RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012 Høring kommunal- og regionalkomiteen 24. mai 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Første konsultasjonsmøte Regnskapsundersøkelsen 2011 – kommuner.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Boligpolitisk satsing/innsats fra KS Helge Eide, områdedirektør for interessepolitikk.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Statsbudsjettet 2008 Landsstyret 18.oktober 2007.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
1 Statsbudsjettet Regjeringen legger til grunn optimistiske forutsetninger for internasjonal økonomi.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Statsbudsjettet 2011 – KS vurderinger Utfordringer for kommunene.
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Demografikostnader Luster kommune ( )
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Lav rente – en gjeldsfelle
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012 Høring kommunal- og regionalkomiteen 24. mai 2011

2 Disposisjon Kommuneøkonomien i 2010 og 2011 Kommuneøkonomien i 2012 –Hva er det rom for? –Hva er det ikke rom for? Samhandlingsreformen Inndelingstilskuddet

3 Kommuneøkonomien i 2010 og 2011

4 Regjeringen oppjusterer lønnsanslaget for Norge for 2011 fra 3¼ til 3,9 prosent Lønnsveksten for hele økonomien kan bli over 4 pst –Norges Bank har gjennomgående ventet lønnsvekst i 2011 over 4 pst i flere år allerede Merskatteveksten dette evt vil gi vil bli trukket inn igjen i 2012

5 Anslått årslønnsvekst for 2011 i KS-området Prosent Overheng fra 20102,5 Tillegg fra (forhandlet frem i 2010-oppgjøret) 0,25 Generelt tillegg pr 1. mai 2011 * 1,72 prosent, minst kr i tillegg * minst kr til de med 20 års ansiennitet 1,31 Antatt glidning i 20110,2 Samlet ramme (årslønnsvekst fra 2010 til 2011)4,26

6 Kommunesektoren har hatt svakest lønnsvekst over tid

,2 % 0,73 % Saldert budsjett des 2010 Nasjonalbudsjett okt millioner, RNB 2011 ink 1 mrd frie inntekter Lavere vekstanslag for frie inntekter i RNB 2011enn i Nasjonalbudsjettet 2011 Kommuneprop ,2 %

8 Frie inntekter 2010 og 2011 demografi og pensjon 2011 Kilder: Teknisk beregningsutvalg, Finansdepartementet, KS

9 Kommuneøkonomien i 2012

10 Overordnet vurdering: Inntektsvekst – vurdert ut fra premissene for budsjettpolitikken: GOD VELFERD, OGSÅ I 2012 Konsekvenser for lokalpolitisk handlingsrom:

11 Sterk inntektsvekst for kommunesektoren, men begrenset rom for lokalpolitikk

12 Faktorer som kan begrense det frie handlingsrommet Demografikostnader Pensjonskostnader Gjeldssituasjonen og renteutviklingen Føringer på frie inntekter Tjenesteområder med sterk og til dels automatisk utgiftsvekst pga underliggende behov

13 Kostnadene ved befolkningsveksten regelmessig undervurdert, også for 2012?

14 Fortsatt økende akkumulert premieavvik – bekymringsfullt

15 Pensjonskostnadene – på vei oppover ? Hva skjer? Etter 2012 Premier etter lønnsoppgjør /- Kortere avskrivningsperiode for nye premieavvik fra KRD vil sende nye regler på høring sommeren Mulig innskjerpet forutsetning for beregning av pensjonskostnad - KRD vil evt gi nye regler sommeren Lavere grunnlagsrente i livsforsikring fra er bestemt av Finanstilsynet +

16 Kommunesektorens gjeld har økt kraftig – men er det tegn til dempet vekst?

17 Renteoppgang vil gi økte kostnader for kommunesektoren Kommunenesektorens netto rentebærende gjeld kan røft anslås til 130 mrd kr 1 prosentpoeng økt rente gir 1,3 mrd kr i økte netto rente-utgifter

millioner kroner mer til drift og vedlikehold av fylkesveier

19 Dagaktivitetstilbud demente personer over 65 år har demens i Norge i dag Om lag av disse har dagaktivitetstilbud Øremerket tilskudd for 5000 mennesker i 2012 Årsverk må dekkes innenfor kommunenes frie midler –Regneeksempel: 5000 brukere a tre timer i uken. 250 kr timen gir om lag 200 millioner kr, som må tas av veksten i de frie inntektene

20 Kraftig økning i antall barn med barnevernstiltak og spesialundervisning år

21 Pleie- og omsorg Ressurskrevende brukere BPA år 80 år og eldre år

22 Fremskrevet utgiftsvekst 2012

23 KS vurdering kommuneopplegget 2012 Mrd. kroner Vekst i samlede inntekter5 - 6 Vekst i frie inntekter3 ¾ - 4 ¼ DemografikostnaderInntil 3,0 Fylkesveier - økt drift og vedlikehold0,4 Dagtilbud for demente0,2? Samhandlingsreformen? Tjenesteområder med sterke føringer om høy utgiftsvekst ? Pensjonskostnader? Økte rentekostnader? Memo: Rammetilskuddet er i utgangspunktet redusert med ¼ mrd som følge av korreksjonen for ressurskrevende tjenester

