger for at kommunale veiledere blir brukt riktig (ikke telefoni, SYFO, frikort, restanser osv.) Men i AAP og KVP skal vi jobbe sammen på sikt. Økonomioppfølging Alle prosjekter i kommunen - koordinering Sosialtjenesten i NAV (etter hvert hele NAV) sitt samarbeid innad i kommunen. Spesielt barnevern – utekontakter – Psykiatri – rusomsorgen – boligoppfølging osv.. Dette er ikke i fokus på den statlige styringslinja

Utfordringer: ”utfordringene ligger over vårt nivå” Altså rammene vi jobber under + hvert sitt sett av styringssignaler. Har lite med todelt ledelse å gjøre! Velferd: Julebord – sommerfest. Fattige kommunen! Ansattes avtaleverk: Ulike lønnsvilkår,arbeidstid og fridager Forvaltningsenheten – post frem og tilbake – overprøving – svært mange telefoner ang. restanser der Urealistisk syn fra omverden på hvordan smelte i sammen tre etater Helhetlig oppfølging/sosialfaglig arbeid (særlig innholdet i oppfølgingsarbeidet) Overordnede signaler: om hva som skal nedprioriteres