Nye arbeidsformer: Team og teambygging Bergen kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Omstilling og effektivisering: Ledelse i offentlig sektor
Strategiarbeid i praksis
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Teambygging og fasilitering
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
- Den gode utviklingssamtale
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
NESO Formannsskole Teamarbeid
Kjell A. Eliassen Senter for europeiske og aseatiske studier Kjell A. Eliassen Senter for europeiske og aseatiske studier Ledelse i skole og barnehage.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Lederutviklingsprogram
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
"God bagasje på livets reise."
God kommunikasjon – vær trygg
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Lederstil og Motivasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Prosjektledelse og bibliotekarer
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Modellkommunene Hva er unikt?
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Kommunestyret i Bø kommune Mandag 10. mai Asbjørn L. Stavem Seniorrådgiver i KS Organisasjonsutvikling Ledelse – og lederutvikling Seniorpolitikk.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Trivsel på jobb - Utfordringer - Trygghet -
UTVIKLINGSSAMTALEN En PLANLAGT UTVIKLINGSSAMTALE handler om medarbeiderens ARBEIDSOPPGAVER 1.Prioritering etter oppgavens betydning for organisasjonen.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Teampresentasjon Innhold: Hva er et team?
Den norske arbeidslivskulturen
Asker - mulighetenes kommune
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
SAMLING FOR KOORDINATORER
Utskrift av presentasjonen:

Nye arbeidsformer: Team og teambygging Bergen kommune Solstrand seminar 11. og 12. mars 2008 Nye arbeidsformer: Team og teambygging Professor Kjell A. Eliassen Senter for Europeiske og asiatiske studier Handelshøyskolen BI

Brukere, kunder, interessenter Organisasjonsutforming Viktige sider ved vårt ”indre” liv Brukere, kunder, interessenter Behov, krav relasjoner Oppgaveløsning Fleksibilitet og effektivitet Ledelse Organisasjonsutforming Hierarki, par, gruppe team, prosjekt Medarbeidere Faglig, personlig og sosial kompetanse

”Team” – ”Flat struktur” Selvstyrte team Prosjektteam Lederteam Team Lag Fagteam Kompetanseteam Nettverksgrupper ”De er et godt team” Flat struktur To-nivåmodell Kollegialt hierarki ”Fra pyramide til kleshenger”

Hvorfor team Teamarbeid er ressurskrevende Team et virkemiddel for å utnytte ulike personers kompetanse Kan arbeidet gjøres godt nok av en person alene bør det ikke organiseres i team…men;

Forhold som indikerer behov for team: Oppgaver den enkelte ikke kan gjøre godt nok alene – utnytte synergieffekt Kvalitet og effektivitet For lav motivasjonen hos medarbeiderne Energi, entusiasme for saken, inspirere og trene medarbeiderne Kompetansesårbarhet i organisasjonen nøkkelpersoner slutter Bygge opp og ta var på kompetansen ved å overføre den til flere

Hvorfor team og flatere strukturer så aktuelt Oppgavenes kompleksitet Det tverrfaglige viktig, Kunnskapen innbakt i nesten ethvert produkt øker, dramatisk Medarbeidernes faglige nivå Spisskompetanse – medarbeideren større fagkunnskap enn lederen Behov for mening i arbeidet Medbestemmelse Teknologi gjør det i større grad mulig å skyve styring og avgjørelse ut i organisasjonen IT; kommunikasjon, kunnskapsbaser, resultatmålinger,

KAN LIKER BEHOV ……Lystbetont kompetanse gir merverdi Det medar- beideren KAN Det medar- beideren LIKER Lystbetont spisskompetanse. Om kunnskapsarbeid (-ere) og produktivitet; - Produktivitetsgevinsten av å koble rett mann til rett oppgave kan være formidabel. En medarbeider kan jobbe i 4 uker med å planlegge og gjennomføre et viktig seminar, uten at det kommer særlig mye ut av det. En kollega med riktig nettverk og kompetanse bruker 4 dager pådet samme, og lykkes. Det kan være lite hjelp i å sette flere ”halvgode” medarb. på saken. - Kunnskapsressurser har egne meninger og ben å gå på. Derfor er ikke 8 timers arbeid alltid det samme som 8 timers arbeid; I en del oppgaver gjør motivasjon og engasjement en STOR forskjell. Ledere kan snakke så mye de vil om at Anne er disponert til andre oppgaver, og at hun derfor ikke kan delta på et spennende prosjekt i KA (selv om hun er motivert for det). Hvis Anne er dyktig og begynner å bli lei av å gjøre de samme oppgavene i AI-avdelingen, så slutter hun antakelig i UFD om 3 mnd. Men dette fordrer en helt annen åpenhet omkring disponering av menneskelige ressurser og hvordan oppgaver bemannes. Profesjonalitet i beslutningsprosessen og redelig tilbakemelding til aktuelle medarbeidere om kriteriene for sammensetning av team. Dette gjelder spesielt når man krysser avdelingsgrenser! Det betyr ikke at kompetanse BARE skal forstås som verb, og aldri som substantiv. Men vi bør i større grad ta inn over oss at verdiskaping, enten den måles i fornøyde borgere, fornøyde medarbeidere eller en godt fungerende PL først og fremst avhenger av hva UFD gjør med vår kunnskap, ikke hvor mye kunnskap vi har. Arbeidsplassens BEHOV