24 Utenfor rammen: Økt netto driftsresultat og redusert premieavvik, uten kutt i tjenestetilbudet til innbyggerne Behov for styrket vedlikehold av kommunale/fylkes- kommunale bygg og veger, for å kunne oppnå et verdibevarende vedlikeholdsnivå Å kunne gi fylkeskommunene et bidrag til å styrke kollektivtilbudet

25 Foreløpige regnskapstall Netto driftsresultat 2011 og 2012 er prognoser utarbeidet av KS

26 Må fortsatt satses mer på vedlikehold For lavt nivå på løpende vedlikehold (1 mrd?) Kommer i tillegg til vedlikeholdsetterslepet, anslått til minst 94 mrd kr i bygg og 40 mrd på veier KS og staten bør i fellesskap samarbeide om å finne mekanismer som fremmer bærekraftig forvaltning av realverdiene, f.eks. –Alle kostnader ved eiendomsforvaltningen synliggjøres i regnskapet, også kapitalslit –Periodisk kartlegging av status for bygningsmassen –Langsiktige investerings- og vedlikeholdsplaner inn i økonomiplan, som godt grunnlag for prioriteringer –Kompetanseheving –Behov for løpende vedlikehold og reversering av etterslep tas hensyn til i det økonomiske opplegget fra staten

27

28 Landsmøteuttalelser 2011 om kollektivtrafikk SV –«SV vil derfor etablere ei nasjonal satsing med ein bybanepott som både inneheld ein større statleg finansieringspott og eit nasjonalt kompetansemiljø». Arbeiderpartiet –«For å møte den sterke veksten i transportetterspørselen rundt de større byområdene må derfor staten i større grad bidra til drift og investeringer i kollektivtrafikk. Dagens rammetilskudd til fylkeskommunene og belønningsordningen er ikke tilstrekkelig».

29 Landsmøteuttalelser 2011 om kollektivtrafikk Venstre –«Venstre vil derfor ha en kraftig økning i bevilgningene til kollektivtrafikk. Venstre vil derfor forslå å øke bevilgingene til kollektivtrafikk i byregionene med en milliard per år. Et slikt kollektivløft er helt nødvendig for å utløse et forpliktende samarbeid med byene» KrF –«Staten må ta et større ansvar for bygging av baneløsninger i kollektivtrafikken enn det man gjør i dag. ….. I tillegg til økte bevilgninger til infrastruktur må staten øke rammeoverføringen til drift og vedlikehold av kollektivtrafikken.»

30 Høyre –«Høyre vil etablere en egen post på statsbudsjettet som skal bidra til utbygging av bybaner, bynære jernbaner og separate kollektivtraséer. Over perioden anslås det et tilskuddsbehov på milliarder kroner –For at kollektivtilbudet skal kunne konkurrere med bilen er forutsigbarhet, frekvens og komfort veldig viktig. Kvalitet og komfort skal ligge til grunn for kollektivtilbudet, blant annet med funksjonelle holdeplasser og stor nok kapasitet.» Kilde: Hoyre.no/Høyres kollektivvisjon mot 2030 Uttalelser 2011 om kollektivtrafikk

31 sam Samhandlingsreformen og inntektssystemet

32 Finansiering Samhandlingsreformen - utfordringer Adm. styrking i kommunene til nye folkehelseoppgaver og nytt finansieringsansvar kompenseres det foreløpig ikke for fra statens side Omfanget av utskrivningsklare pasienter ( pasientdøgn) er basert på statistikk – endret praksis i helseforetakene kan gi kommunene en høyere regning Sykehusaktiviteten påvirker kommunenes medfinansieringskostnader. Viktig at forutsetningene som legges for 2012 blir realistiske Alternativ fordelingsmekanisme foreslått av KS  Behov for følgeevaluering av reformen, slik at bl.a. det økonomiske opplegget kan justeres

33 Døgnplasser for øyeblikkelig hjelp Gradvis utbygging i perioden , plikt til å gi tilbudet for alle kommuner fra 2016 Enighet om evaluering underveis av kostnader og antall sengeplasser det er behov for Regjeringen foreslår at 50 pst til drift gis som øremerket tilskudd og 50 pst fra de regionale helseforetakene KS har bedt om at hele den statlige finansieringen gis gjennom ett samlet øremerket tilskudd

34 sam Inndelingstilskuddet

35 Inndelingstilskuddet KS støtter omleggingen med utvidelsen av ordningen fra 15 til 20 år KS etterlyser mer fleksibilitet hvor kommunene selv kan bestemme utbetalingsprofilen av tilskuddet