BI 08.02.2007 Av Bjørn Frang.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Alfhild - leder Østlandet
Om autorisasjonsordningen
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
E-handel.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
edbo risk management as Einar Døssland, statsautorisert revisor
Varsling om kritikkverdige forhold
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
KS- arbeid med etikk Etikk i fylkeskommunen Milian Myraunet 12.febr.2007.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Skandinavisk næringsliv og CSR
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Forretningskonsept og forretningsplaner
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Signe Louise Berthelsen
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Hvordan skal vi som ledere bekjempe økonomisk kriminalitet i Bydel Sagene? Økonomisk kriminalitet benevnes heretter: økkrim.
Norges Bank Investment Management Filname Etikk og eierskapsutøvelse Henrik Syse, Leder for Corporate Governance-gruppen, Norges.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Forventninger til økonomen
HMS i Petroleumsnæringen
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Besøksadresse: Stranden 1 B (Aker Brygge), 0250 Oslo Postadresse: Postboks 191, 1319 Bekkestua Erling Grimstad advokat & rådgiver Styreansvar.
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Finansnæringens tilnærming mot korrupsjon
Sikkerhetsutfordringer og viktige tiltak i finansnæringen
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
ROS-analyse.
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Norgesgruppen - Seminar om anti-korrupsjon
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Nye regler om kundepleie! - innspill til debatt om styrets ansvar Erling Grimstad
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Hvilke signaler overser vi når det gjelder korrupsjon.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Tycos Guide til etisk atferd 2010
Personlig forhold til leverandør
En kontrakt som koster dyrt
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Frivillig arbeid på kontoret
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

BI 08.02.2007 Av Bjørn Frang

Hibis formål Tre uavhengige selskaper Formålet til Hibis er å: gi kunder råd om forebygging av økonomisk kriminalitet gi kunder assistanse ved undersøkelse av mulig økonomisk kriminalitet eller uetisk atferd bidra til å bedre forretningsetikk og kapitalbeskyttelse hos våre kunder og i samfunnet generelt

En helhetlig strategi Definere målsettinger Analysere Forstå og forbedre Forstå risikoen Strategi Håndtere hendelser Redusere risikoen Oppdage forsøk 12

Korrupsjon og/eller misligheter ? * Ref: “Investigating Corporate Fraud” av Michael J Comer Korrupsjon og/eller misligheter ? Perspektiv 1 - Nivåer? Perspektiv 2 - “Hovedtyper”* Korrupsjon KORRUPSJON Internasjonalt Nasjonalt Organisert virksomhet Manipulasjon av teknologi Interesse- konflikter Misligheter MISLIGHETER Organisert virksomhet På ALLE nivåer Falsk rapportering Tyveri …og så videre…

Risiko i en utvidet organisasjon Ansatte Leverandører Forretnings- partnere Kunder Organiserte kriminelle Konkurrenter Kjerne- virksomhet

Trender for økonomisk kriminalitet Kostnaden beregnes å utgjøre 2-6% av omsetning hvert år Hvem varsler om tilfeller? Eksterne revisorer 5% Ledelsens internkontroll 22% Tilfeldighet 29% Tips, anonyme brev o.s.v. 44%

Kulturell integrering Innflytelsesrike elementer MULIGHETER + MOTIVASJON Informasjon Teknologi Kulturell integrering Materielle ønsker

Den virkelige kostnaden ved misligheter og korrupsjon… …og effekten på fortjenestemarginen Inntekter 1000 Kostnader 950 Driftsresultat 50 Fortjenestemargin 5% * * * * Hvis korrupsjon og misligheter = 3% av inntekter

Den reelle kostnaden ved økonomisk kriminalitet Bevisst Uærlig Mislighetstyper Skatteunndragelser Falske utlegg Tyveri Overfakturering Bestikkelser Interessekonflikt ”Window dressing” Direkte kostnad + Indirekte kostnad

Dagens risikonivå Bestikkelser Manipulering av markedet Innsidehandel Manipulering av resultat Misligheter i regnskapet Hemmelige goder Nepotisme Manipulering av markedet Kartellvirksomhet Kickbacks Svindel i investeringsavvikling Skattesvindel Smuggling

Noen milepæler Statoil Finance Credit Skandia Vinmonopolet Systembolaget Enron, Worldcom Undervisningsbygg Nedre Romerike Vannverk Redningsselskapet Forsvaret Bærum kommune The Lockheed bribery scandal involved bribes to Japanese officials and severely affected relations between the US and Japan. But leading up to the FCPA legislation, 400 US companies admitted to paying bribes to foreign officials. Many savings & Loans collapsed in the 80’s, fraudulent accounting practices were discovered. The US government was forced to bail out the industry to avoid a financial meltdown. The original name for the Treadway commission was the ”National Commission on Management Fraud”, but after intense complaining from industry leaders, the name was changed to something more neutral. All of the frauds listed caused huge public reaction, and all involved major losses for ordinary shareholders.