Hva gjør oss til et team? ? Noe som har med oppgaven Å gjøre Gruppe Noe som har med samspill mellom gruppemedlemmene å gjøre

Grupper og team Gjensidig oppgave avhengighet Prestasjonssterkt team Umodent team Prestasjonssterkt team Velfungerende gruppe Enkel gruppe ”Hygge"team Samarbeidskvalitet

Noen tverrgående arbeidsformer Arbeidsgruppe/Faggruppe ”Liten, gjerne tverrfaglig sammensatt gruppe, som utveksler informasjon og kompetanse for å støtte det enkelte medlems individuelle arbeidsprestasjoner” Tom Colbjørnsen, NHH Team ”En liten, tverrfaglig, sammensatt gruppe, der medlemmene har et felles ansvar for at resultater nås, og ansvar og myndighet til å treffe beslutninger på egen hånd etter tildelte fullmakter Prosjektgruppe En sammensatt gruppe for å løse en spesiell, avgrenset, og målrettet arbeidsoppgave som krever samordnet menneskelig innsats Svein Arne Jessen BI Nettverk En gruppe mennesker som utveksler ideer, informasjon og kunnskaper til gjensidig nytte på tvers av organisasjonsgrenser

Gruppe Et antall personer med felles mål Ofte felles identitet Behøver ikke ha felles arbeidsoppgaver Utveksler og bruker synspunkter Lederorientert, ofte klart definert ledelse

Team Felles forståelse av og forpliktelse til og mål Bedre måloppnåelse i fellesskap enn enkeltvis Forskjellighet er en styrke Oppgaveorientert Fleksibelt lederskap Fem til syv medlemmer

Kjennetegn ved velfungerende team Arbeider i fellesskap for samme mål Tar ansvar og har handlefrihet Føler av samhørighet, trygghet og gjensidig tillit Viser vilje til å lytte - aksepterer korrigering av egne meninger Respekterer kompetanse Aksepterer uenighet

Prosjektgruppe Arbeidsgruppe med en avgrenset oppgave Oppgaven innbefatter alle arbeidsoperasjoner Uavhengig av etablerte strukturer Formalisert deltagelse Høy grad av forpliktelse Tidsbegrenset Prosjektleder Styringsgruppe og noen ganger referansegruppe

Integrerte teambehov Bygge Utvikle og utvikle den teamet enkelte Utføre oppgaver og nå målene føre

Kompetanse er mer enn kunnskaper og ferdigheter Kompetanse viser til evnen til å møte nye, sammensatte krav og utfordringer, og omfatter både kunnskap og ferdigheter, men også ulike sider ved selvoppfatning, motivasjon, følelser, og andre psykologiske og sosiale egenskaper DeSeCo

Tre nøkkelkompetanser Personlig kompetanse forsvare og hevde egne rettigheter, interesser, ansvar, begrensninger og behov utforme og utføre en plan for eget liv og prosjekter handle innenfor et helhetlig perspektiv Fagkompetanse bruke språk, symboler og tekst interaktivt bruke kunnskap og informasjon interaktivt bruke teknologi interaktivt Sosial kompetanse forholde seg godt til andre samarbeide håndtere og løse konflikter OECD DeSeCo, 2002

Hvorfor teamorganisering Behov for å finne mer fleksible arbeidsformer Behov for høy kvalitet og effektivitet i oppgaveløsningen Behov for gjensidig læring Behov for å løse komplekse problemer Behov for å nyttiggjøre seg andres fagkompetanse og personlige egenskaper Behov for lettere koordinering mellom ulike funksjoner Behov for bredere informasjonsgrunnlag ved beslutninger Ønske om å stimulere til læring og utvikling gØnske om en mer fleksibel og effektiv bruk av medarbeiderne Ønske om å ansvarliggjøre medarbeidere

Teamorganisering – hvordan? Beslutning om å innføre en teammodell Motivere medarbeidere, skape motivasjon og begeistring Skape en felles oppfatning av hva et team er Utgangspunkt i oppgaveløsning Avklare kompetansebehov i teamet Bemanning 5-7 i hvert team Påmelding til teamet Avklare teamets mandat, ansvar og myndighet Avklare roller og forventninger Oppfølging i form av teamsamtaler/utviklingssamtaler

Felles verdier– en viktig forutsetning Tillit Åpenhet Mot Likeverd Medbestemmelse Grunnleggende medmenneskelighet Oljedirektoratets verdiplattform

Vellykkede organisasjonsendringer Krever: Lengre tid enn vi tror At ”trykket” holdes oppe på alle trinnene At organisasjonen må få ro til å utvikle seg Gir: Økt kvalitet Økt effektivitet Økt motivasjon og trivsel

Dette vil vi med teamorganisering! Bedre prestasjoner og oppgaveløsing Økt fleksibilitet og effektivitet Gjensidig læring og utvikling Enklere koordinering Mobilisering av kompetanse Økt arbeidsglede Ansvarlighet og myndiggjøring

Dilemmaer i teamorganisering Etablering av nye hierarkier: nye navn, samme struktur Lederens rolle: delegering eller abdisering Gratispassasjerer Fokus: fra detalj til milepælsmål Nye navn, men samme oppgaveløsning