Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunale boliger i Norge: En forsømt sektor i boligeierlandet?
Advertisements

Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
En sosial boligpolitikk for framtiden BOLIGUTVALGET 18. august 2011
Deltaking, inkludering og velferd
En innføring i boligmarkedet i Oslo
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Kommunal eiendomsvirksomhet
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Utbyttepolitikk i den kommunale boligsektoren NOK ER NOK! Regjeringens kontaktutvalg 28. mai 2013 Lars Aasen, Leieboerforeningen- a il kommunal slum.
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Bostad först i Norge Evelyn Dyb Norsk institutt for by- og regionforskning Innledning på seminaret Utmana hemlösheten Lunds Universitet, 6. november 2009.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Å eie bolig Risikosport • Dyrt å kjøpe • Hvor går renta? • Usikker investering - boligprisene • Egenkapitalkrav Lite fleksibel boform for de på farta •
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Sosial boligpolitikk Thorbjørn Hansen  Å sørge for at alle kan skaffe seg en høvelig bolig til overkommelig pris  1945: Familiebolig på.
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
400+ VILJE OG PRIORITERING GIR RESULTATER!
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag i bystyrekomiteen 9. november 2011.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2008 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Makrosikt for.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Drammen Eiendom KF Eiermøte Formannskapet 6
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Geir Barvik Administrerende direktør
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Bomiljøprosjektet i Drøbakgt.1 Presentasjon for Sagene SV
KBL-konferansen 7. mai 2014 Lars Aasen, Leieboerforeningen.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Opinion for.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Boligmeldingen Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet KBL’s boligkonferanse 12. mai 2004.
Møte m Husbanken Otta 21. september Skjåk kommune: Er i sluttfasen av arbeidet med en boligsosial handlingsplan Har ikke et velfungerende boligmarked,
Boligsosialt utviklingsprogram Skien kommune
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Jørn Aas Håkon Schiong Gründer, en dialog. eller muligens mer riktig; to synspunkter.
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
Bolig – Den fjerde velferdspillaren
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
Folkemøte Mosvik om bosetting av flyktninger
BRA Forretningsidé : “Utvikle, integrere og selge informasjonssystem for alle som eier, forvalter, drifter eller bruker eiendom.”
«Fra ny forskrift til ny praksis» Hva er god startlånpraksis nå? Kim Christian Astrup.
Cash management Hvilke investeringsalternativer har styret som vil gi høyere avkastning enn bank? Styreseminar - Styreinfo 26. april 2005.
Boligkontoret Startlån. Søknadsprosess Hvor henter vi kundene fra? –Markedsføring gjennom lokal avis Større pågang –Kommunale boliger Ved fornyelse av.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
IWH/HUSBANKEN Levekårskartlegging på sonenivå i Sarpsborg Betydning for det boligsosiale arbeidet og den sosiale boligpolitikken: Hva slags kunnskap?
Boligpolitisk samhandling 5. oktober 2011 Regiondirektør Mona Liss Paulsen.
”Alle skal bo trygt og godt” Fylkesmannen i Troms v/ rådgiver Eva Angell
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Eie, leie eller plasseres?
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Helhetlig boligpolitisk innsats
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Bærekraftig boligbygging
Boligkonferanse
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Boliger som forutsetning for tilflytting og varig bosetting
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Meløy som attraktivt bo- og arbeidssted
Utskrift av presentasjonen:

Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie? Boligstiftelse presentasjon Kurt –Egil Rogne Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie?

Innholdsoversikt Om stiftelsen Om leieboliger Om eieboliger Boligmarked dilemma Våre muligheter Boligsosialhandlingsplan

Om Gratangen Boligstiftelse Etablert som selvstendig stiftelse fra 21/4-89. Det er nå 2 stk 100 % stillinger innen FDVU*. Omsetning på ca. 3 mill pr år. Vi bestyrer utleie av ca. 50 boenheter i kommunen, hovedsakelig to-roms leiligheter. Vi er en forholdsvis stor aktør i det lokale eiendomsmarkedet. Vi har et nært samarbeid med kommunen, 3 av 4 i styret velges av kommunestyret. *FDVU (forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling).