Hvordan misligheter begynner for “vanlige” ansatte Vi kan overtales til å jukse litt, dersom vi: Er motivert Ser en anledning Tror vi ikke kommer til å bli oppdaget

Folk trenger kontroller for å være ærlige I en bedrift er menneskene bare så ærlige som kontrollrutinene tillater

Etiske retningslinjer økonomisk kriminalitet Signaler fra ledelsen Ansvarsområder: Redusere risiko for økonomiske tap Fremme en ærlighetskultur, øke etisk standard Opprettholde oppmerksomhet mot risiko områder Revisjonskomité Direktører Adm direktører Retningslinjer Velbegrunnede og gjennomtenkte retningslinjer og rutiner utvikles av ledelsen Etiske retningslinjer Policy for økonomisk kriminalitet Defines management responsibilities for the prevention and detection of fraud Risikohåndtering Etikk Kultur Varsling Atferd Granskninger

Felles ansvar… Økonomisjefen Sikkerhetsavdeling KORRUPSJON OG ØKONOMISK UTROSKAP Juridisk avdeling HR-avdeling Internrevisjon Corporate Social Responsibility

SOX AKTIVITETER/VARSLERE Mot et felles mål… Korrupsjons- forebygging Kriminalitets- forebygging Opplæring og bevisstgjøring Opplæring og bevisstgjøring RISIKOPROFIL HELSESJEKK SOX AKTIVITETER/VARSLERE

Medaljens bakside

Hvorfor skjer økonomisk kriminalitet? “Skråplansargumentet” Kontorrekvisita Reiseregninger Underholdning/ ferier Gaver Aktiv korrupsjon “Engler”

Gråsoner

Antall uærlige mennesker...

Den ”typiske kjeltring” - Myter Gjerrig, ekkel, upopulær Arbeider lange dager/ uvanlig arbeidstid Tar aldri ferie “…jeg tror ikke på ham / henne” Trenger alltid penger

Den typiske ”kjeltring” - Fakta Hyggelig Fritidsvenn / tar en øl med Smart / intelligent Fine ferier Ingen åpenbar grunn...

Antall bedragere

Kontroll og smutthull x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x o

Utarbeidelse av Risikoprofil Tenk som en bedrager Verdier, motstandere / trusler Hvilken kriminell / uetisk metode gir best uttelling ? Metodene med høyest risiko er gitt høyest prioritet

Fordeler med en risikoprofil Opplæring og bevisstgjøring Pågående og fremtidige granskninger “Helsesjekk” Risiko- profil

“Helsesjekken” Har vi økonomisk kriminalitet? Nyttige indikatorer: Transaksjoner (betalinger, fakturaer, utlegg, etc) Store investeringer Nøkkelpersoner (interessekonflikter, adferd, pengebruk, etc) Tilgjengelig informasjon om leverandører, kunder, partnere, konsulenter En “holdningsundersøkelse” Har vi økonomisk kriminalitet? Hvor og hvordan bør vi lete?

Tidlige faresignaler Mennesker/Adferd Transaksjoner Systemer Bedriften

Styring av en komplisert utredning IT-spesialister  Laboratorier for tekniske bevis  Interne ressurser      Informanter     Juridisk rådgivning UTREDNINGSLEDER   Vitner      Utredere Andre relevante aktiviteter         Analyse av økonomiske bevis ”Researchers” Håndtering av dokumenter og informasjon

Utredningsstrategi

VURDERE…. Kanskje det bare er toppen av isfjellet...

Hva ser vi etter som etterforskere ? Selskapsdetaljer Eierskap / aksjeeiere Styremedlemmer Historiske opplysninger Regnskap Selskapsregistrering Oppdatert status Markedsinformasjon Eiendom / Eiendeler Bankkonto Patenter Juridisk informasjon Kreditt / likviditet Individuelle detaljer Eierskap / aksjeeiere Styreverv Finansiell situasjon Personlig informasjon Markedsinformasjon Eiendom Bankkonto Patenter Aktiviteter Juridisk informasjon Kreditt / likviditet

Sakenes karakter Sakene omfattet: Kun ansatte 15% Kun tredjeparter 20% Samarbeid (arbeidsgiver/tredjepart) 65% De mest vanlige formene for alvorlige misligheter forekom i: Anskaffelser / bestikkelser 45% Salg 20% Lager 15% Utlegg 5% Åndsverk 5% Investeringer / salg av eiendeler 5% Annet 5%

Hva ledelsen ser ut til å bry seg mest om Direkte og indirekte tap 30% Aksjeeiernes verdier 30% Omdømme 30% Bedriftskultur 10%

Hibis’ erfaring 2000-2006 Utredninger: For konserners hovedkontor 70% For datterselskaper 30% I Skandinavia / Europa 75% Andre steder 25% Direkte håndtert av: Bedriftens ledelse 90% Styret 10%