Hørselhjelpere Aktive høreapp.brukere Opprettet av HLF Egen utdannelse/kurs Primær oppgave: gi hjelp i lokalmiljøet
Viktige elementer i hørselhjelpernes utdannelse og virksomhet Konsekvenser som følge av hørseltap Høretaktikk Hvorfor er det problematisk å bruke høreapparat Psykososiale aspekter ved hørseltap
Hørselhjelpere 2003/04 – 400 aktive hørselhjelpere 11.000 årlige registrerte hjemmebesøk 30-45% ikke i aktivitet (terskler, alder?) Ca. 40% har ikke prøvd, eller har hatt problemer med å samarbeide med høresentral eller audiograf !
Samarbeide Høresentralen - hørselhjelpere Oppdaterte lister over hørselhjelpere skal distribueres til de hørselshemmede Samtykke-erklæring unødvendig
Hørselhjelpernes plass i systemet - Viktig supplement - Noe anonyme Må trekkes mer med i det helhetlige tilbudet Opplæring lokalt ved høresentral ? kan gi bedre kontakt og gjensidig forståelse
Hørselkontakter Ansatte i kommunene Opprettet av HMS Oppgaver: koordinerende enhet i kommunen vedr. hørsel oppdage problemtilfeller og henvise søke om tekniske hjelpemidler
Forslag til bedre samarbeid og rutiner Jevnlige kontaktmøter mellom høresentraler, hørselkontakter og hørselhjelpere Deltakelse ved kurs i primærhelsetjenesten Deltakelse ved brukerkurs
Andel hørselshemmede i Norge? Grense 25 dB – 750.000 (16,6 %) Grense 35 dB – 400.000 (9,0 %) Grense 45 dB – 210.000 (4,7 %)