Boligstiftelsens tilbud Vi har nå nesten alt utleid og har opprettet ventelister på våre boliger. Vi driver med klargjøring av en bolig for salg. Våre boliger er spredt over hele kommunen. Løvdal 4 – Foldvik 4 – Årstein 31 – Gratangsbotn 10 Vi har ansvar for drift, vedlikehold av boligmassen og ivaretar utleierollen. Vi tilbyr ca. 50 boliger, her er 16 omsorgsboliger og 4 flyktningeboliger inkludert. Landssnitt for kommunale boliger er 18,3 pr 1000 innbygger i kommunene

Hvem har behov for leieboliger ? Kommunen gjennom flyktninger og egen omsorgstjeneste Kommunen leier boliger til flyktninger og deler av omsorgstjenesten. Familier i endring og generasjonsskifte Ved endringer i familieforhold kan det bli behov for leie. Tilflyttere, arbeidssøkende – Aktivt næringsliv Usikkerhet med økonomi ved tilflytting, mange som kommer til leiemarkedet.

Hvem har behov for eieboliger ? Tilbakeflyttere Stedsbevisste og søker til «sin» hjemplass Unge eldre God økonomi, god helse skal ha sitt paradis og bli gamle på – utsetter behov for støtte fra kommunen. Ofte ønsker de velikeholdsfrie og behagelige Familie-etablerere Stedsbevisste og søker til «sin» hjemplass Arbeidsinnvandrere Nærhet til arbeidsplass, trenger også arenaer utenom for å bli integrert Flyktninger De som er ferdige med introduksjonsprogrammet i kommunen og vil etablere sitt eget hjem her.

Boligmarked utleie -eie, eller leie? Leieboliger er ikke fysisk forskjellige fra eierboliger. Utleiere har de samme eller flere av kostnadene som selveiere.  Imidlertid er ikke kostnadene ved å eie og leie den samme. En viktig forskjell er at folk er bedre motivert til å ta vare på og forbedre egen eiendom enn andres. Det fører til gjennomgående høyere kostnader til drift og vedlikehold ved utleie. Dette kan bli forsterket ved at de som er mest interesserte i å ta godt vare på boligen, oftere enn andre velger å være eiere. Standarden til boligen. Økt standard gir også økt selvfølelse.

Eie, eller leie? Leie, kan ikke eie. Finansieringsproblematikk. Utenlandsk/tilflyttet arbeidskraft får vansker med finansiering av boligkjøp. Boligstiftelsen får ofte risikoen med dårlige betalere. Finansieringsproblematikk. Boligeiere tar høy kapitalrisiko, leietakere tar lav kapitalrisiko i distriktene. Bankene ser investering, ikke hjem og vil unngå kapitalrisiko. Bokostnaden kan beskrives:    Renter+ Drift-/vedlikehold- Skattefordel og verdiendring Vi får ikke skattefordel og har høy vedlikeholdskostnad. Verdistigningen tar så lang tid etter et nybygg at bankene er ofte restriktive på utlån. Distriktsinvesteringer trenger ekstra lang tid.

Boligsosialhandlingsplan Bolig er et viktig og grunnleggende element i velferdssamfunnet. Å være uten egen bolig er ofte også isolert sett en av grunnene til at vanskeligstilte ikke har oppnådd den velstandsøkningen som andre har oppnådd. Bolig er derfor et sentralt element også med tanke på å unngå ”fattigdomsfella”. Det må tilrettelegges boliger til vanskeligstilte på boligmarkedet som ikke selv klarer og skaffe egen eid eller leid bolig, beholde den. Forebygging er viktig. Kommunen er iverksetter og gjennomfører av den lokale sosiale boligpolitikken. Det boligsosialearbeidet er sammensatt, krevende og fordrer eierskap og kompetanse..

Våre muligheter Vi kan gi et boligsosialt løft i Gratangen. Våre boliger skal være attraktive og gi våre leietakere en god opplevelse. Vi har begynt en grundig oppgradering for å bedre statusen på våre boenheter. Kommunen kan bruke stiftelsen som et verktøy i sin boligsosiale handlingsplan. Vi kan være et mindre formelt bindeledd i en overgangsfase for vanskeligstilte i etableringen av egen bolig.